Sony prissänker Playstation 4 rejält i Japan

Permalänk
Melding Plague

Sony prissänker Playstation 4 rejält i Japan

Elektronikjätten Sony aviserar att Playstation 4 prissänks rejält i hemlandet Japan, men när och om det nya priset kommer till andra delar av världen är ännu höljt i dunkel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inte tycker jag att det var en så värst kraftig sänkning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker också att "rejält" var rejält överdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte tycker jag att det var en så värst kraftig sänkning.

Njae... är väl ca 12,5% i Japan.

Sony tjänar väl in det på fler sålda spel ändå antar jag, + att yield mm i tillverkningen måste ha sänkt tillverkningskostnaderna lite.

Edit: Sen lär vi troligen inte ens se 10% sänkning här då frakter mm lär läggas på som vanligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte tycker jag att det var en så värst kraftig sänkning.

Håller med, 12,5% är inte så kraftigt även om det är relativt mycket. Det skulle dock göra PS4 både billigare och kraftfullare än XBO vilket skulle kunna slå mot MicroSoft. Tror dock de fortsatt är för nära prissatta så att det är spelen som avgör ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

PS4 säljer ju inte precis jättebra i Japan så till stor del varför, dock är det ingen stationär konsol som säljer vidare bra i Japan idag Xbox one säljer runt 100-200 konsoler per månad som exempel där, utan det är mer 3DS som säljer men långt ifrån lika bra som den en gång gjort.

Mobiltelefoner har mer eller mindre tagit över hela Japanska spelmarknaden.

Det mer skrämmande man sett över förändringarna är dock hur mycket de har tappa förmåga att spela hyfsad lätta spel. T.ex. är det vanligt idag att betygssätta spel enormt negativt i Japan om spelet i fråga inte är jättelätt att spela igenom. Något som till stor del vi får tacka mobil revolutionen med spel som spelar sig själva, tur nog så beter sig alla inte så, annars lär vi inte fått spel som Dark souls o.s.v Men det är en växande trend där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv

Definitivt ingen kraftig sänkning, snarare en justering. Konsolen är ju snart 2 år gammal så det vore väl snarare konstigt om inte priset gick ner.

Skrivet av MugiMugi:

PS4 säljer ju inte precis jättebra i Japan så till stor del varför, dock är det ingen stationär konsol som säljer vidare bra i Japan idag Xbox one säljer runt 100-200 konsoler per månad som exempel där, utan det är mer 3DS som säljer men långt ifrån lika bra som den en gång gjort.

Mobiltelefoner har mer eller mindre tagit över hela Japanska spelmarknaden.

Det mer skrämmande man sett över förändringarna är dock hur mycket de har tappa förmåga att spela hyfsad lätta spel. T.ex. är det vanligt idag att betyga sätta spel enormt negativt i Japan om spelet i fråga inte är jättelätt att spela igenom. Något som till stor del vi får tacka mobil revolutionen med spel som spelar sig själva.

Jag som trodde att Japanska gamers alltid haft en tradition av att gilla extra svåra spel. Det var i alla fall så de brukade göra dem på många äldre konsoler.

Permalänk
Inaktiv

Som MugiMugi antyder ovan så är den japanska marknaden speciell, i värsta fall ger den en bild av hur det kommer se ut även här i framtiden. Bör även tilläggas att spel som spelas på PC där borta är en extremt liten marknad.

Personligen hade jag gärna sett att Sony satsade på att få ut mer nya (exklusiva) titlar. Det har varit ett segt år och det spel jag sett fram emot, Uncharted 4, flyttades till mars 2016. Förr eller senare lär kunderna på att köpa "HD remasters".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Definitivt ingen kraftig sänkning, snarare en justering. Konsolen är ju snart 2 år gammal så det vore väl snarare konstigt om inte priset gick ner.

Jag som trodde att Japanska gamers alltid haft en tradition av att gilla extra svåra spel. Det var i alla fall så de brukade göra dem på många äldre konsoler.

Svårt att ge ett generellt svar på vem som har "svårast" spel. Skiljer sig så mycket mellan speltyper.
Men det kan vara läge med ett lite lustigt exempel. Metal gear solid 2 har lite olika svårighetsgrader där Extreme initialt var den svåraste. Men i europa släpptes en ännu svårare svårighetsgrad kallad European extreme. MGS 3 hade samma sak. European extreme var det svåraste läget.
Två spel berättar väl knappast hela sanningen, men det fanns kanske någon form av tanke med benämningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag som trodde att Japanska gamers alltid haft en tradition av att gilla extra svåra spel. Det var i alla fall så de brukade göra dem på många äldre konsoler.

