Minneskapslar och kapselminnen

Permalänk
Melding Plague

Minneskapslar och kapselminnen

Från gamla bubbelminnen till 3D Xpoint och minneskuber. Jörgen Städje bjuder på en grundlig genomgång av minnestekniken och förklarar hur ettor och nollor kan läggas på hyllan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu får jag lite intressant söndagsläsning:D

Permalänk
Medlem

Intressant! Tackar!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

En artikel som är värd att minnas.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

När tillverkarna inte kan pressa prestanda längre, övergår de till att kalla minneskretsarna konstiga saker, som anspelar på våldsamma superhjältar eller blodtörstiga kattdjur. Och måla eldsflammor på dem.

Ha ha kom att tänka på kukram, säljs de fortfarande?
Nästan så att man skulle köpa på sig ett par och "rama" in.

Permalänk
Medlem

Två drömmar:

1. Ha en dator där allt minne är RAM, med dess höga hastighet. Inga sekundärminnen med hastighetsbegränsning. Givetvis ett RAM som inte tappar data när man drar ut pluggen.
Ett system som bygger på att man helt enkelt har "minne".

2: Ovanstående men SRAM

Tyvärr avskräcker väl prislappen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel med mycket bra fakta men, med risk för att skapa sig många ovänner, så kändes bitar av artikeln lite oseriös och dåligt skriven.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Håller inte med alls på kommentarena om fotografi. Pixelacet stannat vid 15 megapixel? Finns kameror med över 50 megapixel så öhh.
Även en hobbyfotograf borde använda RAW om möjligt så att räkna storleken på JPEG är lite fånigt också.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Håller inte med alls på kommentarena om fotografi. Pixelacet stannat vid 15 megapixel? Finns kameror med över 50 megapixel så öhh.
Även en hobbyfotograf borde använda RAW om möjligt så att räkna storleken på JPEG är lite fånigt också.

Japp, där föll författaren i en klassisk fälla; att utgå från dagens norm och storleksordningar och göra antaganden om framtiden baserat på dessa.

Det har gjorts innan, och vid varje enskilt tillfälle fallerat och varit magnituder ifrån själva utfallet.

Annars trevlig artikel, dock hade gärna mer om dagens forskning och pågående trender varit önskvärt, med kommentarer från de stora minnestillverkarna. Blir det för mycket gammalt så blir det lätt lite mossigt. Men hatten av i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Håller inte med alls på kommentarena om fotografi. Pixelacet stannat vid 15 megapixel? Finns kameror med över 50 megapixel så öhh.
Även en hobbyfotograf borde använda RAW om möjligt så att räkna storleken på JPEG är lite fånigt också.

Jag förstår ändå vad han menar. Även om alla som kan borde fota i RAW så gör långt ifrån alla det, kom ihåg att vi pratar om hobbyfotografer. Sen spelar det absolut ingen roll vad som finns när vi pratar om pixelracet utan det handlar mer vad tillverkarna pushar till den största gruppen konsumenter. Vi har stannat av och det är inte längre en pixelmätartävling mellan tillverkarna. Tror allmänheten har tappat intresse för antal megapixel, en gång i tiden var den allmänna uppfattningen att desto fler megapixlar desto bättre kamera men folk vet förhoppningsvis bättre vid det här laget.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Håller inte med alls på kommentarena om fotografi. Pixelacet stannat vid 15 megapixel? Finns kameror med över 50 megapixel så öhh.
Även en hobbyfotograf borde använda RAW om möjligt så att räkna storleken på JPEG är lite fånigt också.

Jao, du sa det först.

Som nybörjare kan jag förstå varför man fotar endast i jpg. Men så fort intresset blir lite större och man vill peta på bilderna så, duger det snabbt inte längre till något.

Skrivet av Vaun:

Jag förstår ändå vad han menar. Även om alla som kan borde fota i RAW så gör långt ifrån alla det, kom ihåg att vi pratar om hobbyfotografer. Sen spelar det absolut ingen roll vad som finns när vi pratar om pixelracet utan det handlar mer vad tillverkarna pushar till den största gruppen konsumenter. Vi har stannat av och det är inte längre en pixelmätartävling mellan tillverkarna. Tror allmänheten har tappat intresse för antal megapixel, en gång i tiden var den allmänna uppfattningen att desto fler megapixlar desto bättre kamera men folk vet förhoppningsvis bättre vid det här laget.

Vad är en hobbyfotograf? Det säger liksom inget egentligen om vilken kunskap man har inom området, mer än att det är min grej jag gör när det annars är lugnt t ex.
Nybörjare, amatör, semi-pro och pro säger desto mer.

