2 SSD i Raid 0 - Hjälp!

Permalänk
Medlem

2 SSD i Raid 0 - Hjälp!

Hej alla SweC-are!

Har 2st SSD-enheter i min burk. En från Intel på 60GB och en Samsung EVO 850 120GB. Har hört att RAID-0 ska ge både snabbare hastigheter och en lite större SSD partion. Har aldrig testat på RAID-0 förr och jag kör OSX på min burk. Hur sätter jag dem i RAID-0 och lär jag formatera om datorn och installera mitt Operativsystem på nytt?

Kommer detta ge mig bättre prestanda?

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweC-are!

Har 2st SSD-enheter i min burk. En från Intel på 60GB och en Samsung EVO 850 120GB. Har hört att RAID-0 ska ge både snabbare hastigheter och en lite större SSD partion. Har aldrig testat på RAID-0 förr och jag kör OSX på min burk. Hur sätter jag dem i RAID-0 och lär jag formatera om datorn och installera mitt Operativsystem på nytt?

Kommer detta ge mig bättre prestanda?

Tack på förhand!
Highwell

Är det riskabelt på något sätt?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan du inte köra 120GB + 60GB utan endast 60GB + 60GB i RAID0. Kommer nog gå med två SSD diskar av olika storlek men vad jag vet kommer du bara använda 60GB av 120GB disken.

Finns massor med guider, men egentligen gör du nedanstående steg:

(Om vi antar att ditt moderkort kan hantera RAID 0.)
Gör en backup av allt viktigt, Anslut båda diskarna och dra ut alla andra hårddiskar så att du inte väljer fel (låg risk, men kan vara värt det), Skapa RAID disk i BIOS (Tryck delete/F12; kolla manual) och sätt sedan in Windows DVD/USB. Boota från DVD/USB. Välj "ladda in drivrutin" efter X antal menysteg och anslut tex ett USB minne med drivrutinerna för moderkortets RAID del. Installera drivrutin och leta upp RAID partitionen. Installera Windows och hämta allt från backup.

Ängnade själv en helg åt detta då den bios versionen som jag körde vid det tillfället hade stora problem med att skapa RAID. Köpte slutligen en 480GB disk och 1 månad senare kom en uppdatering till BIOS. Dock bör det inte vara ett problem för dig då din plattform är gammal nog. Om du får problem dock med skapandet av RAID, kolla om det finns en uppdatering till Bios.

Edit:

Skrivet av Highwell:

Är det riskabelt på något sätt?

Well, Om du inte gör en backup kan allt på dina nuvarande hårddiskar försvinna. När du skapar RAID0 partition via moderkortet tar du bort allt som ligger på SSDerna; om du har ditt OS på en av SSDerna så kan det löna sig att göra en full backup av hela hårddisken så att du alltid kan migrera tillbaks till den om något går fel.

Om du inte drar ut övriga hårddiskar i systemet kan det ske fel med dem, men detta är ganska svårt att göra fel på då det överalt står "Kapacitet X GB"...

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla SweC-are!

Har 2st SSD-enheter i min burk. En från Intel på 60GB och en Samsung EVO 850 120GB. Har hört att RAID-0 ska ge både snabbare hastigheter och en lite större SSD partion. Har aldrig testat på RAID-0 förr och jag kör OSX på min burk. Hur sätter jag dem i RAID-0 och lär jag formatera om datorn och installera mitt Operativsystem på nytt?

Kommer detta ge mig bättre prestanda?

Tack på förhand!
Highwell

Du skall köra JBOD istället, det klarar olika storlek på diskarna och är något säkrare då filerna inte sprids över båda diskarna om det inte måste för utrymmes skäl.
Dock får man inte effekten av "snabbare" åtkomst med JBOD, men det behövs inte eftersom det är SSD enheter du vill slå samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Vad jag vet kan du inte köra 120GB + 60GB utan endast 60GB + 60GB i RAID0. Kommer nog gå med två SSD diskar av olika storlek men vad jag vet kommer du bara använda 60GB av 120GB disken.

Finns massor med guider, men egentligen gör du nedanstående steg:

(Om vi antar att ditt moderkort kan hantera RAID 0.)
Gör en backup av allt viktigt, Anslut båda diskarna och dra ut alla andra hårddiskar så att du inte väljer fel (låg risk, men kan vara värt det), Skapa RAID disk i BIOS (Tryck delete/F12; kolla manual) och sätt sedan in Windows DVD/USB. Boota från DVD/USB. Välj "ladda in drivrutin" efter X antal menysteg och anslut tex ett USB minne med drivrutinerna för moderkortets RAID del. Installera drivrutin och leta upp RAID partitionen. Installera Windows och hämta allt från backup.

Ängnade själv en helg åt detta då den bios versionen som jag körde vid det tillfället hade stora problem med att skapa RAID. Köpte slutligen en 480GB disk och 1 månad senare kom en uppdatering till BIOS. Dock bör det inte vara ett problem för dig då din plattform är gammal nog. Om du får problem dock med skapandet av RAID, kolla om det finns en uppdatering till Bios.

Edit:

Well, Om du inte gör en backup kan allt på dina nuvarande hårddiskar försvinna. När du skapar RAID0 partition via moderkortet tar du bort allt som ligger på SSDerna; om du har ditt OS på en av SSDerna så kan det löna sig att göra en full backup av hela hårddisken så att du alltid kan migrera tillbaks till den om något går fel.