De finns självklart de som gillar svåra spel, det finns det överallt, vad jag syftar på är den 'stora massan', dvs störta kundbasen av spelare som tycker de flesta spel idag är för svåra i Japan, det är en pågående trend i Japan som har pågått i ett ett par år nu och blir bara större och större.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att ge ett generellt svar på vem som har "svårast" spel. Skiljer sig så mycket mellan speltyper.
Men det kan vara läge med ett lite lustigt exempel. Metal gear solid 2 har lite olika svårighetsgrader där Extreme initialt var den svåraste. Men i europa släpptes en ännu svårare svårighetsgrad kallad European extreme. MGS 3 hade samma sak. European extreme var det svåraste läget.
Två spel berättar väl knappast hela sanningen, men det fanns kanske någon form av tanke med benämningen.

Många japanska spel var svårare eller hade svårare svårighetsnivåer tidigare där spelen för internationella marknaden görs lättare. Exempelvis många Final Fantasy-spel är svårare i japanska utgåvorna. Exempelvis Bayonetta ska också vara svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även i väst vill den stora massan ha väldigt enkla spel, det är inget nytt eller exklusivt till Asien/Japan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Många japanska spel var svårare eller hade svårare svårighetsnivåer tidigare där spelen för internationella marknaden görs lättare. Exempelvis många Final Fantasy-spel är svårare i japanska utgåvorna. Exempelvis Bayonetta ska också vara svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns massor av exempel kors och tvärs med olika svårighetsgrader i olika spel beroende på region. Det var inte riktigt poängen.
Poängen var snarare att en japansk utvecklare väljer att använda benämningen European för att betona den yttersta svårighetsgraden. De valde inte Korean, eller Japan extreme som namn utan just European.
Men som sagt, två spel berättar inte hela sanningen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare

Är ju självklart att det inte får vara svårt!

Har man betalat ~600 kr för sitt spel vill man ju inte ha massa dryga motståndare som sinkar en när man glider igenom miljöerna, beundrar shader-hantverket, kör diskussion men andra spelar om valet av anti-alias metod vad optimal för just denna titel samt försöker avgöra om CPU eller GPU är den största begränsande faktorn.

Eller skulle det finnas andra sätt att avnjuta speltitlar?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: källa?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Sänk priset till 2999kr och släng in två bra spel så blir det ett köp.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det mer skrämmande man sett över förändringarna är dock hur mycket de har tappa förmåga att spela hyfsad lätta spel. T.ex. är det vanligt idag att betygssätta spel enormt negativt i Japan om spelet i fråga inte är jättelätt att spela igenom. Något som till stor del vi får tacka mobil revolutionen med spel som spelar sig själva, tur nog så beter sig alla inte så, annars lär vi inte fått spel som Dark souls o.s.v Men det är en växande trend där.

Har lite blandade känslor för detta, men det du säger är nog mer extremt än jag tror.

Personligen så gillar jag utmaning ibland, ja. Men efter en jobbig vecka, när man bara vill koppla av så vill jag nästa att spelet spelar sig själv. Skulle aldrig få för mig att använda fusk i MP tex, men jag väljer ofta det vinnande laget om man säger så, då jag helt enkelt inte orkar något annat.

Sen är där dock en härlig känsla när man faktiskt klarar något svårt, eller lyckas hålla tillbaka 2 gånger ens antal i nån MMO. Men det verkar bli en kick för många som de måste ha, varje gång, varje dag. Har svårt att sympatisera med dessa, då det blir orimliga krav på strider eller svårigheter hela tiden. Livet är svårt nog för en del, det är ett spel

Som du dock säger det så håller jag med att alternativen måste finnas. Allt ska inte vara enkelt att spela, men det behövs faktiskt båda alternativen.

Permalänk
Medlem

Det går iaf åt rätt håll

Visa signatur

"Power is nothing without control."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att ge ett generellt svar på vem som har "svårast" spel. Skiljer sig så mycket mellan speltyper.
Men det kan vara läge med ett lite lustigt exempel. Metal gear solid 2 har lite olika svårighetsgrader där Extreme initialt var den svåraste. Men i europa släpptes en ännu svårare svårighetsgrad kallad European extreme. MGS 3 hade samma sak. European extreme var det svåraste läget.
Två spel berättar väl knappast hela sanningen, men det fanns kanske någon form av tanke med benämningen.

Har nog inte med samanhanget att göra men super Mario 2 slätas inte i väst för det var för svårt. Spelade det på super Mario all sars men vi vad då klagat mellan varandra i skolan om att vi inte fick spela det innan. Svåra spel gillar ja även jag är mer one minut chess gäntemot vanliga. Att spel går mot lättare och aim assist gillar jag inte. Men vad göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

PS4 säljer ju inte precis jättebra i Japan så till stor del varför, dock är det ingen stationär konsol som säljer vidare bra i Japan idag Xbox one säljer runt 100-200 konsoler per månad som exempel där, utan det är mer 3DS som säljer men långt ifrån lika bra som den en gång gjort.