Permalänk
Medlem

Så länge Stäjedjes artiklar handlar om teknik är han fantastisk. När han nämner politik, fildelning mm. förlorar han förtroende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Så länge Stäjedjes artiklar handlar om teknik är han fantastisk. När han nämner politik, fildelning mm. förlorar han förtroende.

Jag förstår inte jublet som uppstår när han skriver här. Jonas, Emils och Andreas artiklar är betydligt bättre.
Jörgen glider regelbundet in i politiska utvikningar där alla som inte håller med utpekas antingen som kommunister, terroristsympatisörer eller foliehattar. Den här artikeln är en bland många som gör att jag inte ser hans frilansande för SweClockers som något positivt.
Det är OK för mig att han betraktar världen som han gör. Tyvärr verkar det inte vara ok för honom att det finns folk som inte delar hans sätt att se på världen.
Jag vill läsa om teknik där skribenten presenterar fakta utan att hela tiden konfronteras med framstegsfientligt, dammigt tyckande.
Så jag har inte läst den här artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Håller inte med alls på kommentarena om fotografi. Pixelacet stannat vid 15 megapixel? Finns kameror med över 50 megapixel så öhh.
Även en hobbyfotograf borde använda RAW om möjligt så att räkna storleken på JPEG är lite fånigt också.

Är man dessutom en fotograf som filmar video så kommer 2 TB inte räcka långt. Och där är heller inte pixelracet över. Har precis uppgraderat till 4K och det lär väl knappast stanna där.

Permalänk
Medlem

Intressant söndagsläsning, tack för en intressant historielektion också.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

ulvenstein minns gamla minnen och nya

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det var väl en ganska intressant artikel/kolumn. Jag gillar att han vågar ifrågasätta misstro-alla-trenden som går het på nätet. Sen kan man argumentera för eller mot om han har rätt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel! Känns ofta som dessa är på lagom nivå för lekmän att förstå grunderna med men inte detaljerna. Jag funderar dock på det om att bärbara datorer kan ändra spänning under drift, det gör väl stationära också sedan en tid tillbaka?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Städje:

Samtidigt vill undertecknad kämpa för SI-prefixens fullständiga acceptans, drygt 200 år efter att det metriska systemets infördes under franska revolutionen. Det går bra att slå upp i fysikboken att prefixet kilo (tusental) skrivs som k och mega (miljontal) skrivs som M. Kombinerat med enheterna bit (b) och byte (B) skriver man kilobyte som kB och megabit som Mb.

Du vill väl inte ha ett minne på 100 mb, alltså 100 millibit eller 0,1 bit? Men minnen i "millibitstorlekar" är något som ändå återkommer. Eller för den delen minnen som lagrar KB, där K förmodligen syftar på grundämnet kalium. För det kan ju inte betyda ”kilo”.

Står helt på din sida här i fråga om B vs b, M vs m osv, men tycker det är märkligt att du verkar tycka att SI-prefixen får/ska betyda 2^10, 2^20 etc. Vad tycker du särskilt om den godtyckliga betydelse som dessa prefix har i SweClockers artiklar?

Kan inte SweClockers, som når såpass många läsare, slå ett slag för entydigheten och en gång för alla gå över till att använda "rätt" prefix till rätt betydelse, eller åtminstone upplysa läsarna om att de själva får lista ut vad "GB" betyder i varje enskilt sammanhang (DRAM-kapacitet, HDD-kapacitet, minnesbandbredd etc)?

Har ni något rationellt resonemang att luta er mot, är det ett krav från extern aktör eller är det bara traditionen som inte vill släppa taget, @Dimestam, @emilakered?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Står helt på din sida här i fråga om B vs b, M vs m osv, men tycker det är märkligt att du verkar tycka att SI-prefixen får/ska betyda 2^10, 2^20 etc. Vad tycker du särskilt om den godtyckliga betydelse som dessa prefix har i SweClockers artiklar?

Kan inte SweClockers, som når såpass många läsare, slå ett slag för entydigheten och en gång för alla gå över till att använda "rätt" prefix till rätt betydelse, eller åtminstone upplysa läsarna om att de själva får lista ut vad "GB" betyder i varje enskilt sammanhang (DRAM-kapacitet, HDD-kapacitet, minnesbandbredd etc)?

Har ni något rationellt resonemang att luta er mot, är det ett krav från extern aktör eller är det bara traditionen som inte vill släppa taget, @Dimestam, @emilakered?

