AMD Radeon R9 380X med fullskaliga "Tonga" på ingång

Permalänk
Medlem

Funderar också på sapphire men kommer den prestera bättre an 380x.aldrig använt 2 serien så vet inte hur 3 serien kommer vara.

Skrivet av Ratatosk:

Skulle jag köpt nytt i dag, hade jag valt Saphire 390 TriX.
Har du budgeten så är det ett riktigt prisvärt val, som inte kommer att krokna i första taget.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Angående effektförbrukning/ljud

Jag har iaf aldrig hört fläktarna gå på mitt MSI 380 4GB. Visst pruttar det ut lite mer värme, men märker knappt av skillnaden i datalådan mot mitt gamla 650Ti. Överlag tycker jag det är ett underbart kort, och tror att 380X blir ännu bättre.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Äntligen GCN 1.2 till det normala prestandasegmentet

Skrivet av Aleshi:

Apple har haft ensamrätt på fullskaliga kretsen.
Heter Radeon R9 M295X, dock listas även den med 256bit buss. Så det är möjligt att Tonga helt enkelt bara har 256bit buss.

Apple, whaat..?

Skrivet av Aleshi:

Har du en inblick i vad Apple betalade för ensamrätten?

Nope. Har du?
Tycker spontant också att det var lite dumt att låsa det till Apple/slöa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av spykie:

Funderar också på sapphire men kommer den prestera bättre an 380x.aldrig använt 2 serien så vet inte hur 3 serien kommer vara.

Ett 380x kommer antagligen lägga sig mellan 380 och 390 i prestanda, ett 390 kommer alltså vara starkare och ha mer minne, nackdelen är att det kommer ta mer effekt och att det kostar mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Har du en inblick i vad Apple betalade för ensamrätten?

Ett hästhuvud i Lisas säng?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser man på. Här nedan syns tydligt att det är 384-bit bussbredd på Tonga rent fysiskt. Då tycker jag matten går mer ihop. Tyckte det var orimligt att man hade ökat transistorantalet med 700 miljoner samtidigt som man kapat bort 2 stora minneskontroller. Det gick inte riktigt ihop för mig.
Tror den logiska förklaringen är att man gjorde 384-bit, men det har inte varit värt det mer avancerade kretskortet och högre minneskostnaderna att faktiskt aktivera det på M295X, frågan är om det är värt på 380X.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Tonga-GPU-Die-Shot.jpg

Ja det var verkligen glasklart på den bilden! Möjligtvis om man har vana att titta på sådana die shots.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vilket gräsligt fult kort det där XFX...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

På Tahiti är det två till vänster, två till höger och två där uppe. Om du tittar på min die shot av Tonga så ser du att enheterna till höger består av samma delar som de där uppe och där nere, den gula rutan visar på detta. Det enda som skiljer är orienteringen. Sedan brukar ju alltid minneskontroller ligga vid kanten så inte så många alternativ där.

I följande bild är minneskontrollerna markerade på Pitcairn, Tahiti och Hawaii, Tahitikärnan är vriden 90 grader från din bild.
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/12/AMD-Hawaii-GPU.jpg

EDIT: Att ha minneskontrollerna på tre av sidorna är ganska logiskt ur ledningsdragningssynpunkt om man ser till hur minneskretsar brukar placeras på korten sedan.

Verkar som min analysförmåga av die shots är på ungefär samma nivå som en genomsnittlig analytikers förmåga att gissa om framtiden.

Om i stället resonerar kring rimligheten då, varför skulle en 380X design behöva en 384-bitars buss när 980 överhuvudtaget inte verkar begränsad av 256-bitars buss i 1920x1080 eller ens 2560x1440? Inte ens 960 verkar ha några problem med bandbredd i 1920x1080 och det med en bandbredd som bara är ~60-65% av vad 380 kan stoltsera med (128 mot 256, fast högre klockade minnen).

