Blackberrys Android-telefon med fysiskt tangentbord på bild

Permalänk

Hoppas helt klart att detta blir en värdig efterföljare till min Xperia Pro:

Den har slitit hårt nu i omkring 4 år med gamla hederliga Android 2.3.7 (cyanogenmod) Byggkvaliteten på den har verkligen imponerat och var betydligt tuffare än min gamla Nokia E75 som jag hade dessförinnan... Dessvärre hör jag aldrig om några modernare lurar som tål lite stryk längre.

Mina krav på ett fysiskt tangentbord grundar sig i att jag vill använda SSH med telefonen vilket går superbt med ovan lur! Jag skriver dessutom en hel del kryptiska notes som ingen autokorrigerande eller "swiftkey" mjukvara i värden skulle hjälpa till med.

Inte minst älskar jag min gamla Xperia Pro för sin skärmstorlek och det faktum att tangentbordet är bakbelyst samt vänder skärmen rätt när jag fäller ut det - telefonen får även lite greppmöjlighet tillskillnad från en värdelös iphone 6 som jag har i jobbet som är som gjord för att ramla i golvet och totalt värdelös på allt utom en ganska trevlig skärm (förutom storleken sett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag har också en som jag har haft stort utbyte av. Men som du säger så är den dock lite ålderstigen vid det här laget.

Efter att den ursprungliga gruppen upplöstes diskuterades det på OPs Community att det borde göras en efterföljare.
Ett gäng lett av Evil Dragon har nu äntligen fått prototypen klar och De startar produktionen av 10 000 enheter inom kort vilka borde finnas till försäljning inom sex månader.
Evil Dragon är en tysk Ubergeek som sålt och modifierat OP från sin nerdbutik i flera år.
Han har alltså inte varit inblandad i de ursprungliga utvecklarnas märkligheter.
Då det är ett annat gäng så innebär det också att den inte längre heter OP utan Pyra, men det är en uppdaterad OP med fetare CPU, skärm, har fått shoulder buttons, mer minne osv.
Han uppdaterar varje framsteg och bakslag i ett nyhetsbrev med mycket bilder och forumet har fått vara med och tycka till och designa tangentbordslayouter mm.
Tyvärr så verkar det inte vara någon ekonom med i utvecklingsgruppen så räkna med att behöva sälja en njure för att få råd med den.

För en uppfattning av vad den klara så titta på denna. Han kopplar in tgb+mus+full hd skärm och kör Gimp och Wine samtidigt som han emulerar spel. Jag tänker att om jag säljer en njure så har jag ju ändå en kvar.
https://www.youtube.com/watch?v=89cZHdEO-p8

Trevligt med en uppdatering! Jo EvilDragon är en skön nörd, vet vem han är men hade helt missat att han jobbade på en andlig uppföljare så det är trevliga nyheter för mig, får gräva lite mer i detta för att se lite specifikationer. Som du säger kommer den kosta en njure haha Men helt klart något jag väldigt gärna vill ha så en njure hit och dit kan det vara värt

Edit: Grävt lite nu och helt klart verkar hårdvaran vara intressant!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Trevligt med en uppdatering! Jo EvilDragon är en skön nörd, vet vem han är men hade helt missat att han jobbade på en andlig uppföljare så det är trevliga nyheter för mig, får gräva lite mer i detta för att se lite specifikationer. Som du säger kommer den kosta en njure haha Men helt klart något jag väldigt gärna vill ha så en njure hit och dit kan det vara värt

Edit: Grävt lite nu och helt klart verkar hårdvaran vara intressant!

Iom att det är communitybyggt så har byggtiden blivit lång och cpun är inte senaste senasta men det är ändå bra tryck i den. Och Linux kräver väldigt lite. Vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Iom att det är communitybyggt så har byggtiden blivit lång och cpun är inte senaste senasta men det är ändå bra tryck i den. Och Linux kräver väldigt lite. Vill ha!

Jag med, haha lång och lång när jag förbokade Open Pandora sa dem den är klar om 6 månader, den kom 3 år senare haha
Jag kommer köra in Ångström på den nya när den kommer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Jag med, haha lång och lång när jag förbokade Open Pandora sa dem den är klar om 6 månader, den kom 3 år senare haha
Jag kommer köra in Ångström på den nya när den kommer

Ja, En del väntar väl fortfarande på sina. Tror dock inte att de var bedragare utan mer var naiva och oerfarna. Nintendo och Sony fick skrämselhicka när den först visades och hade den inte blivit så galet försenad så kunde den troligt tagit marknadsandelar av både PSP och NDS.
Om de underleverantörer som drog sig ur och gjorde att det blev försenat var utsatta för påtryckningar från multinationella spelföretag går inte att bevisa. Men man kan ju undra.

Idag är småskalig tillverkning betydligt lättare så den kommer garanterat bli av och de har redan köpt alla udda saker som knobs redan fast de inte har börjat ta beställningar.
Jag hoppas att det blir en succe och någon kina tillverkare typ JXD gör en egen version som är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Ja, En del väntar väl fortfarande på sina. Tror dock inte att de var bedragare utan mer var naiva och oerfarna. Nintendo och Sony fick skrämselhicka när den först visades och hade den inte blivit så galet försenad så kunde den troligt tagit marknadsandelar av både PSP och NDS.
Om de underleverantörer som drog sig ur och gjorde att det blev försenat var utsatta för påtryckningar från multinationella spelföretag går inte att bevisa. Men man kan ju undra.

Idag är småskalig tillverkning betydligt lättare så den kommer garanterat bli av och de har redan köpt alla udda saker som knobs redan fast de inte har börjat ta beställningar.
Jag hoppas att det blir en succe och någon kina tillverkare typ JXD gör en egen version som är billigare.

Jo spekulationer går villt Oerfarna kan man lugnt säga Ja nu är det både lättare och jag tror det inte blir några större problem, jag hoppas med på att någon tillverkare tar och hoppar på, det hade vart väldigt trevligt!

Jag hade med hopp om att Open Pandora skulle slå större men förseningarna var en stor nackdel, sen var det ju även barnsjukdommar som förpestade i början :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.