Hur kan det finnas någon otydlighet i GB? Giga är prefixet för miljard(10^9) och B är beteckningen för byte. Så GB blir en miljard byte, oavsett sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur kan det finnas någon otydlighet i GB? Giga är prefixet för miljard(10^9) och B är beteckningen för byte. Så GB blir en miljard byte, oavsett sammanhang.

Det knäppa i det hela blir när man talar om en dators lagringssätt, något artikeln faktiskt missade lite. Vi människor använder GigaByte och MegaByte, men datorer använder GibiByte (2^30 eller 1024^3) och MebiByte (2^20 eller 1024^2). Vi borde faktiskt sluta prata om just Giga/Mega osv, då de är irrelevanta ur en dators synpunkt, men folk vet inte ens vad de är.

Därför får vi också det konstanta jobbiga problemet när vi tittar på t.ex. en 250GB SSD som i själva verket är ca 232GiB. Problemet uppstår när folk och OS (som tex Windows) skriver dessa fel, vilket gör att användare inte förstår varför ens nya disk är mindre än den "borde vara".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Det knäppa i det hela blir när man talar om en dators lagringssätt, något artikeln faktiskt missade lite. Vi människor använder GigaByte och MegaByte, men datorer använder GibiByte (2^30 eller 1024^3) och MebiByte (2^20 eller 1024^2). Vi borde faktiskt sluta prata om just Giga/Mega osv, då de är irrelevanta ur en dators synpunkt, men folk vet inte ens vad de är.

Därför får vi också det konstanta jobbiga problemet när vi tittar på t.ex. en 250GB SSD som i själva verket är ca 232GiB. Problemet uppstår när folk och OS (som tex Windows) skriver dessa fel, vilket gör att användare inte förstår varför ens nya disk är mindre än den "borde vara".

Det är inte fel att säga 250 GB, problemet uppstår när man inte är konsekvent i sin benämning. Tillverkarna har korrekt noterat en storlek med SI-prefix men sen visar Windows fel, det bör vara GiB och inte GB, MiB och inte MB. Hur man än vänder på det visar Windows fel, även om tillverkaren ändrar sitt skrivsätt och skriver 232 GiB kommer Windows säga 232 GB vilket fortfarande är fel även om siffrorna matchar.

Kan nog berätta hur det är i Linux? Jag vill minnas att jag sett KiB och MiB där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är inte fel att säga 250 GB, problemet uppstår när man inte är konsekvent i sin benämning. Tillverkarna har korrekt noterat en storlek med SI-prefix men sen visar Windows fel, det bör vara GiB och inte GB, MiB och inte MB. Hur man än vänder på det visar Windows fel, även om tillverkaren ändrar sitt skrivsätt och skriver 232 GiB kommer Windows säga 232 GB vilket fortfarande är fel även om siffrorna matchar.

Kan nog berätta hur det är i Linux? Jag vill minnas att jag sett KiB och MiB där.

Jo, jag har inte påstått att tillverkarna skriver fel, utan de skriver som du säger tex 250GB, som i sig själv stämmer.
Det jag påpekar är att eftersom allt ändå handlar om datorer så borde allt skrivas på samma sätt som datorer tolkar det för att vara i vettig standard. Dvs MiB och GiB, för att minska feltolkningarna. Men de andra siffrorna ser ju större ut, så naturligtvis är de då större (eller det är iaf vad HDD/SSD tillverkarna vill få det att se ut som). Vi borde mao totalt skippa MB/GB inom datorer, om vi ska vara entydiga.
Sen vet jag att MS och Windows är blåsta när det gäller detta. De skriver ut värdet av MiB/GiB, och sen skriver de MB/GB efter.

Ang Linux så vad jag vet kan du välja om du vill ha det i MiB/GiB eller MB/GB. Standard i många distros verkar dock vara MiB/GiB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, jag har inte påstått att tillverkarna skriver fel, utan de skriver som du säger tex 250GB, som i sig själv stämmer.
Det jag påpekar är att eftersom allt ändå handlar om datorer så borde allt skrivas på samma sätt som datorer tolkar det för att vara i vettig standard. Dvs MiB och GiB, för att minska feltolkningarna. Men de andra siffrorna ser ju större ut, så naturligtvis är de då större (eller det är iaf vad HDD/SSD tillverkarna vill få det att se ut som). Vi borde mao totalt skippa MB/GB inom datorer, om vi ska vara entydiga.
Sen vet jag att MS och Windows är blåsta när det gäller detta. De skriver ut värdet av MiB/GiB, och sen skriver de MB/GB efter.

Ang Linux så vad jag vet kan du välja om du vill ha det i MiB/GiB eller MB/GB. Standard i många distros verkar dock vara MiB/GiB.

