Permalänk

Ny kylare för CPU

Hejsan! Long time reader, first time poster. Som man säger!

Är i farten med att bygga ihop en ny dator, efter alltför många år. Har valt ut i princip alla komponenter förutom kylare till CPU'n där jag är helt lost, och det är där ni kommer in!
Vilket är egentligen bäst. En "vanlig" luftkylare eller någon form av Vattenkylning? Angående vattenkylning så är jag inte intresserad av att bygga någon custom loop till mitt system utan skulle isåfall få bli något som kommer ready-to-go från butik.
Allting kommer sitta i ett Define R5 Chassi och CPU'n som ska kylas lite (eller mycket) är en i7 6700K, där en del överklockning kan komma att ske i framtiden.
Är det något mera angående komponenter i datorn ni behöver veta så är det bara att fråga på.

Tack på förhand.

// Ricky

EDIT; Budget - Helst inte över tusenlappen men kan nog sträcka mig till 1200 ifall det blir märkbart bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

När det finns sådana superba kylare som Noctua ser jag inte varför att man ska krångla med vatten. Välj modell efter kylbehov. För att ge perspektiv kör jag bl a en liten NH-U9B SE2 till 2600K och nu senast en NH-U12S till 5820K där jag beställt en extra F-fläkt för pushpull. Överklockar minimalt därför räcker dessa länge. Vill man överklocka strömhungriga processorer så finns det många andra och betydligt större modeller i 14-serien.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Ölvestig Har personligen en Hyper 212 från Cooler Master, det är nog än idag den prisvärdaste kylaren du finner på marknaden, tror att jag betalade 299 :- för den och den låter inte alls speciellt mycket, om man jämför med t.ex. medföljande kylare, och den har i princip samma kylkapacitet som alla andra 120mm anordningar, har personligen kört min nuvarande på 4,4 ghz utan problem med värme, i ett H440, som ändå är lite av ett varmare men tystare chassi.

Om någon sluten vattenkylning vågar jag inte utala mig då jag inte har någon erfarenhet, men jag hade tagit en titt på 110i från corsair då de har fått mycket bra kritik, vet dock inte riktigt om du vill lägga runt 1000 lappen för att få den extra prestandan och kylan en sådan kylare ger dig.

Edit: För mig känns det som att man får en rätt så liten "return on investment" på processorkylare om man betalar för de i den övre prisklassen, säg över 500 lappen. Och att det man tjänar framför allt är en tystare dator men inte nödvändigtvis en prolle som är så mycket svalare att den kan uppnå varken ett högre överklock eller ett signifikant längre liv.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du kör för minnen, välj någon luftkylare från Noctuas högre segment! Du lär inte bli besviken.

Annars verkar H80i från corsair inte så dum. Satte ihop ett paket med en sådan till en polare. Vart riktigt imponerad av prestandan & ljudnivån, efter att ha bytt till 2st: http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm-120mm#/s....

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Tack för tipsen!
@Keffmode Kör med lågprofils-minnen. Faktiskt kollat en del på Noctuas lite större kylare. Men vet inte om, låt säga, D14/15 kanske är lite väl stora för mina ändamål.
H80i verkar med lite intressant. Får gräva lite djupare i det här under morgondagen innan jag lägger en beställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Tack för tipsen!
@Keffmode Kör med lågprofils-minnen. Faktiskt kollat en del på Noctuas lite större kylare. Men vet inte om, låt säga, D14/15 kanske är lite väl stora för mina ändamål.
H80i verkar med lite intressant. Får gräva lite djupare i det här under morgondagen innan jag lägger en beställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Alright! Om du ska ha en ordentlig tornkylare så kommer den alltid vara ganska stor. Du kan ju iofs ta en lite mindre variant i 120mm-klassen. Dessa presterar tillräckligt för en mindre typ av överklockning. Håller sig tysta också!

Som sagt H80i (Numera H80i GT) verkar vara en stabil kylare. Överklockade min polares 4690k som en boss på ett Z97-A-moderkort från ASUS.

Du skulle väl köra allt i ett R5? Då behöver du nog inte byta ut fläktarna heller som jag gjorde. Originalfläktarna kan vara rätt högljudda i öppna chassin och så, men lär vara lugnt i ett R5. Finns ju massa roliga fläktprofiler inne på Corsair Link också.

