Enklaste databashanteringen för webb?

Permalänk
Medlem

Enklaste databashanteringen för webb?

Jag vill skapa en databas som ska visas på en webbsida. Vill kunna lägga in "entries" där varje entry har olika sub-entries inom olika kategorier. Vill sedan kunna lista dessa entries sorterat efter kategorier, exempelvis visa alla entries som tillhör en viss kategori, eller visa en lista med entries rangordnade på olika sätt beroende på kategori och liknande operationer, som ska kunna göras direkt via webben.

Min fråga är vilket system som är enklast att använda för detta? Jag kan lite html (ett tag sedan jag höll på med det dock, används det fortfarande? ) så det kanske går att ha html som grundstomme och sedan integrera med databasen? Vill ha något som är lätt att implementera. Det får gärna vara något (obs gratis) program som har färdiga mallar / formulär / tabeller eller liknande för att lägga till nya entries och redigera gamla, samt att redigera kategorier etc.

Jag vill alltså börja med detta så enkelt som möjligt. Senare är det möjligt att jag kommer kunna vilja göra mer avancerade saker (alltså mer på programmeringsnivå) så jag vill att det även ska finnas möjlighet att använda samma databas till detta, alltså inte behöva börja om från scratch för ett mer avancerat system. Just nu vill jag dock som sagt bara ha något som gör det lätt att komma igång.

Jag hoppas denna generella beskrivning gör det tydligt vad jag söker efter. Vad kan ni som har erfarenhet av detta rekommendera?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

MySQL och php är väl det enklaste och populäraste. Finns oändligt med guider och färdiga script.
Har du webbhotell så har de med hög sannolik stöd för detta. Har du inte tillgång till webbhotell så kan du installera en webbserver lokalt på din dator om du vill prova.
Kör du linux installerar du LAMP
Kör du Windows installerar du WAMP
Finns säkerligen många guider hur du sätter upp din egen webbserver

Visa signatur

Bara gammalt skräp...