Vad menar du med "som datorer tolkar det"? En dator har ingen preferens gällande MB/MiB. Tvåpotenser är dock ofta trevligare eftersom man arbetar i ett binärt system men det är snarare för programmerarens skull än hårdvaran i sig. Hur man presenterar en minnesmängd gör nog lite skillnad för slutanvändaren, MB eller MiB påverkar nog ingen så länge det är konsekvent. Problemet uppstår som sagt när man växlar dem vilt.

Det är ju snällt av Linux då att erbjuda valmöjlighet. Minnesmängd är ju fortfarande bara lagrat som en siffra, sen är det lite smidigare att kunna skifta några gånger för att dela med 1024 än att göra division med 1000 men i slutändan är det inte mycket mer.

Permalänk

tack, att sy minne måste nog anses som ett av världens tråkigaste jobb, trodde inget kunde va värre än mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad menar du med "som datorer tolkar det"? En dator har ingen preferens gällande MB/MiB. Tvåpotenser är dock ofta trevligare eftersom man arbetar i ett binärt system men det är snarare för programmerarens skull än hårdvaran i sig. Hur man presenterar en minnesmängd gör nog lite skillnad för slutanvändaren, MB eller MiB påverkar nog ingen så länge det är konsekvent. Problemet uppstår som sagt när man växlar dem vilt.

Det är ju snällt av Linux då att erbjuda valmöjlighet. Minnesmängd är ju fortfarande bara lagrat som en siffra, sen är det lite smidigare att kunna skifta några gånger för att dela med 1024 än att göra division med 1000 men i slutändan är det inte mycket mer.

En dator kan inte räkna i något annat än 2 potenser. Hela grunden bygger på det, och det är mer vi människor som har gjort om detta för att vi har preferens för 10 potenser. Mao, vi har ett val, datorn har det inte. Detta lärde man sig snabbt med allt från enkrets-programmering till lågnivå kod. Man kunde optimera extremt mycket om man tänkte som en dator, inte som en människa.

Du kan mäta dina äpplen i ton eller pounds, och din mjölk i gallons också om det hjälper dig, men det är vettigare att hålla sig till kg för äpplena och mjölken i liter här i Sverige då detta är vad våra standard måttenheter är. Precis lika standardiserat som det är med med 2 potenser för datorer, då dessa passar bäst i deras räknesätt.

Med tanke på att både Windows (även om de skriver fel enhet efter) och Linux redan visar MiB/GiB i siffror, då det är så formateringen gör kusterna på 4096 byte (inte 4000), så är det inte direkt stor sträckning att be disktillverkare att använda samma.
Det går inte att ändra hur en dator räknar, men det går att ändra den siffra som tillverkarna skryter med. För länge sedan så använde man faktiskt just MiB på HDD, men när en konkurrent använde MB så blev ju siffran större, så smarta som folk är, trodde de disken var större. Så det hela är lite av falskmarknadsföring, men inom lagliga gränser.

Så det är klart mycket mer logiskt att sluta använda MB/GB. Vill man sen omvandla det till något mindre logiskt så är det ditt val efter det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shimonu:

Hur kan det finnas någon otydlighet i GB? Giga är prefixet för miljard(10^9) och B är beteckningen för byte. Så GB blir en miljard byte, oavsett sammanhang.

Vad menar du nu? Det finns ju ett flertal sammanhang där "GB" enligt SweClockers inte betyder 10^9, framförallt när en dator sägs ha "8 GB" RAM, "20 MB" L3-cache eller "12 GB" VRAM. Jag vill återigen uppmana dig att läsa mitt tidigare inlägg i frågan. Där framgår det tydligt att "GB" på SweClockers kan betyda både 2^30 B och 10^9 B i samma mening.

JEDEC använder också G i betydelsen 2^30. Jag argumenterar för att man inte ska göra det, utan tycker att G alltid ska betyda 10^9 och inget annat.

Skrivet av Paddanx:

Det knäppa i det hela blir när man talar om en dators lagringssätt, något artikeln faktiskt missade lite. Vi människor använder GigaByte och MegaByte, men datorer använder GibiByte (2^30 eller 1024^3) och MebiByte (2^20 eller 1024^2). Vi borde faktiskt sluta prata om just Giga/Mega osv, då de är irrelevanta ur en dators synpunkt, men folk vet inte ens vad de är.

