Sony Project Morpheus blir Playstation VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ahh Du menar som att de flesta spel som släpps till PS4 och PC nu ser mycket bättre ut på PS?

Sen får vi väll se hur det går med spelen, vad jag vet har då inte PS4 någon klockren lanserings titel heller. Kan tänka mig att portal skulle passa bra till Valves lösning om de utvecklar en version designad för vr från början.

det beror ju helt på PC.n. men jag menade naturligtvis titlar direkt utvecklade för respektive, och de enda sådan på enbart PC är inte direkt vare sig estetiska eller tekniska underverk direkt.

att det första exemplet du tar upp är ett jättegammalt spel som eventuellt anpassas mer eller mindre fungerande illustrerar ganska väl skillnaden jag talar om. Grummie verkar ändå inte hänga med.

Skrivet av Grumie:

Nej, det är ju det jag menar. Ingen vill lira cs 1.6 eller spel av samma kvalitetsnivå. Men det känns som att det är just det folk kommer få för hårdvaran i ett ps4 kan inte erbjuda Bra grafik. Inte ens Bra grafik i 720p.

du kanske från ett PC-perspektiv tycker att CS-HD vore definition av snyggt och säljande spel. antalet PS-spelare som håller med är troligen lätträknade. det finns redan en snabb och snygg skjutare mer i linje med konsollpreferenser, det är bara att kolla på videon och lyssna på omdömen. det mer än duger, och det funkar. nu.

det sammanlagda krånglet Oculus och andra alternativ kommer kräva omöjliggör någon form av bred marknadsgenomblödning, och naturligtvis med det spel som drar nytta av de där möjligheterna en bra PC skulle kunna ge.

Skrivet av Rajat:

Nu är du inte riktigt med på noterna utan skrev endast det där för att ha något att säga.

vad var noterna annars? du skrev nått du förmodligen tyckte var en dräpande relevant liknelse, men den funkade inte. :

"bärbara hypas inte längre, folk kommer återgå till stationära". briljant marknadsanlys verkligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

vad var noterna annars? du skrev nått du förmodligen tyckte var en dräpande relevant liknelse, men den funkade inte. :

"bärbara hypas inte längre, folk kommer återgå till stationära". briljant marknadsanlys verkligen.

Saken är att ingen efterfrågar 3D till TV längre, den är död men byggs endast in för att tekniken finns trots att ingen använder den eller frågar efter den. Hela världen har förstått det (utom du tydligen).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

du kanske från ett PC-perspektiv tycker att CS-HD vore definition av snyggt och säljande spel. antalet PS-spelare som håller med är troligen lätträknade. det finns redan en snabb och snygg skjutare mer i linje med konsollpreferenser, det är bara att kolla på videon och lyssna på omdömen. det mer än duger, och det funkar. nu.

Jag vet inte om du fattar vad jag menar eller inte. Jag kan heller inte förstå varför du i så fall inte förstår vad jag menar?! Jag tror inte alls "CS-HD" vore en bra idé. Helt och hållet tvärt om. Men om det är PS4 som driver spelen så kommer man inte undan den fakta att spelen kommer se ut som cs 1.6 om det skulle vara någorlunda flyt i dom. De kan inte pimpa grafiken alls och det kommer kännas som man sitter och spelar en minecraft-shooter. (lite överdrift såklart men nu kanske du förstår vad jag menar).

De säger även i videon att grafiken är kass för att kunna hålla en någorlunda framerate.

Sedan har jag läst om denna mening 10 gånger om utan att förstå vad det är du menar "att det första exemplet du tar upp är ett jättegammalt spel som eventuellt anpassas mer eller mindre fungerande illustrerar ganska väl skillnaden jag talar om. Grummie verkar ändå inte hänga med." Kan du tydliggöra?

Sen undrar jag hur du tänker kring "det sammanlagda krånglet Oculus och andra alternativ kommer kräva omöjliggör någon form av bred marknadsgenomblödning, och naturligtvis med det spel som drar nytta av de där möjligheterna en bra PC skulle kunna ge."

