Permalänk

Nybörjar misstag - hela tuben kylpasta..

Köpte ny processor (amd fx 8370) och en hyper evo 212. Så dum som jag är kollar jag inte hur kylpastan ska appliceras och drar hela tuben med arctic silver 5 i en spiral i mitten av processorn, datorn startar normalt o allt fungerar, inga ljud eller några fel, men ser att folk bara applicerar ett "riskorn" i mitten ... Köpte akasa thermal paste remover, funkar de? Läste att man skall använda kaffe filter också.

Mvh en dum nybörjare

Permalänk
Medlem

Du monterar av allt och rengör det. Försök att kladda runt så lite som möjligt. Köper ny Pasta och lägger ett riskorn. T-röd fungerar som rengöringsmedel b.la

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla att inget av pastan verkar ha kommit ut på sidorna från processorn. Värsta fall kan det pressas ut mot kretsarna vilket kan leda till diverse otrevligheter.

Annars är nog konsekvensen endast att du kan få sämre temperaturer med för tjockt lager. Det märker du själv

Permalänk
Medlem

@EricScrub: Tänk på att rengöra så mycket som möjligt innan du tar ut processorn, annars riskerar du att smeta ner pasta i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Köpte ny processor (amd fx 8370) och en hyper evo 212. Så dum som jag är kollar jag inte hur kylpastan ska appliceras och drar hela tuben med arctic silver 5 i en spiral i mitten av processorn, datorn startar normalt o allt fungerar, inga ljud eller några fel, men ser att folk bara applicerar ett "riskorn" i mitten ... Köpte akasa thermal paste remover, funkar de? Läste att man skall använda kaffe filter också.

Mvh en dum nybörjare

själv använder jag ArctiClean men de borde fungera
lossa kylaren inspektera hur mycket som ''flytit ut'' och utgå därifrån
försök undvika kladda ut på moderkortet för i värsta fall slutar någon del fungera
demontera kylaren och lägg upp bild så kan vi säga bättre hur de står till

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Om temperaturen ser ok ut och pastan inte har tryckts ut på sidorna så behöver du inte göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Om temperaturen ser ok ut och pastan inte har tryckts ut på sidorna så behöver du inte göra något åt det.

har man använt en hel tub har de flytit ut
1 arctic silver tub räcker till 5-7 monteringar utan problem

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Du monterar av allt och rengör det. Försök att kladda runt så lite som möjligt. Köper ny Pasta och lägger ett riskorn. T-röd fungerar som rengöringsmedel b.la

Följde med en kylpasta med hyper evo 212, är den nått att ha eller ska jag köpa en ny arctic silver 5?

T-röd, hur ska jag använda det? Lägga det på kylpastan eller kaffe filter? Funkar inte akasa thermal grejen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kemiskt rent bensin fungerar mycket bra som rengörare också, brukar finnas i matbutiken på städavdelningen

Skrivet av EricScrub:

Följde med en kylpasta med hyper evo 212, är den nått att ha eller ska jag köpa en ny arctic silver 5?

T-röd, hur ska jag använda det? Lägga det på kylpastan eller kaffe filter? Funkar inte akasa thermal grejen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder själv vanliga tops, blöter då ena änden i Kemiskt ren bensin sen gnuggar du på processorn så följer kylpastan med upp, kan ta en stund och ett antal tops men det blir rent och fint, bensinen dunstar i princip omedelbart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av erieri02:

har du använt en hel tub har de flutit ut
1 arctic silver tub räcker till 5-7 monteringar utan problem

Suck.. Får se hur det ser ut när jag kommer hem sedan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Kemiskt rent bensin fungerar mycket bra som rengörare också, brukar finnas i matbutiken på städavdelningen

http://www.mattonbutiken.se/productimages/med/683300.jpg

Jag använder själv vanliga tops, blöter då ena änden i Kemiskt ren bensin sen gnuggar du på processorn så följer kylpastan med upp, kan ta en stund och ett antal tops men det blir rent och fint, bensinen dunstar i princip omedelbart.

gör jag samma på det som flutit över? (Om det har det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Suck.. Får se hur det ser ut när jag kommer hem sedan..