Om du inte drar ut övriga hårddiskar i systemet kan det ske fel med dem, men detta är ganska svårt att göra fel på då det överalt står "Kapacitet X GB"...

Cool! Fan, vill ju kunna nyttja 60+120GB, alltså 180GB.. :/

RAID0 ska mitt moderkort kunna hantera, vad jag vet.
Allt jag har lagrar jag på externa diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Cool! Fan, vill ju kunna nyttja 60+120GB, alltså 180GB.. :/

RAID0 ska mitt moderkort kunna hantera, vad jag vet.
Allt jag har lagrar jag på externa diskar!

Vill dock påpeka att jag inte alls tänkte som @MacAllan (som har rätt i detta fall). Tänkte inte alls på att det finns bättre möjligheter än RAID 0 utan fokuserade enbart på att svara på din fråga.

Sedan, lagrar du verkligen allt på externa hårddiskar? Många spel sparar data i tex "dokument" mappen eller i %appdata% så är du 100% på att allt ligger externt?

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Vill dock påpeka att jag inte alls tänkte som @MacAllan (som har rätt i detta fall). Tänkte inte alls på att det finns bättre möjligheter än RAID 0 utan fokuserade enbart på att svara på din fråga.

Sedan, lagrar du verkligen allt på externa hårddiskar? Många spel sparar data i tex "dokument" mappen eller i %appdata% så är du 100% på att allt ligger externt?

Jag är musikproducent, så alla mina projekt, det enda jag har på denna dator ligger på NAS.

Licenser och VSTi + FX har jag på annat håll även det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du skall köra JBOD istället, det klarar olika storlek på diskarna och är något säkrare då filerna inte sprids över båda diskarna om det inte måste för utrymmes skäl.
Dock får man inte effekten av "snabbare" åtkomst med JBOD, men det behövs inte eftersom det är SSD enheter du vill slå samman.

Shit! Tack för ditt svar! Hade totalt missat det du skrivit!
JBOD, hur fungerar det? SSD diskarna jobbar inte snabbare tillsammans då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Shit! Tack för ditt svar! Hade totalt missat det du skrivit!
JBOD, hur fungerar det? SSD diskarna jobbar inte snabbare tillsammans då?

Tack på förhand!

JBOD är en form av Raid 0 men använder inte striping, därav kan den utnyttja allt utrymme på alla diskarna men drar inte nytta av ökad snabbhet som vanlig Raid 0 gör.
Dock behöver du inte oroa dig för att missa den ökade snabbheten eftersom via pratar SSD, man har endast nytta av när det gäller vanliga HDD och inte ens där är det säkert man märker någon större skillnad.

Vanlig Raid 0 använder Striping vilket innebär i enkelhet att alla information som lagras på en enhet delas i delar och lagras på varsin fysisk enhet, när man sedan läser informationen läses den från två (eller flera) enheter och laddtiden blir därför något mindre, SSD är redan så pass snabba att man inte har någon nytta av detta.
Detta innebär även en större risk eftersom all data förloras om en av diskarna i Raiden kraschar.

JBOD (Just a Bunch Of Disks) slår bara ihop den samlade lagringskapaciteten till en enhet och lagrar filer tillsammans utan att sprida dom över alla diskarna, kraschar en av diskarna har du fortfarande kvar infon på den andra.

Permalänk

Alla SSD stöds inte i raid. Intel brukar vara ganska snälla (oavsett modell). Hur det är med EVO vet jag inte (Pro funkar i raid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Alla SSD stöds inte i raid. Intel brukar vara ganska snälla (oavsett modell). Hur det är med EVO vet jag inte (Pro funkar i raid).

850 EVO fungerar, men du kommer inte kunna använda någon av samsungs mjukvaror till den.

Tror dock en hel del i denna tråden har missat 2 saker:

Skrivet av Highwell:

Har aldrig testat på RAID-0 förr och jag kör OSX på min burk.

Samt att RAID0/JBOD medför risker för dataförlust om det blir fel på en av diskarna.

Vet inte hur OSX och RAID drivare går ihop, samt att hans BIOS lär troligen inte ha samma stöd aktiverat (vad jag sett på Apple maskiner iaf).

Tycker Highwell ska skippa RAID iden och antingen sälja båda befintliga på tex tradera och köpa en 250GB eller större. Blir en mer hållbar och framtidssäkrad lösning.

Permalänk

Måste hålla med @Paddanx i det här fallet. Att köra en raid endast för att få mer diskutrymme känns onödigt med tanke på riskerna och de negativa sidorna det utgör. Då känns det bättre att istället, om TS nu behåller sina diskar, att man väljer att vissa program ska installeras på ena disken och andra program på andra disken. T.ex OS:et på 60gb-disken och program man vill ska fungera snabbt på 120gb-disken. Skulle då ena disken gå sönder har man kvar all data på den andra. Skulle man dock köra raid så är risken mycket stor att man förlorar data på båda diskarna.

Edit: En annan fördel med att köra OS och program på separata diskar är att systemet blir snabbare. Kör man t.ex ett program på den ena disken men OS:et behöver göra något i bakgrunden så behöver inte disken med programmet belastas något utan lämnas ifred.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!