Om man tittar på teoretisk kapacitet verkar det finnas en väldigt stor flaskhals i GCN någonstans jämfört med Maxwell, på pappret borde 380 ligga jämt med 970 och totalt dominera 960. Finns två punkter där Maxwell är signifikant starkare än GCN, kapacitet för geometri (antal "vertices" man kan processa) samt "blending/pixel filtering" kapacitet (ROPs). Då ROPs är en av de mer bandbreddsätande delarna av en GPU borde ju lägre kapacitet här än mer betyda att man inte är i jättebehov av mer bandbredd.

Läste något om att 256-bitars buss ger flera fördelar kostnadsmässigt och effektmässigt jämfört med 384 (eller bredare) buss. Dels det uppenbara, men tydligen brukar man använda en annan variant av VRAM-kretsar när bussen >256-bitar där paketeringen är mindre (dyrare) och dessa har något högre effekt p.g.a. något högre spänning (så det är värre än linjär skalning i effekt).

Så tror fortfarande på 256-bitars buss för 380X, det verkar helt enkelt vara en rimligare design. För att kortet ska ha en poäng måste det ju lägga sig väsentligt under 390 i pris och helst också strömförbrukning. Ser inte hur 256-bitars buss kan vara en flaskhals med 32 ROPs (970 har 56 st och 980 har 64 st och är något högre klockade, 960 har 32 st och är definitivt högre klockad).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som min analysförmåga av die shots är på ungefär samma nivå som en genomsnittlig analytikers förmåga att gissa om framtiden.

Om i stället resonerar kring rimligheten då, varför skulle en 380X design behöva en 384-bitars buss när 980 överhuvudtaget inte verkar begränsad av 256-bitars buss i 1920x1080 eller ens 2560x1440? Inte ens 960 verkar ha några problem med bandbredd i 1920x1080 och det med en bandbredd som bara är ~60-65% av vad 380 kan stoltsera med (128 mot 256, fast högre klockade minnen).

Om man tittar på teoretisk kapacitet verkar det finnas en väldigt stor flaskhals i GCN någonstans jämfört med Maxwell, på pappret borde 380 ligga jämt med 970 och totalt dominera 960. Finns två punkter där Maxwell är signifikant starkare än GCN, kapacitet för geometri (antal "vertices" man kan processa) samt "blending/pixel filtering" kapacitet (ROPs). Då ROPs är en av de mer bandbreddsätande delarna av en GPU borde ju lägre kapacitet här än mer betyda att man inte är i jättebehov av mer bandbredd.

Läste något om att 256-bitars buss ger flera fördelar kostnadsmässigt och effektmässigt jämfört med 384 (eller bredare) buss. Dels det uppenbara, men tydligen brukar man använda en annan variant av VRAM-kretsar när bussen >256-bitar där paketeringen är mindre (dyrare) och dessa har något högre effekt p.g.a. något högre spänning (så det är värre än linjär skalning i effekt).

Så tror fortfarande på 256-bitars buss för 380X, det verkar helt enkelt vara en rimligare design. För att kortet ska ha en poäng måste det ju lägga sig väsentligt under 390 i pris och helst också strömförbrukning. Ser inte hur 256-bitars buss kan vara en flaskhals med 32 ROPs (970 har 56 st och 980 har 64 st och är något högre klockade, 960 har 32 st och är definitivt högre klockad).

NVidia har av allt att döma en effektivare kompressionsteknik (minskar busstrafiken) och kan också tänkas ha bättre cacheresurser (minskar busstrafiken). Det sista har jag inga säkra uppgifter på, följer inte de diskussionerna så noggrannt. Det förstnända har jag sett entydiga tester på, tror till och med Anandtech varit och prövat detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

NVidia har av allt att döma en effektivare kompressionsteknik (minskar busstrafiken) och kan också tänkas ha bättre cacheresurser (minskar busstrafiken). Det sista har jag inga säkra uppgifter på, följer inte de diskussionerna så noggrannt. Det förstnända har jag sett entydiga tester på, tror till och med Anandtech varit och prövat detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast en av de stora nyheterna i GCN1.2 är att man infört samma typ av komprimering, lossless delta color compression, som Nvidia införde i Maxwell. Jämför man GTX 660 (Kepler 192-bitars buss), GTX 760 (Kepler 256-bitars buss) och GTX 960 (128-bitars buss) verkar det ju fungera riktigt bra då 960 är snabbare än sina föregångare.

