Hjälp mig hitta den optimala lösningen att spela mkv via datorn till smart TV

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta den optimala lösningen att spela mkv via datorn till smart TV

Testade Chromecast. Det funkar bra men bilden är ryckig ibland och inte den bästa kvalitén.
Så jag testade koppla en USB 3.0 sticka med en 12gb mkv film och det blev som natt och dag.

Så min tanke är att koppla en USB hårddisk till TV'n. Men jag lyckas inte läsa och skriva till disken från min dator till den inkopplade USB 2.5 hårddisken, vilket är nödvändigt då jag inte vill ta ur disken från TV'n varje gång jag vill kopiera över data.

Finns det någon annan liknande lösning där ute?

Min TV är en Philips 55PUS8809/12

Permalänk
Medlem

Plex kan vara ett bra alternativ ifall datorn jämt står på, det sköter det mesta utan några stora problem och de har en app till det mesta

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gomer:

Testade Chromecast. Det funkar bra men bilden är ryckig ibland och inte den bästa kvalitén.
Så jag testade koppla en USB 3.0 sticka med en 12gb mkv film och det blev som natt och dag.

Så min tanke är att koppla en USB hårddisk till TV'n. Men jag lyckas inte läsa och skriva till disken från min dator till den inkopplade USB 2.5 hårddisken, vilket är nödvändigt då jag inte vill ta ur disken från TV'n varje gång jag vill kopiera över data.

Finns det någon annan liknande lösning där ute?

Min TV är en Philips 55PUS8809/12

För att en usb-disk ska kunna läsa/skriva från extern källa (dator) så måste den ha en förbindelse. Eftersom du har problem med detta så antar jag att den inte har trådlöst nätverk eller trådat nätverk.

Du har inte tänkt på att annars köpa en mediaspelare? Finns relativt stort utbud på den fronten. Bara kika efter någon som har plats för en hdd eller har usb-anslutning för att ansluta externa diskar tex & har nätverk, trådat eller trådlöst.

Permalänk
Medlem

Absolut enklast är ju att koppla datorn till tv:n och köra med kodi för att skapa ett biblotek med filmer/serier du kan tänkas ha på datorn (eller bara vlc/mpc).

Om du ej vill ha/kan ha datorn kopplad till tv:n via hdmi sladd är ju en box av någon modell absolut smidigast så du kan streama innehåll från din dator till tv:n (eftersom du nämnde att du inte var nöjd med chromecast) så får du nog gå upp lite i prisklass, du kan hitta bra lösningar för 800+ kr (roku 2 eller 3)

Har ej smart-tv själv så du kan ju kolla på kodi/plex som appar där den sistnämnda kostar, båda programmen låter dig streama innehåll i hög kvalité från din dator

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Själv kör jag hdmi mellan dator o tv, startar film i smplayer.
Kör win+p väljer tv o glor har då även ett trådlöst tbord i soffan så jag kan pausa elr annat.
Alt.2 smart tv har smartshare så kan man komma åt media över nätverk och då starta film direkt i smartshare läget.
Bara det att Om filmen har onormala video,audio codecs så funkar det mindre bra.
Alt3. Är en extern mediaspelare som xtreamer,iconbit osv.
Antingen med inbyggd hd som man får flytta o fylla på elr över lan,wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är skaffa en mediaspelare över nätverket som Xmbc/Kodi eller Tversity och streama från datorn över nätverket till vilken enhet som helst och styra allt med mobilen osv. enklare blir det inte.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Testade Plex och det fungerar. Fast lite buggig. Min TV hängde sig flera gånger när jag skulle starta mkv filmer.

Jag vill skaffa en riktig mediabox och tittade lite på Minix Neo X5. Jag är endast intresserad av att spela upp H.265 1080p från datorn med den bästa kvaliten som går med bra flyt. Är detta något jag bör satsa på? Jag är inte ute efter appar, netfix, hulu osv. Jag har inget emot att den är kopplad med HDMI till TV och nätverk till min router.

Finns ju en drös med mediaspelare där ute.

Permalänk

Din TV har ju inbyggd mediaspelare. Har du provat att starta en DLNA server på din dator och streama från den? Om du inte vill ha datorn på så är en NAS ett hett tips, de flesta NASar har DLNA för att skicka film till smart-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Din TV har ju inbyggd mediaspelare. Har du provat att starta en DLNA server på din dator och streama från den? Om du inte vill ha datorn på så är en NAS ett hett tips, de flesta NASar har DLNA för att skicka film till smart-tv.

Jag har nu startat en DLNA server på min dator och har anslutning från min TV.
Behöver jag tex PLEX på datorn också då?
Behöver jag en hemgrupp?
Hur delar jag ut mappar via DLNA?

Permalänk

Vad är det för filformat på den externa disken? Jag kan koppla min externa disk på 2tb till min bluray spelare (som kostade 500kr ny) utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag har nu startat en DLNA server på min dator och har anslutning från min TV.
Behöver jag tex PLEX på datorn också då?
Behöver jag en hemgrupp?
Hur delar jag ut mappar via DLNA?

Nej du behöver inte plex på datorn.
Ställ in vilka mappar som skall delas ut av din DLNA-server, görs antagligen under inställningar i DLNA-servern.
Du skall se DLNA-servern som anslutning på TV:n bland HDMI, Kabel etc,

Permalänk
Medlem

Om din dator kan vara på rekommenderar jag PS3 mediaserver. Förutsatt att du har ett ps3 Smidigt som få

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Testade installera Kodi på datorn men kommer inte åt mappen jag delade från Kodi från TV'n.
Verkar inte vara samma system som PLEX använder.

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Jag har nu startat en DLNA server på min dator och har anslutning från min TV.
Behöver jag tex PLEX på datorn också då?
Behöver jag en hemgrupp?
Hur delar jag ut mappar via DLNA?

Precis som påpekats tidigare. I DLNA-servern ställer du in vilka mappar med filmer som ska delas ut. Sen i TVn kör du igång streaming-programmet, tror det kan heta SimplyShare på Philips-apparater. Där ska du se din utdelande dator och kunna bläddra bland filer och mappar och starta filmerna. Inga ytterligare appar eller program ska behövas.