Nja. Inte helt och hållet. De decimala prefixen är inte relevanta för SRAM och DRAM, men de har viss (artificiellt skapad) betydelse för hårddiskar och flashminnen och de är nödvändiga för att ange bandbredd på databussar/överföringar på ett begripligt sätt. Om man helt strök de decimala prefixen och bara använde de binära skulle man exempelvis få skriva att AMD Fury X har 4 GiB VRAM och "476 GiB/s" minnesbandbredd. (Dess minnesbandbredd är 512 000 000 000 B/s.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja. Inte helt och hållet. De decimala prefixen är inte relevanta för SRAM och DRAM, men de har viss (artificiellt skapad) betydelse för hårddiskar och flashminnen och de är nödvändiga för att ange bandbredd på databussar/överföringar på ett begripligt sätt. Om man helt strök de decimala prefixen och bara använde de binära skulle man exempelvis få skriva att AMD Fury X har 4 GiB VRAM och "476 GiB/s" minnesbandbredd. (Dess minnesbandbredd är 512 000 000 000 B/s.)

Vågar påstå att; de som förstår vad det är för specs, begriper också vad GiB/s är. De som inte förstår, förstår inte heller 512GB/s
Det handlar bara om att 512 låter som mer än 476, och för de okunniga är det då bättre trots att de jämför 2 olika enheter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Vågar påstå att; de som förstår vad det är för specs, begriper också vad GiB/s är. De som inte förstår, förstår inte heller 512GB/s
Det handlar bara om att 512 låter som mer än 476, och för de okunniga är det då bättre trots att de jämför 2 olika enheter.

Den huvudsakliga anledningen till att man bör använda decimala prefix för bandbredd är att det är naturligt: Mätetalen blir enkla att säga, komma ihåg och härleda. Använder man binära prefix för att ange bandbredd är det svårt att se kopplingen mellan mätetal och verklighet.

Varför är det ena eller det andra "naturligt"?

Binära prefix är naturliga för att ange kapacitet på minneskretsar eftersom dessa av tekniska skäl alltid är 2^n bitar (2^(n−3) byte) för något heltal n. På så sätt kan kapaciteten alltid anges som en potens av 2, vilka är enkla att komma ihåg: De enda mätetalen som förekommer för exempelvis RAM-kapacitet är 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16, 24, 32, 48, 64, 96, 128, 192, 256, 384, 512 och 768.

Hade man gett sig den på att använda decimala prefix hade dessa, för minnen mellan 1 GiB och 1 TiB, istället varit 1.07…, 2.14…, 4.29…, 8.58…, 17.17…, 34.35…, 68.71…, 137,43…, 274.87… och 549.75…; dessa hade dessutom inte kunnat återanvändas för intervallen 1 KiB–1 MiB, 1 MiB–1 GiB osv, utan där hade de blivit helt annorlunda. Därför är det naturligt och praktiskt att använda binära prefix i dessa sammanhang.

Decimala prefix är däremot det enda naturliga för bandbredd på exempelvis databussar, ty dessa är 2^n bitar breda för något heltal n och är i regel klockade till k × 10^p Hz, där p oftast kan fås relativt stort (>5) och k relativt litet (<100) även om man kräver att k och p ska vara heltal (till exempel 1500 MHz = 15 × 10^8 Hz). Bandbredden är då 2^n × k × 10^p bit/s eller 2^(n−3) × k × 10^p byte/s för några heltal n, k, p. Detta innebär att man med decimala prefix får ett mätetal (k × 2^(n−3), där k och n är relativt små) för bandbredden som är enkelt att säga, komma ihåg och härleda, till exempel 256 GB/s, 288 GB/s eller 512 GB/s.

Hade man använt binära prefix här hade dessa istället blivit ~238.42, ~268.22 och ~476,84. Därför är det naturligt och praktiskt att använda decimala prefix i dessa sammanhang.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du nu? Det finns ju ett flertal sammanhang där "GB" enligt SweClockers inte betyder 10^9, framförallt när en dator sägs ha "8 GB" RAM, "20 MB" L3-cache eller "12 GB" VRAM. Jag vill återigen uppmana dig att läsa mitt tidigare inlägg i frågan. Där framgår det tydligt att "GB" på SweClockers kan betyda både 2^30 B och 10^9 B i samma mening.

JEDEC använder också G i betydelsen 2^30. Jag argumenterar för att man inte ska göra det, utan tycker att G alltid ska betyda 10^9 och inget annat.

Jag var inte bekant med den JEDEC-standarden. Kikade lite snabbt på Wikipedia(https://en.wikipedia.org/wiki/JEDEC_memory_standards) och det verkar väl inte direkt uppmuntras att använda den, just för att det leder till förvirring. Snarare refereras det till IEC-prefixen med KiB, MiB...

Som vild gissning har det väl som vanligt att göra med marknadsföring för att visa lite större siffror.