Permalänk
Medlem

Köpa ny NAS

Jag tänkte skaffa en NAS för lagring av film och musik och skulle vilja få tips om jag tänker rätt.

Jag har inga avancerade behov annat än att filerna ska kunna kollas från 3 datorer 2 plattor och 2 telefoner (inte samtidigt dock). Det viktigaste filerna kommer att ha en off-site back-up men det kommer inte vara på så mycket.

Har tittat på detta

4 stycken
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/h...

I ett
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/zyxel-nas540-4-...

Permalänk
Medlem

Äger själv NAS540 och den har inte strulat något för mig och rullat i drygt 6 månader hittills.
Har dock enbart stoppat i två stycken 4TB WD Red än så länge.
Inga problem att titta på HD material till iaf två olika källor samtidigt (mer har jag inte haft behov av att testa).

Jag var orolig över ljudnivån när jag köpte den, fanns inga reviews ute då.. Men den är tyst nog för mig och jag är rätt kräsen så borde inte vara ett problem.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

När det gäller funktionalitet, så hade jag satsat på Synology.
Hade en 2 bay Synology NAS en kort stund, och var överraskat hur bra det fungerade, sen möjligheter att lägga på torrent client, web server, ftp, etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

köpte mig en Zyxel NSA325 då jag hade 2 diskar över efter jag bytte till SSD, just denna klarar inte 4 diskar men den har fungerat felfritt så skulle gissa på dem andra också gör det.

Kan ju lägga in en del saker extra, hade hoppats på att just torrent clienten hade varit lättare att jobba med och man hade sluppit logga in på sidan etc, funkar kanske annorlunda på andra märken

Permalänk
Medlem

Jag har 4-bay Synology vilket funkar kalas att strema ifrån, riktigt smidigt och enkelt gränssnitt för inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hej.

Själv har jag 2 st Synology NAS som fungerar utmärkt.
Av vad jag har kunnat läsa mig till så är Synology lite dyrare men har mer funktionalitet.

Du pratar om off-site backup och det är så jag har kopplat ihop mina NAS-ar.
1 står hemma hos mig och den andra i min fjällstuga (50 mil bort). Har dragit igång automatisk 2-vägs backup mellan dessa som fungerar men jag kommer att byta den typ som jag har nu till en cloudversion som följer med Synology där man synkar data mellan NAS-arna.

Skaffa dig också en bra switch som stöder link aggregation så kan du köra 2Gb mellan NAS och switch.

/Loffis

Permalänk
Medlem

Jag äger en https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/zyxel-nsa... som är en billigare version än den som du tänker köpa, den fungerar fint för de ändamål som du vill använda din NAS för. (Menar att om den billiga fungerar fint så lär den du köper även den rulla på bra :] ) Kan dock säga att fläkten i min låter lite väl mycket, och då är jag inte känslig.. men har planer på att helt enkelt koppla ur den

Mvh

Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jag äger en https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/zyxel-nsa... som är en billigare version än den som du tänker köpa, den fungerar fint för de ändamål som du vill använda din NAS för. (Menar att om den billiga fungerar fint så lär den du köper även den rulla på bra :] ) Kan dock säga att fläkten i min låter lite väl mycket, och då är jag inte känslig.. men har planer på att helt enkelt koppla ur den

Mvh

Ethnic

Ljudet var jag som sagt orolig över med 540 pga det som skrevs om din modell.
Dock så har de lyckats med 540 och den skall vara betydligt tystare, vilket jag verkligen upplever.

Iaf så bör en NAS540 verkligen räcka till gott och väl för att streama material, exakt det jag har min till och har inte haft behov av några andra funktioner (har förövrigt fler än vad jag behöver med den).

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jag har tittat en del på Synology men jag ser inte att jag har behov av de tjänsterna som det ger över zyxel 540. Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Synology 415+ (eller nåt sånt), lastade in 4 diskar och den vibrerar och fläktarna låter som tusan. Den funkar jättebra, men för ett herrans oväsen =(

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har sagt det innan och säger det igen...

Jag skulle välja Synology alla dagar i veckan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •