AMD bildar Radeon Technologies Group

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Om jag inte missminner ansågs det strategiska valet att köpa ett av de stora grafikbolagen en smart - eller rent av nödvändigt - drag av AMD. Men de betalade alldeles för mycket för ATi.

Jag vet inte riktigt varför jag blev pingad men iaf...

Som jag ser det och har läst om det handlar uppköpet av ATi mycket om att få en fot in i den typen av beräkningsenheter. Inte bara för gaming.
Intel har storsatsat på sin GPU-del och Larrabee som blev Knights Corner som blev Xeon Phi osv.
I datacenter, arbetsstationer osv så finns det mycket beräkningar som den typen av beräkningsenheter är mycket bättre på en traditionella CPUer.

Planen för Bulldozer var till stor del att göra den lite svagare på sånt som "GPUer" är starkare på och istället se till att den typen av beräkningar kan "GPGPU-accelereras" och på så sätt få fler transistorer över till att fokusera på att göra Bulldozer bättre på sånt som "GPUer" är dåliga på.
Just den aspekten av Bulldozer kom dock mycket i skymundan eftersom dess inrikting på låg IPC och höga klockfrekvenser var så idiotiskt att något annat inte spelade någon större roll.

Men tanken kring att kombinera mer GPU-liknande kärnor och fokusera CPU-delen på sånt som GPUer är dålig på tycker jag var en sund och bra plan.

Verkar dock inte alls ha gått särskilt bra...

Permalänk
Medlem

Bra AMD!

Visa signatur

akademie