Hur du än gör, lycka till Alltid kul med ny rigg.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag skulle kört på en Noctua NH-U12S eller Noctua NH-U12P SE2

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fördelen med luftkylare är att där är inget som kan gå sönder, vattenkylningen har du ju pumpen som kan krångla.
Jag rekommenderar antingen en Noctua D14/15 om det får plats eller en Corsair H100i, tunnare radiator och mer yta, låter mycket mindre än en tjock radiator som H80 har.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Står för tillfället mellan en Noctua D14/15 eller en Corsair Hydro H110i GT.
Efter att ha läst lite på diverse forum verkar det som att en del personer har problem med att montera en H110i inuti ett Define R5, blir tydligen lite trångt med en del moderkort.
Är det någon här inne som har någon erfarenhet av att montera en H110i GT i ett R5, och hur funkar det med att montera radiatorn i frontel istället för toppen?
Kommer att sitta på ett Asus Z170-A ATX Moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle aldrig i livet välja en sluten vattenkylare framför t.ex. en Noctua-kylare. Köpte en H100i och stod inte ut ens ett dygn innan jag ersatte den med en Noctua D15 som spelar i en helt annan liga och verkligen är knäpptyst.

red: Monterade för övrigt H100i i taket i mitt Define R4 och det gick inte i de vanliga fläkthålen just på grund av att radiatorn då tog i moderkortet. Men det gick få fast radiatorn hyfsat ändå, i de andra hålen i fläktutloppet (dock gick det på det viset bara få fast tre istället för åtta skruvar).

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Jag personligen skulle aldrig i livet välja en sluten vattenkylare framför t.ex. en Noctua-kylare. Köpte en H100i och stod inte ut ens ett dygn innan jag ersatte den med en Noctua D15 som spelar i en helt annan liga och verkligen är knäpptyst.

red: Monterade för övrigt H100i i taket i mitt Define R4 och det gick inte i de vanliga fläkthålen just på grund av att radiatorn då tog i moderkortet. Men det gick få fast radiatorn hyfsat ändå, i de andra hålen i fläktutloppet (dock gick det på det viset bara få fast tre istället för åtta skruvar).

Tackar för snabbt svar! Då är det en Noctua det blir då. Vet du på rak arm om det är någon enorm skillnad mellan D14 och D15? Skiljer ju visserligen inte ens en hundralapp så lutar väl kanske lite mera mot en D15 nu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Tackar för snabbt svar! Då är det en Noctua det blir då. Vet du på rak arm om det är någon enorm skillnad mellan D14 och D15? Skiljer ju visserligen inte ens en hundralapp så lutar väl kanske lite mera mot en D15 nu istället.

Den väsentliga skillnaden är väl att D15 har något mer optimerad design och kommer med två 140mm-fläktar istället för en 140mm och en 120mm, som fallet är med D14. Gissar att detta inte gör jättestor skillnad i ljudnivå och temperatur; det är upp till dig att avgöra om du tycker att det är värt prisskillnaden (det tyckte jag ).

Permalänk
Medlem

@Ölvestig: Kolla även u14s om du inte vill ha deras megakoloss. Den är typ lika bred men lite tjockare och bara ett torn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

En U14S med en extra fläkt för Push-Pull kanske skulle kunna vara något då om man inte går för en av dom större kylarna?

EDIT: Nu när jag tänker på det, vill man köra två fläktar för Push-Pull kanske man lika gärna ska köpa en D14/15 med en gång istället

Permalänk
Medlem

@Ölvestig:
Kolla noga så noctuan passar bara, den är väldigt hög så man får kolla så det går att stänga sidan på lådan när kylaren sitter där samt att på vissa moderkort så täcker den den översta pci-e porten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Läst runt lite och ska inte vara något problem med att stänga sidan på chassit, och enligt Noctuas egen lista så är det helt kompatibelt med moderkortet vad gäller pci-e porten!

Slutade med att jag beställde en U14S med en extra fläkt, bör komma imorgon med lite tur!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Läst runt lite och ska inte vara något problem med att stänga sidan på chassit, och enligt Noctuas egen lista så är det helt kompatibelt med moderkortet vad gäller pci-e porten!

Slutade med att jag beställde en U14S med en extra fläkt, bör komma imorgon med lite tur!

Trevligt Bra val, hoppas du blir nöjd!