Jämför man 285/380 (256-bitars buss GCN1.2) och 280X (384-bitars buss GCN1.0) så har de ju väldigt snarlik prestanda, verkar m.a.o att även här så fungerar kompressionen.

Alternativet är att både Nvidia och AMDs föregående generation helt enkelt hade en onödigt bred buss.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker att AMD inte haft så bra koll på hur Videominnet använts.
Såg en intervju där detta nämndes, av en teknisk representant från företaget, han nämnde också att AMD höll på att förbättra sin minneshantering, delvis på grund av Fury.
Extra svårt blir det om man komprimerar, hur effektiv bli kompressionen från fall till fall?

http://wccftech.com/amd-addresses-capacity-limitation-concern...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Äntligen GCN 1.2 till det normala prestandasegmentet :)Apple, whaat..?

Nope. Har du?
Tycker spontant också att det var lite dumt att låsa det till Apple/slöa.

Nej, jag har inte en aning vad Apple betalade, precis som alla andra här. Det är därför jag passar mig för att yttra mig om det är dumt eller inte.

Skrivet av elajt_1:

Ja det var verkligen glasklart på den bilden! Möjligtvis om man har vana att titta på sådana die shots.

Sex stycken dubbelkanaliga minneskontrollers. Det är de enheter som man placerar kring kanten. Den sidan som inte har minneskontrollers används till större delen för PCIe-gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som min analysförmåga av die shots är på ungefär samma nivå som en genomsnittlig analytikers förmåga att gissa om framtiden.

Om i stället resonerar kring rimligheten då, varför skulle en 380X design behöva en 384-bitars buss när 980 överhuvudtaget inte verkar begränsad av 256-bitars buss i 1920x1080 eller ens 2560x1440? Inte ens 960 verkar ha några problem med bandbredd i 1920x1080 och det med en bandbredd som bara är ~60-65% av vad 380 kan stoltsera med (128 mot 256, fast högre klockade minnen).

Om man tittar på teoretisk kapacitet verkar det finnas en väldigt stor flaskhals i GCN någonstans jämfört med Maxwell, på pappret borde 380 ligga jämt med 970 och totalt dominera 960. Finns två punkter där Maxwell är signifikant starkare än GCN, kapacitet för geometri (antal "vertices" man kan processa) samt "blending/pixel filtering" kapacitet (ROPs). Då ROPs är en av de mer bandbreddsätande delarna av en GPU borde ju lägre kapacitet här än mer betyda att man inte är i jättebehov av mer bandbredd.

Läste något om att 256-bitars buss ger flera fördelar kostnadsmässigt och effektmässigt jämfört med 384 (eller bredare) buss. Dels det uppenbara, men tydligen brukar man använda en annan variant av VRAM-kretsar när bussen >256-bitar där paketeringen är mindre (dyrare) och dessa har något högre effekt p.g.a. något högre spänning (så det är värre än linjär skalning i effekt).

Så tror fortfarande på 256-bitars buss för 380X, det verkar helt enkelt vara en rimligare design. För att kortet ska ha en poäng måste det ju lägga sig väsentligt under 390 i pris och helst också strömförbrukning. Ser inte hur 256-bitars buss kan vara en flaskhals med 32 ROPs (970 har 56 st och 980 har 64 st och är något högre klockade, 960 har 32 st och är definitivt högre klockad).

