Kortvariga vcore spikes vid spelande (The Witcher 3)

Permalänk

Kortvariga vcore spikes vid spelande (The Witcher 3)

Hej,

Jag har märkt att när jag spelar The Witcher 3 så kan min vcore spika 1.3 V - har ställt in max på 1.210 V adaptive. Jag vet att adaptive kan ge högre volt än det man ställer in, men som jag har förstått det ska det endast ske om man kör program som t.ex. prime95. Har läst om andra som har haft detta problem men då har det enbart varit i menyer (jag detta problem även utanför menyer) och då ska det går att fixa om man ställer in max fps till 60. Har testat det och det hjälper inte för mig. Min fråga är (1) hur pass farligt detta är för CPU:n och (2) om någon vet hur man kan fixa detta problem?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=164153&size=full

Inställningar i BIOS är (Asus z87):
Offset volt sign: +
CPU Core Voltage Offset: Auto
Additional Turbo Mode CPU Core Voltage: 1.210

Permalänk
Medlem

Läste om en annan kille som hade samma panikkänslor som dig, moderkortet och haswell har båda adaptiv strömstyrning vilket kan ge enligt det du beskriver. Om det spikar över det du angett kan det vara så att du ger grejerna undervolt för det du använder det till (Witcher 3 kanske är väldigt krävande stundom?).

#2 - testa att ge tusan i att överklocka och ha grejerna i normalläge för att se om samma problem kvarstår - om svaret är ja, då kanske det är förväntat resultat vid överklockning och belastning med ett av marknades mest krävande spel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Jag ställde in manual 1.21 istället och spelet flyter på hur bra som helst (utan att öka i volt) så det är nog inte på grund av för lite volt den spike:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Gurk: Jag ställde in manual 1.21 istället och spelet flyter på hur bra som helst (utan att öka i volt) så det är nog inte på grund av för lite volt den spike:ar.

Det var ingen gissning utan en förklaring på vad som händer med haswell och adaptiv volt. Vill du verkligen kontrollera detta ska du köra med en annan processor för att se vad som händer då, antar jag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Kommer inte kunna göra detta tyvärr (har ingen anna CPU).

Har "löst" problemet med att via mjukvara (ASUS performance and power saving utilities) ställa in statisk volt under tiden jag spelar TW3 (så slipper jag boota om och ladda en ny UEFI-profil). Har verifierat med OSD via HWinfo64 och volten verkar vara konstant.

Permalänk
Medlem

Sätt en statisk offset istället, klart den fladdrar runt när den står på auto.
Vill du fortf. att processorn ska kunna klocka ner sig under låg belastning så räcker Intel Speedstep.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz