Göra en int variabel till ett justerbart saldo C++

Permalänk
Medlem

Göra en int variabel till ett justerbart saldo C++

Hej! Jag undrar om jag kan få lite hjälp med hur jag ska lösa ett problem. Jag vill tillföra ett värde till ett saldo i mitt program, det ska sedan gå att dra av och lägga till pengar till detta saldo för att sedan kunna se vad det aktuella saldot är. Jag är nybörjare och använder mig bara av elementen; sekvens, iteration och selektion på väldigt grundläggande nivå. Går detta att göra på enkel nivå eller behöver jag ta mig vatten över huvudet för att klara detta? Visa gärna exempel.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowbroo:

Hej! Jag undrar om jag kan få lite hjälp med hur jag ska lösa ett problem. Jag vill tillföra ett värde till ett saldo i mitt program, det ska sedan gå att dra av och lägga till pengar till detta saldo för att sedan kunna se vad det aktuella saldot är. Jag är nybörjare och använder mig bara av elementen; sekvens, iteration och selektion på väldigt grundläggande nivå. Går detta att göra på enkel nivå eller behöver jag ta mig vatten över huvudet för att klara detta? Visa gärna exempel.
Tack på förhand!

För att lägga till värde till en variabel använder du tilldelningsoperatorn =
För att lägga till eller ta bort värden från en variabel använder du plus och minus - +
För att se saldot använder du cout (glöm inte att inkludera iostream)

Exempel

saldo är en variabel
saldo = 100;
saldo = saldo - 30;
saldo = saldo + 40;
cout << saldo;

Jag vill inte skriva all kod åt dig. Hoppas du förstår

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Det låter som en uppgift man får efter första eller kanske andra föreläsningen i grundläggande C++. Är det en läxa så borde du ju ha kurslitteratur eller liknande till hjälp. Så för att besvara din fråga; ja, du borde kunna lösa detta eftersom att det är "enkel nivå" som du kallar det

Permalänk
Medlem

du skrev svaret själv i titeln en int är justerbar.

Permalänk
Medlem

alright! Tack så hemskt mkt för snabba o bra svar! Visste att jag kunde lösa det på ungefär det sättet, men tänkte om det finns något effektivare sätt för att få mindre kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowbroo:

alright! Tack så hemskt mkt för snabba o bra svar! Visste att jag kunde lösa det på ungefär det sättet, men tänkte om det finns något effektivare sätt för att få mindre kod?

Vill du lyxa till det lite så kan du spara några tecken med operatorn "+="
https://en.wikipedia.org/wiki/Operators_in_C_and_C%2B%2B

"Saldo+=10" är samma sak som "Saldo = Saldo + 10".

Annars skulle jag säga att förslaget från @Nollan är ganska optimerat

Permalänk
Medlem

@jaqob: Ja, jag tänkte skriva det först. Men detta verkar vara på grundnivå så tänkte att han fick kolla det själv Men korrekt += fungerar kanon likaså -=

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Någon månad in i programmering 1 i gymnasiet, höll på med något liknande idag.

Jag använde mig av en switch för att kunna välja om jag vill sätta in eller ta ut pengar samt kolla saldot.
Enkla if och else satser användes för att förhindra att man kunde "ta ut" mer än värdet som tilldelades saldot i början.

typ:
if(uttag>saldo)
{
cout<<"Unsufficent funds"<<endl;
}
else
{
cout<<"Du har tagit ut "<<uttag<<" kr från ditt konto."<<endl;
cout<<"Resterande belopp på kontot: "<< saldo-uttag <<endl;
}

Absolut inte exakt så och vet inte ens om koden fungerar som jag slarvskrev den nu.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.