Skickades från m.sweclockers.com

se det positivt datorn kunde varit död redan vid första uppstarten
så att den fungerade är hoppfullt

de du köpte fungerar säkert handlar mest om vad man ha att tillgå/gillar bäst
själv använder jag en luddfri tops då jag rengör processorer men finns bättre /sämre sätt beroende på hur det ser ut för dig

men kylpastan som följde med fungerar utan problem finns alltid bättre för den som jagar några grader svalare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

se det positivt datorn kunde varit död redan vid första uppstarten
så att den fungerade är hoppfullt

de du köpte fungerar säkert handlar mest om vad man ha att tillgå/gillar bäst
själv använder jag en luddfri tops då jag rengör processorer men finns bättre /sämre sätt beroende på hur det ser ut för dig

men kylpastan som följde med fungerar utan problem finns alltid bättre för den som jagar några grader svalare

Vad gör jag om det flutit över? Tror det gjort det litegrann. Lägger upp bild när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Vad gör jag om det flutit över? Tror det gjort det litegrann. Lägger upp bild när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

försök med tops eller likvärdigt att få bort så mycket som möjligt utan att kladda ut och sedan doppa topsen i en vätska som avdunstar och sedan rengör de som är kvar

låt processorn sitta kvar för att undvika att det hamnar kylpasta där

men med bild kan man ge bättre guide till hur du kan göra

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

försök med tops eller likvärdigt att få bort så mycket som möjligt utan att kladda ut och sedan doppa topsen i en vätska som avdunstar och sedan rengör de som är kvar

men med bild kan man ge bättre guide till hur du kan göra

Det är detta jag har https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/kylpasta/akas...

Men är kemiskt ren bensin bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Det är detta jag har https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/kylpasta/akas...

Men är kemiskt ren bensin bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

har aldrig provat dendär produkten så kan inte säga vad som är bättre men enligt en recension på netonnet så är den dålig
''Detta produkt funkar ju bra fast man får vänta 1-2 min innan man kan torka bort kylpasta.''
nu har du ny pasta så är nog en annan sak då men vet inte om den bara rengör eller om resterna som är kvar avdunstar

ha själv använt kemisk ren bensin och articlean och vet att de avdunstar så man inte behöva oroa sig för att det finns någon kvar efter rengörningen

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Följde med en kylpasta med hyper evo 212, är den nått att ha eller ska jag köpa en ny arctic silver 5?

T-röd, hur ska jag använda det? Lägga det på kylpastan eller kaffe filter? Funkar inte akasa thermal grejen?

Skickades från m.sweclockers.com

kaffe filter vad har du fått det på hjärnan ifrån ? du köper en aceton flaska, och häller lite på en servett. och torkar försiktigt över processorn.
har för mig att Artic silver 5 ska leda ström ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

kaffe filter vad har du fått det på hjärnan ifrån ? du köper en aceton flaska, och häller lite på en servett. och torkar försiktigt över processorn.
har för mig att Artic silver 5 ska leda ström ?

taget från deras hemsida

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Det är detta jag har https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/kylpasta/akas...

Men är kemiskt ren bensin bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Har den akasa själv.... den är nog något av det sämsta som finns. Den gör inte mycket nytta...

T-Röd, kemisk ren bensin eller ArctiClean. Jag själv använder ArctiClean (finns att köpa på de flesta vettiga datorbutiker), saknar jag det tar jag T-sprit.

Icke luddande mjuk trasa eller riktigt mjuk pappersduk och bomulls toppar för kanter brukar fungera utmärkt. Gnugga bara inte, utan låt medlet lösa upp det, och bara torka bort det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

kaffe filter vad har du fått det på hjärnan ifrån ? du köper en aceton flaska, och häller lite på en servett. och torkar försiktigt över processorn.
har för mig att Artic silver 5 ska leda ström ?

Det är nog mest för att kaffefilter inte luddar av sig någonting alls.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har den akasa själv.... den är nog något av det sämsta som finns. Den gör inte mycket nytta...

T-Röd, kemisk ren bensin eller ArctiClean. Jag själv använder ArctiClean (finns att köpa på de flesta vettiga datorbutiker), saknar jag det tar jag T-sprit.

Icke luddande mjuk trasa eller riktigt mjuk pappersduk och bomulls toppar för kanter brukar fungera utmärkt. Gnugga bara inte, utan låt medlet lösa upp det, och bara torka bort det.

Farsan köper kemisk ren bensin om han hittar det.

Så jag plockar av kylaren, tar ett par tops o doppar ena änden i bensinen o håller den på pastan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Farsan köper kemisk ren bensin om han hittar det.

Så jag plockar av kylaren, tar ett par tops o doppar ena änden i bensinen o håller den på pastan?

Skickades från m.sweclockers.com

kommer bensinen att lösa upp kylpastan och du kan lätt stryka bort den (var noga med att inte tappa ner kylpasta i sockeln bara). Se till att ha bra ventilation bara, då ångorna inte är bra att andras in, iaf inte i stor mängd.

Börja med att ta bort allt "utstickande" så du inte får ner det i sockel mm (precis som andra varnat om), genom att metodiskt dra allt från hörn och kanter först. Är du orolig så lägg liten bit vanligt skrivarpapper som skydd under vid kanten mellan CPU och sockel där du jobbar. När allt på kanterna är borta så kan du ta en mjuk papperstrasa (typ toa-/hushållspapper, så länge det är mjukt och inte repar) och ta bort allt i mitten. Sikta hellre på flera enstaka strykningar, men liten mängd bensin på pappret, istället för att dra fram och tillbaka, annars gnider du bara ut det. När all pasta är borta på CPUn, låt all allt avdunsta.

Under tiden gör du samma rengöring på kylaren och ser till att den är ren och fin. Här kan du vara lite mer "grov", då de inte är lika känsliga om pasta hamnar på sidan, men undvik att repa den. När den är klar så låter du bensinen på kylaren avdunsta och kan då samtidigt lägga på ny kylpasta på CPUn enligt "konstens alla regler" (dvs riskorn, majskorn, mindre ärta och allt vad folk jämför det med) och sen monterar du dit kylaren.

Sen ska allt vara klart att köra. (PS glöm inte strömmen till fläkten som ska till moderkortet)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

kommer bensinen att lösa upp kylpastan och du kan lätt stryka bort den. Se till att ha bra ventilation bara, då ångorna inte är bra att andras in, iaf inte i stor mängd.

Börja med att ta bort allt "utstickande" så du inte får ner det i sockel mm (precis som andra varnat om). Är du orolig så lägg liten bit vanligt skrivarpapper som skydd vid kanten mellan CPU och sockel. När allt på kanterna är borta så kan du ta en mjuk papperstrasa (typ toa-/hushållspapper, så länge det är mjukt och inte repar) och ta bort allt i mitten. Sikta hellre på flera enstaka strykningar, men liten mängd bensin på pappret, istället för att dra fram och tillbaka, annars gnider du bara ut det. När all pasta är borta på CPUn, låt all allt avdunsta.

Under tiden gör du samma rengöring på kylaren och ser till att den är ren och fin. Här kan du vara lite mer "grov", då de inte är lika känsliga om pasta hamnar på sidan, men undvik att repa den. När den är klar så låter du bensinen på kylaren avdunsta och kan då samtidigt lägga på ny kylpasta på CPUn enligt "konstens alla regler" (dvs riskorn, majskorn, mindre ärta och allt vad folk jämför det med) och sen monterar du dit kylaren.

Sen ska allt vara klart att köra. (PS glöm inte strömmen till fläkten som ska till moderkortet)

TACK!!!

Tror du räddat min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inga bilder på detta?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Du har inga bilder på detta?

Det kommer senare, är i skolan just nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att ta toapapper och torka bort så mycket du kan. SEN tar du bensinen och fuktar en bit papper eller en tops och torkar av all kylpasta som är kvar, det bör bara vara ett EXTREMT tunnt lager efter att du torkat av det med papper.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

kaffe filter vad har du fått det på hjärnan ifrån ? du köper en aceton flaska, och häller lite på en servett. och torkar försiktigt över processorn.
har för mig att Artic silver 5 ska leda ström ?

Kaffefilter lämnar inte kvar mikrofiber efter sig, därför passar det sig väldigt bra för att ta bort kylpasta.

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15

Permalänk
Medlem

Eftersom det handlar om färsk kylpasta så är det bästa att ta upp så mycket som möjligt med t.ex. bomulls-pinne/pad INNAN man börjar kladda med lösningsmedel.

Permalänk
Skrivet av EricScrub:

Köpte ny processor (amd fx 8370) och en hyper evo 212. Så dum som jag är kollar jag inte hur kylpastan ska appliceras och drar hela tuben med arctic silver 5 i en spiral i mitten av processorn, datorn startar normalt o allt fungerar, inga ljud eller några fel, men ser att folk bara applicerar ett "riskorn" i mitten ... Köpte akasa thermal paste remover, funkar de? Läste att man skall använda kaffe filter också.

Mvh en dum nybörjare

vilken tur att du inte köpte 20grams tuben.

börja med att skrapa bort allt där kan du nog använda vad som helst för papper.
om du har såna där clean swabs med isopropanol så funkar dom jättebra.
några droppar aceton på ett papper funkar också.

@blåsippa: det ligger mer kylpasta på den processorn än vad det finns ost i en cheeseburgare TS skulle kunna använda vad som helst några små bitar papper kommer knappast vara ett problem allt sugs ju fast i "osten"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kylpasta leder värme otroligt dåligt, jämfört med metall.

Därför skall det vara så lite som möjligt mellan cpu och kylare utan att det blir en luftspalt någonstans.

Vore tillverkarna bättre på att göra ytorna perfekta skulle det räcka med otroligt lite pasta för att ge fullgod kontakt.

Sen nojjar folk över fibrer och rester av olja från aceton med olja, föroreningar som är så små att de knappast gör något i sammanhanget med de dåliga ytor man redan förbinder !

Annat är det om man "lappat" / slipat ihop ytorna med någon slippasta etc så de är perfekta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.