klona och flytta runt partitioner.

Permalänk

klona och flytta runt partitioner.

Hej!

Jag skall uppgradera från en 128GB till en Samsung Evo 250GB SSD i min HP-laptop. Den har i dagsläget Win 10 (uppgraderad från Win7 Pro OEM) samt Ubuntu 14.04.

När jag skulle slänga in Ubuntu en gång i tiden fick jag minska ner Win7-partitionen samt ta bort HP_TOOLS-partitionen. Detta ledde till att ordningen blev:
Win7-loader (något HP-hittepå)
win7(C:)
Ubuntu
HP_RECOVERY
samt outnyttjat utrymme på ca 2GB.

Jag undrar om man med simpla medel kan flytta runt eller förstora partitionerna vid kloning? Eller kommer jag helt enkelt få 124GB outnyttjat utrymme?

Eller är det bästa att göra backup på det jag är rädd om och sedan göra en clean install på nya disken?

Permalänk
Medlem

Jag använde MiniTool Partition Wizard Free Edition 9.1 när jag behövde flytta om lite.Bland annat när jag ville flytta över utrymme från pationtion C: till D: samt när jag sedan beslutade mig för att slå samman dessa till bara C: efter jag tidigare hade formaterat C:

Permalänk
Skrivet av Tino:

Jag använde MiniTool Partition Wizard Free Edition 9.1 när jag behövde flytta om lite.Bland annat när jag ville flytta över utrymme från pationtion C: till D: samt när jag sedan beslutade mig för att slå samman dessa till bara C: efter jag tidigare hade formaterat C:

Den stöder tyvärr inte Ext4

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en clean install, alltid gött med nytt och fräscht.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det fick bli en clean install. Då blev man av med allt OEM-tjafs.