Permalänk
Medlem

Hjälp val av LED tv

Skall köpa ny tv som skall sitta uppe på väggen. Tänker mig 55 tum. Frugan har sagt att hon tycker att det är värt att lägga 1kr på ny tv. Så här står jag.

Har alltid köpt dyrast innan och då har valet blivit Samsung.
Jag vill ha en riktigt bra tv, men är ointresserad av smart funktioner då jag har en dator kopplad till tvn.

Har två apparater i olika prisklass nedan. Tittar man på teknisk info så är det inte så stor skillnad. Är det någon som har erfarenhet av LG 55UF675V?

Har ni andra förslag i prisklassen 6000-10000 är jag väldigt tacksam.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3072107,3059787

Permalänk
Bildexpert 📺

Som brukligt vid den här typen av frågar är svaret att allt du har råd med funkar eftersom du inte är tydlig med vad du letar efter. Det finns när jag kollar 64 olika modeller i 55 tum mellan 6tkr-10tkr. Alla matchar dina krav. Gillar du inte smart-TV men prioriterar bildkvalitet får man svälja att smart-TV-systemet ingår.

Tyvärr är specifkationer en blandning av hittepåsiffror och snömos. Den absolut viktigaste skillnaden mellan de två modellerna du jämför står inte i specen. Samsung använder VA-panel och LG använder IPS-panel. VA-panel ger högre kontrastförhållande, djupare svärta men sämre betraktningsvinkel. IPS är viceversa. Bra betraktningsvinkel men har sämre kontrastförhållande och ger överlag en mer gråblaskig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr är specifkationer en blandning av hittepåsiffror och snömos. Den absolut viktigaste skillnaden mellan de två modellerna du jämför står inte i specen. Samsung använder VA-panel och LG använder IPS-panel. VA-panel ger högre kontrastförhållande, djupare svärta men sämre betraktningsvinkel. IPS är viceversa. Bra betraktningsvinkel men har sämre kontrastförhållande och ger överlag en mer gråblaskig bild.

Tusen tack för hjälpen. Självklart vill man ju ha så mycket kvalité som möjligt för pengarna. Samtidigt vill man inte lägga mer än vad som behövs.
Vilken 55 tums tv hade du själv valt mellan 6-8000kr med så bra bild som möjligt och som samtidigt inte är för tjock då den skall sitta på vägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

mellan 6-13 000kr segmentet har man knappt någon bildkvalite skillnad.

Skall man få bättre bildkvalla på riktigt får man upp i typ 18 000 eller högre.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lewdis:

Vilken 55 tums tv hade du själv valt mellan 6-8000kr med så bra bild som möjligt och som samtidigt inte är för tjock då den skall sitta på vägg?

Omöjligt att svara på utan att jämföra dem alla. Ja, kanske inte alla, då många skillnader i produktnamn handlar om funktioner och utseende. Jag skulle då välja en modell med VA-panel ifall jag var den enda i familjen som prioriterade bildkvalitet och kunde placera mig i rätt vinkel framför. Dynamiskt omfång är en enskilt viktigaste faktorn för vad man upplever som bra bild.

Annars är det lite hugget som stucket i den här prisklassen. Man kan konstatera att det finns bättre men också dyrare apparater.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H