Det tror jag faktiskt inte ett dyft på. Jag tror att det är för sent att lansera en VR till denna generations spelkonsoll eftersom en ny PC i 5000-klassen har ett prestandaövertag. Jag tror inte på att folk vill sitta med gimpad utrustning och spela.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det krävs en del optimeringar i koden till spel som ska stödja detta i och med att framerate helt plötsligt blev viktigt(pga åkesjuke-fenomenet osv). Grafiktunga spel kan ibland inte ens köras i 1080p @ 30fps, vilket brukar vara normen hos konsoller. Men nu ska alltså samma hårdvara hålla 120fps...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

@Nardds:
Det var inte förra heller...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Klart det fungerade, men det var inget genombrott och det kommer det inte vara nu heller, du har kollat för mycket på Sci-Fi

Vad har det med saken att göra, det var ju inte alls vad jag sa, men du kanske tror att spelen såg ut som Withcher 3 1993, vad vet jag...

Du skrev att spelen begränsade och inte tekniken.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Saken är att ingen efterfrågar 3D till TV längre, den är död men byggs endast in för att tekniken finns trots att ingen använder den eller frågar efter den. Hela världen har förstått det (utom du tydligen).

3D är väl så gott som standard på en TV idag? Klart att det inte är samma efterfrågan då... köp en tv, vilken som helst så har du 3D-stödet... i stort sett.

Skillnad var det ju förut när det var något dyrt extratillbehör.

3D-tv är väl ungefär lika dött som projektorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Saken är att ingen efterfrågar 3D till TV längre, den är död men byggs endast in för att tekniken finns trots att ingen använder den eller frågar efter den. Hela världen har förstått det (utom du tydligen).

och hela världens elektroniktillverkare ångrar säkert bittert att de inte hyrde in just dig som marknadsanalytiker...

Skrivet av Grumie:

Jag vet inte om du fattar vad jag menar eller inte. Jag kan heller inte förstå varför du i så fall inte förstår vad jag menar?! Jag tror inte alls "CS-HD" vore en bra idé. Helt och hållet tvärt om. Men om det är PS4 som driver spelen så kommer man inte undan den fakta att spelen kommer se ut som cs 1.6 om det skulle vara någorlunda flyt i dom. De kan inte pimpa grafiken alls och det kommer kännas som man sitter och spelar en minecraft-shooter. (lite överdrift såklart men nu kanske du förstår vad jag menar).

De säger även i videon att grafiken är kass för att kunna hålla en någorlunda framerate.

Sedan har jag läst om denna mening 10 gånger om utan att förstå vad det är du menar "att det första exemplet du tar upp är ett jättegammalt spel som eventuellt anpassas mer eller mindre fungerande illustrerar ganska väl skillnaden jag talar om. Grummie verkar ändå inte hänga med." Kan du tydliggöra?

Sen undrar jag hur du tänker kring "det sammanlagda krånglet Oculus och andra alternativ kommer kräva omöjliggör någon form av bred marknadsgenomblödning, och naturligtvis med det spel som drar nytta av de där möjligheterna en bra PC skulle kunna ge."

Det tror jag faktiskt inte ett dyft på. Jag tror att det är för sent att lansera en VR till denna generations spelkonsoll eftersom en ny PC i 5000-klassen har ett prestandaövertag. Jag tror inte på att folk vill sitta med gimpad utrustning och spela.

nej varför skulle de det? det finns ju redan demonstrationer på att spelen inte kommer behöva se ut som CS.

däremot är det troligt vad som lär bli fallet på PC, av utvecklingsskäl. inte för att de ivrigaste anhängarna här lär bry sig om den detaljen, för vad de flesta av dem här verkar se mest fram emot är ju en VR-modd till HL2 liksom. eller HL2HD då.*

* eller Portal, för att reprisera meningen du inte förstod.

och du tolkar videon som du vill höra. de säger exakt vad jag sa, grafiken i VR-spelen strävar inte mot realism för att kunna hålla hög grafisk nivå ihop med bilduppdateringen. och fungerande exempel på det finns som sagt redan.

det sammanlagda krånglet i att det finns flera olika standarder. i att var och en är en mindre del av vad som redan alltmer blir en olönsam nishmarknad. vilka tror kommer vara intresserad av att plöja ner några större summor i mjukvara på det när det redan är ett stort och stigande problem på den plattform dessa hjälmar ska användas med? och sist men absolut inte minst att för konsumenten få överblick på vad som behövs. och om det sker, det vanliga krånglet med att först installera grejerna på plattformen och sen få spelen att fungera med dem. ribban är liksom skyhög mot något form av mainstreamintresse.

även om vi åsidosätter irrelevansen det påståendet, för den gäller av uppenbara orsaker inte exklusiva spel med helt andra optimeringsförutsättningar. och med tanke på att att konsollerna nu går mot att ta över många marknader, så är det helt enkelt ändå fakta att de flesta "nöjer sig" med dem.