Ja, om man pratar 380X så ser det annorlunda ut. Tonga och 380X är inte samma sak, det ena är en krets och det andra är ett slutgiltig produkt i form av ett grafikkort. Jag ser onödiga kostnader i att aktivera 384-bit buss. 3-6GB lägger på onödiga kronor, att man måste ha andra dyrare PCB-er lägger också på kostnader. Sedan då om det är så att man måste använda andra minneskapslar så lägger det också på mer. Så det är rimligt att även 380X kör på 256-bit buss. Däremot så ser jag det som väldigt tydligt att kretsen i sig har 384 bitars bredd, den utvecklades för att vara pinkompatibel med Tahiti, och i en tid då den skulle komma i ett relativt högt marknadssegment. Idag är inte den prestandan highend längre, att kasta dessa pengar på någon extra procent prestanda är inte lika aktuellt i dagens prissegment.

Angående det där med att nå teoretisk prestanda verkar det även ligga lite i hur AMD hanterar koden, de har ju markant större overhead i DX11, klart att det påverkar hur väl de kan hålla kretsen matad. Det syns ju tydligt på low-end system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, om man pratar 380X så ser det annorlunda ut. Tonga och 380X är inte samma sak, det ena är en krets och det andra är ett slutgiltig produkt i form av ett grafikkort. Jag ser onödiga kostnader i att aktivera 384-bit buss. 3-6GB lägger på onödiga kronor, att man måste ha andra dyrare PCB-er lägger också på kostnader. Sedan då om det är så att man måste använda andra minneskapslar så lägger det också på mer. Så det är rimligt att även 380X kör på 256-bit buss. Däremot så ser jag det som väldigt tydligt att kretsen i sig har 384 bitars bredd, den utvecklades för att vara pinkompatibel med Tahiti, och i en tid då den skulle komma i ett relativt högt marknadssegment. Idag är inte den prestandan highend längre, att kasta dessa pengar på någon extra procent prestanda är inte lika aktuellt i dagens prissegment.

Angående det där med att nå teoretisk prestanda verkar det även ligga lite i hur AMD hanterar koden, de har ju markant större overhead i DX11, klart att det påverkar hur väl de kan hålla kretsen matad. Det syns ju tydligt på low-end system.

Kan det vara så att de lade in 384-bitars buss för att vara säkra på att tonga får den bandbredd den behöver även med långsammare GDDR5-minnen om det visade sig att snabbare GDDR5-minnen var för dyra. Alltså de har båda alternativen öppna. Sen ökar det väl yield lite då det öppnar upp för extra harvesting.

Edit:

Äsch, läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. Om den utvecklades för att vara pinkompatibel med tahiti och hamna i samma prissegment förklarar ju saken rätt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Hoppas på ett riktigt bra kort, det XFX kortet på bilderna så jäkligt snyggt ut om inget annat

Permalänk
Medlem

Känns som en bra kandidat till årets sommardator. 960 och 380 presterar ju sämre än förra årets 280x, och 970 och 390 känns för dyra.

Hur går det med sommardatorn, @emilakered ?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Relik 📜

@MakeCoke: Det kommer ett "höstsystem" så snart vi hinner med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

@MakeCoke: Det kommer ett "höstsystem" så snart vi hinner med.

Okej.

Då kanske det blir en zensommardator nästa år beroende på?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ju helt upp till de individuella tillverkarna. Alltså inte bundet till specifika kort eller till AMD/nVidia. Körde mitt gamla HD 4850 semipassivt.
Vet inte om XFX har semipassiva modeller.

Okej, men vet du om de i mellanklassen brukar ställa in det då? Hittar nästan bara recensioner av prestandakort från AMD med undantag från 285 från sapphire, som inte hade, och 280 strix, men den är ju orienterade för låg ljudnivå (och i mitt tycke även överprisad).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Okej, men vet du om de i mellanklassen brukar ställa in det då? Hittar nästan bara recensioner av prestandakort från AMD med undantag från 285 från sapphire, som inte hade, och 280 strix, men den är ju orienterade för låg ljudnivå (och i mitt tycke även överprisad).

Har inte full koll på det i dagsläget, man får googla lite antar jag. Får se när 380X släpps. Lär ju vara större chans att de har det som släpps senare än att det finns på tidigare kort. Vet inte om specifikt XFX brukar hålla på med sådant alls dock, inte hittat att de har det på något kort när jag tittat i alla fall.