Mobiltelefoner har mer eller mindre tagit över hela Japanska spelmarknaden.

Det mer skrämmande man sett över förändringarna är dock hur mycket de har tappa förmåga att spela hyfsad lätta spel. T.ex. är det vanligt idag att betygssätta spel enormt negativt i Japan om spelet i fråga inte är jättelätt att spela igenom. Något som till stor del vi får tacka mobil revolutionen med spel som spelar sig själva, tur nog så beter sig alla inte så, annars lär vi inte fått spel som Dark souls o.s.v Men det är en växande trend där.

Den japanska marknaden är otroligt skruvad, de jobbar hårt med "pandering", de gillar inte att köpa ny hårdvara om de inte måste. Det fanns en anledning till att de mesta Japanska spelen som var för den Japanska marknaden runt 2009 var fortfarande till PS2. Det blir inte bättre med deras xenofobi och tron att Japan är det enda som spelar roll och för att de bor på en ö så behöver de inte bry sig om resten av världen.

Sen är ju PC spelandet ett skämt där, de flesta sitter på otroligt gammal hårdvara och spelar vad som skulle kunna liknas "Flash Spel" för mmo spelar de helst på konsol.

Japan som spelens Mecca dog för länge sedan och de Japanska spelbolagen har betett sig på ett otroligt förvirrande sätt. Det ser skumt och dystert ut på den Japanska marknaden.

Skrivet av anon5930:

Många japanska spel var svårare eller hade svårare svårighetsnivåer tidigare där spelen för internationella marknaden görs lättare. Exempelvis många Final Fantasy-spel är svårare i japanska utgåvorna. Exempelvis Bayonetta ska också vara svårare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Ja det finns massor av exempel kors och tvärs med olika svårighetsgrader i olika spel beroende på region. Det var inte riktigt poängen.
Poängen var snarare att en japansk utvecklare väljer att använda benämningen European för att betona den yttersta svårighetsgraden. De valde inte Korean, eller Japan extreme som namn utan just European.
Men som sagt, två spel berättar inte hela sanningen ;).

Devil may cry är ett annat exempel då Japanska Normal var vårat Easy så det Japanska Easy fanns inte utanför Japan. Dock har en del hardcore spel som Monster Hunter varit otroligt populära i Japan. Det är rätt polariserat men om jag inte missminner mig så gällande just actionspel så har det varit en trend att vara svårare utanför Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Sänk priset till 2999kr och släng in två bra spel så blir det ett köp.

Kunde inte säga det bättre själv. I dagsläget är det väl MINST 3500kr om man vill ha med 1 spel? Tror dock det ligger på närmare 4k...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Det krävs att du kan läsa Japanska men vist. Lite källor. T.ex. så FF13-3 är ett praktist exempel på ett spel som bombades sönder av negativa betyg på Japanska amzon för att det var för "svårt", det är inte det enda spelet detta inträffat på utan är ganska så vanligt.

Många av de betygen borta då de patchade in "lätttare" svårighets grader.

Ett annat prakt exempel är Monster Hunter serien.

Här har du senaste som också totalt bombades sönder av samma betyg, dvs "för svårt"

http://www.amazon.co.jp/product-reviews/B00LSLNYBW/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Meh, dom kan behålla sin PlayStation för sig själva.

Dom lanserar en konsol och säger att den stödjer Linux, sen tvingar dom en uppdatering som plockar bort det stödet. Jupp det var PS3, men ändå.

Permalänk
Medlem

Nice, då kanske det blir läge att införskaffa en framåt hösten

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det krävs att du kan läsa Japanska men vist. Lite källor. T.ex. så FF13-3 är ett praktist exempel på ett spel som bombades sönder av negativa betyg på Japanska amzon för att det var för "svårt", det är inte det enda spelet detta inträffat på utan är ganska så vanligt.

Många av de betygen borta då de patchade in "lätttare" svårighets grader.

Ett annat prakt exempel är Monster Hunter serien.

Här har du senaste som också totalt bombades sönder av samma betyg, dvs "för svårt"

http://www.amazon.co.jp/product-reviews/B00LSLNYBW/

Just det jag misstänkte, Japanska spelindustrin har börjat satsa på lättare och simplare spel, har svårt att sälja ny hårdvara och kör hårt med "pandering" till sin kundbas. Det gör även spelen svårsålda utanför Japan och deras xenofobi hjälper ju inte direkt.

Äger man ett PS Vita (som jag) så kan man lätt se vilka udda japanska spel som dyker upp till och från på PS Store, spel som kan vara väldigt svårt att relatera till om man inte hör till den Japanska kundbasen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att alla är så kåta på konsolpriset, det är ju en engångsinvestering...
Att Sony och MS sänker priset där handlar ju om att som vet att får dom in konsolen i hemmet, så blir det fler potentiella kunder.

Jag är sugen på ett par handkontroller till, men det är ju horribelt dyrt.
3 kontroller för ~ 550 st ger 1650, låter det rimligt att betala 50% av hela konsolvärdet för 3 dosor?

Samma sak med spel som ligger på runt 550-600:-, tar inte mer än 6-7 spel vid release innan man är uppe i samma pengar som hela konsolen kostade.

Däremot så får man ju mata vidare spelen på andrahandsmarknaden, så kan man iaf minska sina kostnader där.

Vad yrar jag om? Jo, sänk istället priserna på allt runtomkring som fortsätter kosta sålänge man aktivt använder konsolen: handkontroller, psn+, spelen, priserna i digitala affären, etc

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Fattar inte att alla är så kåta på konsolpriset, det är ju en engångsinvestering...
Att Sony och MS sänker priset där handlar ju om att som vet att får dom in konsolen i hemmet, så blir det fler potentiella kunder.

Jag är sugen på ett par handkontroller till, men det är ju horribelt dyrt.
3 kontroller för ~ 550 st ger 1650, låter det rimligt att betala 50% av hela konsolvärdet för 3 dosor?

Samma sak med spel som ligger på runt 550-600:-, tar inte mer än 6-7 spel vid release innan man är uppe i samma pengar som hela konsolen kostade.

Däremot så får man ju mata vidare spelen på andrahandsmarknaden, så kan man iaf minska sina kostnader där.

Vad yrar jag om? Jo, sänk istället priserna på allt runtomkring som fortsätter kosta sålänge man aktivt använder konsolen: handkontroller, psn+, spelen, priserna i digitala affären, etc

Hellre att kontrollerna är lite påkostade så de håller än att de behöver repareras pga dåliga spakar (N64) Mina Xbox 360 kontroller som första köptes 2008 håller fortfarande.
Spelen är ju bara att köpa på nätet så brukar man kunna hitta dom billigare. Går du in på ex gamestop har jag sett priser som 799kr för senaste call of duty

Inköpspriset på konsolen kanske spelar mindre roll. Men jag tänker inte betala mer än 2000kr för en Xbox one eller ps4 med tanke på vilken billig hårdvara de bygger på och att de dessutom bara har en 500gigs hårddisk i billigaste modellen.
Sen har ju både ps3 och xbox 360 visat att de byggs för att gå sönder efter några år. Skulle inte förvåna mig om samma visa sker med denna generationen om några år så alla får köpa slimvarianten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: pfft.. casuals.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Köpte mitt ps4 för 2200 inklusive ett spel på Tradera!

Sålde därefter mitt Ps3 med 8 Spel för 1600.

Så det kostade mig 600 att uppgradera

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hellre att kontrollerna är lite påkostade så de håller än att de behöver repareras pga dåliga spakar (N64) Mina Xbox 360 kontroller som första köptes 2008 håller fortfarande.
Spelen är ju bara att köpa på nätet så brukar man kunna hitta dom billigare. Går du in på ex gamestop har jag sett priser som 799kr för senaste call of duty

Inköpspriset på konsolen kanske spelar mindre roll. Men jag tänker inte betala mer än 2000kr för en Xbox one eller ps4 med tanke på vilken billig hårdvara de bygger på och att de dessutom bara har en 500gigs hårddisk i billigaste modellen.
Sen har ju både ps3 och xbox 360 visat att de byggs för att gå sönder efter några år. Skulle inte förvåna mig om samma visa sker med denna generationen om några år så alla får köpa slimvarianten

Du har rätt i att utom en sak, man kan ju inte bara jämföra hårdvara i en ps4 med datorkomponenter.
Allting runtomkring måste ju betalas för:
Design/utveckling av ps4:an, utveckling av os:et, utveckling av SDK/miljöer runtomkring spelutveckling, marknadsföring, drift av servrar för att skicka ut uppdateringar / de delar av PSN som är gratis, etc etc.

Förvisso får dom ju in stålar både från PSN-store samt att spelutvecklare har en licenskostnad, men det är ändå inte rättvist att jämföra priset på konsolen enbart rakt mot kostnaden för motsvarande pc-hårdvara.

Jag tycker konsolerna är snuskigt billiga, folk droppar ju typ dubbla degen på en mobiltelefon som dom byter ut var å vartannat år
Förra generationen hade jag alla tre konsoler men bytte det mot enbart en PS4:a nu då jag inte hann med att spela