VR i sig kommer bli det säljande om det nu blir mer än en fluga. det lär troligen bli lite samma sak som vid övergången från 2D till 3D.

Skrivet av 1up:

Det krävs en del optimeringar i koden till spel som ska stödja detta i och med att framerate helt plötsligt blev viktigt(pga åkesjuke-fenomenet osv). Grafiktunga spel kan ibland inte ens köras i 1080p @ 30fps, vilket brukar vara normen hos konsoller. Men nu ska alltså samma hårdvara hålla 120fps...

nej det ska den inte...

60fps. hårdvaran skalar till 120.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Du skrev att spelen begränsade och inte tekniken.

Ja, och...? Såg spelen ut som Witcher 3 1993?

Skrivet av Verminator:

3D är väl så gott som standard på en TV idag? Klart att det inte är samma efterfrågan då... köp en tv, vilken som helst så har du 3D-stödet... i stort sett.

Skillnad var det ju förut när det var något dyrt extratillbehör.

3D-tv är väl ungefär lika dött som projektorerna.

Har jag sagt annat? Det betyder ju inte att det används bara för att de är standard i en TV, ungefär som att säga att Webkamera är i stort sett standard på varenda laptop, men hur många använder eller efterfrågar det? Tekniken finns och det kostar dem inget extra att bygga in det.

Skrivet av AndreaX:

och hela världens elektroniktillverkare ångrar säkert bittert att de inte hyrde in just dig som marknadsanalytiker...

Är du verkligen så förblindad?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nej varför skulle de det? det finns ju redan demonstrationer på att spelen inte kommer behöva se ut som CS.

däremot är det troligt vad som lär bli fallet på PC, av utvecklingsskäl. inte för att de ivrigaste anhängarna här lär bry sig om den detaljen, för vad de flesta av dem här verkar se mest fram emot är ju en VR-modd till HL2 liksom. eller HL2HD då.*

* eller Portal, för att reprisera meningen du inte förstod.

och du tolkar videon som du vill höra. de säger exakt vad jag sa, grafiken i VR-spelen strävar inte mot realism för att kunna hålla hög grafisk nivå ihop med bilduppdateringen. och fungerande exempel på det finns som sagt redan.

det sammanlagda krånglet i att det finns flera olika standarder. i att var och en är en mindre del av vad som redan alltmer blir en olönsam nishmarknad. vilka tror kommer vara intresserad av att plöja ner några större summor i mjukvara på det när det redan är ett stort och stigande problem på den plattform dessa hjälmar ska användas med? och sist men absolut inte minst att för konsumenten få överblick på vad som behövs. och om det sker, det vanliga krånglet med att först installera grejerna på plattformen och sen få spelen att fungera med dem. ribban är liksom skyhög mot något form av mainstreamintresse.

även om vi åsidosätter irrelevansen det påståendet, för den gäller av uppenbara orsaker inte exklusiva spel med helt andra optimeringsförutsättningar. och med tanke på att att konsollerna nu går mot att ta över många marknader, så är det helt enkelt ändå fakta att de flesta "nöjer sig" med dem.

VR i sig kommer bli det säljande om det nu blir mer än en fluga. det lär troligen bli lite samma sak som vid övergången från 2D till 3D.

Du har en del intressanta tankar kring detta.

"det finns flera olika standarder". Precis som med all annan ny teknik så bråkas det i början om en standard och vems teknik de sedan följer. Om nu detta är mer än en fluga så kommer inte pc-folket lämnas ute. Det kommer vara som att folk väljer olika märken på sin skärm och det kommer funka utan krångel.

VR fanns redan på 1990-talet så jag tror inte det blir "som en övergång från 2D till 3D". Tekniken är inte färsk och fräsch nog ännu för att bli något super-hit. (tror jag) För att en sån här grej ska ta över måste rörelser och övrig fysik kännas rätt.

Just nu är jag faktiskt inte så värst mer imponerad av diverse VR-tekniker som jag var av Nintendo Wii's kontroller när dom kom.

Absolut är det framtiden. Men jag tror inte den är hemma riktigt riktigt än.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Ja, och...? Såg spelen ut som Witcher 3 1993?

Nej, spelen var ju som sagt begränsade av tekniken.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

om det säljs för omkring 795kr med ett vr-spel som fått 95+ på metacritic .. annars blir det fail för sonys del..

och om ngn vet vem bruden på 0:59 är så vill jag snacka med henne