Permalänk
Medlem

Söker fläktar som kyler bra

Tänkte byta ut mina fläktar till något starkare, men frågan är vilka? Vill gärna få ut så mycket luft som möjligt utan att det låter för högt. Söker både 120mm och 140mm.

Edit: Pris spelar ingen roll.
Edit 2: chassit är corsair vengeance c70. CPU kylare är Corsair H80. Ska ha 4st 120mm och 2st 140mm.

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Medlem

Du är förstås medveten om att det inte finns några fläktar som flyttar maximalt med luft samtidigt som de är ljudlösa...?

Det är således ALLTID en kompromiss mellan antingen det ena eller andra.

Problemet för oss blir därför att det är svårt/omöjligt att veta vad som är tillräckligt med kylning på bekostnad av en acceptabel ljudnivå....

Varvtal + fläktbladens vinkel, samt fläktens diameter styr kylningen och ljudnivån.

Bara du själv vet detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Du är förstås medveten om att det inte finns några fläktar som flyttar maximalt med luft samtidigt som de är ljudlösa...?

Det är således ALLTID en kompromiss mellan antingen det ena eller andra.

Problemet för oss blir därför att det är svårt/omöjligt att veta vad som är tillräckligt med kylning på bekostnad av en acceptabel ljudnivå....

Varvtal + fläktbladens vinkel, samt fläktens diameter styr kylningen och ljudnivån.

Bara du själv vet detta.

Vet väl om detta! Men hoppades det fanns tips på fläktar. Eftersom det är lite svårt att veta exakt hur högt ljud de producerar, så kanske någon som har köpt ett par fläktar kan ge sin input etc.

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Medlem

Jag gillar fläktar , jag har testat en hel drös med fläktar. Det viktigaste tycker jag är att veta var ska fläktarna sitta, och hur många 140mm/120mm du ska ha. (Radiator/flänsar, intake, outtake osv.) Fläktar är ofta utvecklade för en speciell plats och fungerar oftast bäst just där.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är det enda som gäller.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

noctua

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag personligen är väldigt förtjust i Cougar Vortex, vet dock inte hur svåra de är att få tag på numera.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@iFuze:
Jag köpte EKWB Vardar fläktar och satte i min låda och faktum är att dom är tystare och ger bättre luftflöde än mina Noctua jag hade.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mac83:

@iFuze:
Jag köpte EKWB Vardar fläktar och satte i min låda och faktum är att dom är tystare och ger bättre luftflöde än mina Noctua jag hade.

Dessa är nog några utav de som är närmast de gamla Gentle Typhoon fläktarna. Noctua har svikit mig rejält i jämförelse. Skulle helt klart rekommendera dessa för allt som jobbar med motstånd, så som radiatorer, filter osv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att Noctua är den direkta vägen att gå. De är dyra, -skit-fula (pun intended) och inte branschledande på nåt sätt. Mina rekomendationer just nu:
Radiator/tornkylare: Fractal Design Venturi HP, Corsair SP (Quiet Edition), EK-Vardar
Chassi: Fractal Design Dynamic, Fractal Design Venturi HF

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

@Cityguysims Tackar för tipset om Fractal design fläktarna, de hade jag missat helt.

Permalänk

Scythe Typhoon finns vissa varianter som är ganska tysta

Scythe Typhoon finns vissa varianter som är ganska tysta och ändå flyttar en del luft.
Gillar inte för högljuda men har ju ändå alltid högtalarna på

Permalänk
Medlem

Noctua iPPC 120/140!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Tänkte byta ut mina fläktar till något starkare, men frågan är vilka? Vill gärna få ut så mycket luft som möjligt utan att det låter för högt. Söker både 120mm och 140mm.

Edit: Pris spelar ingen roll.

Cooler Master har en bra upplaga, ta en titt på dom.
Vi är ju avatar-kompisar ser jag.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@iFuze

Jag skulle säga att chassit spelar in en stor roll & vilka komponenter du väljer att använda.

Det finns alltid en balans att hitta. Så dela gärna med dig av vad du tänker kyla och i vad för chassi så borde folk kunna ge några bra tips.

Om vi utgår från att du har ett R3/4/5 så kan du alltid börja med att ta bort HDD-burarna. Sen smaxa på med 4 fläktar som suger in kalluft & två som suger ut varmluft ur chassit.

Då skapar du ett övertryck i chassit och slipper bry dig om damm.

Sen är det generellt sett alltid bättre med större fläktdiameter, så ska du köpa på dig fläktar så är det bra om du kikar vad du har för dimensioner för fläktplatser runt om i chassit och orienterar dig efter det.

Jag kan tycka att det är lite svårt att navigera på SPCR men försök ögna igenom deras sektion för fläktar;

http://www.silentpcreview.com/section12.html

Finns väldigt mycket användbar information där.

Därutöver finns det faktiskt tornkylare som fungerar att köra helt passivt, alltså utan fläktar, ifall du får till ett bra flöde i chassit.

Av ren erfarenhet så vet jag att jag nu i efterhand lätt hade valt tystnaden över den kylförmågan som jag har i mitt chassi... Det är lätt att vara efterklok.

Men, tl;dr:
Köp största fläktarna du får plats med som inte varvar allt för mycket, och därefter många. Så många som du får in i chassit typ. Sen sänker du hastigheten på dem lite så att dem inte låter. Det bör räcka för vilket normalt system som helst.

Insh'allah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@iFuze

Jag skulle säga att chassit spelar in en stor roll & vilka komponenter du väljer att använda.

Det finns alltid en balans att hitta. Så dela gärna med dig av vad du tänker kyla och i vad för chassi så borde folk kunna ge några bra tips.

Om vi utgår från att du har ett R3/4/5 så kan du alltid börja med att ta bort HDD-burarna. Sen smaxa på med 4 fläktar som suger in kalluft & två som suger ut varmluft ur chassit.

Då skapar du ett övertryck i chassit och slipper bry dig om damm.

Sen är det generellt sett alltid bättre med större fläktdiameter, så ska du köpa på dig fläktar så är det bra om du kikar vad du har för dimensioner för fläktplatser runt om i chassit och orienterar dig efter det.

Jag kan tycka att det är lite svårt att navigera på SPCR men försök ögna igenom deras sektion för fläktar;

http://www.silentpcreview.com/section12.html

Finns väldigt mycket användbar information där.

Därutöver finns det faktiskt tornkylare som fungerar att köra helt passivt, alltså utan fläktar, ifall du får till ett bra flöde i chassit.

Av ren erfarenhet så vet jag att jag nu i efterhand lätt hade valt tystnaden över den kylförmågan som jag har i mitt chassi... Det är lätt att vara efterklok.

Men, tl;dr:
Köp största fläktarna du får plats med som inte varvar allt för mycket, och därefter många. Så många som du får in i chassit typ. Sen sänker du hastigheten på dem lite så att dem inte låter. Det bör räcka för vilket normalt system som helst.

Insh'allah

Tack för svaret! Lite mer info, chassit är corsair vengeance c70. CPU kylare är Corsair H80. Ska ha 4st 120mm och 2st 140mm. Har funderat på Be Quiet fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T