Geforce Experience Share låter vänner ta över spelsessioner över internet

Permalänk
Melding Plague

Geforce Experience Share låter vänner ta över spelsessioner över internet

Nvidia sjösätter tidigare aviserade finesser i Geforce Experience, som bland annat får ett overlay och möjligheten att bjuda in vänner till det egna spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite för kasst spelstöd ännu men verkar häftigt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast

Om det fungerar bra i praktiken så är det här mycket mer än en gimmick om du frågar mig, riktigt coolt!

Det är riktigt synd bara att gästtdatorn också måste köra ett GeForce-kort... men frågan är vilka GeForce-kort som stöder det för gästen kan ju alltid smacka in ett billigt GTX 460 till exempel om Fermi stöds fullt ut
Fast känner jag Nvidia rätt så stöder väl knappt Kepler det här.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Om det fungerar bra i praktiken så är det här mycket mer än en gimmick om du frågar mig, riktigt coolt!

Det är riktigt synd bara att gästtdatorn också måste köra ett GeForce-kort... men frågan är vilka GeForce-kort som stöder det för gästen kan ju alltid smacka in ett billigt GTX 460 till exempel om Fermi stöds fullt ut
Fast känner jag Nvidia rätt så stöder väl knappt Kepler det här.

Jag gissar att det har med NVENC att göra eller att båda måste köra Geforce Experience. Då funkar Kepler säkert.

Så det är ju inte jätteoväntat att det inte fungerar på andra kort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har inte det redan skrivits om detta? Inget nytt isåfall.

Permalänk
Medlem

Svårt att se att det skulle funka speciellt bra. Redan lokal spelströmning känns ju inte direkt bra så svårt att se att det skulle vara en skön upplevelse på distans.

Permalänk

@Foxmaner: Jag tror inte det. Jag brukar då ha koll på nyheterna här och detta är första gången jag läser om att.

ot: Så tycker jag det låter skoj, men det är alldeles för få 2player spel till PC överlag.

Permalänk
Medlem

Kul att Nvidia söker nya funktionaliteter.
Synd att de begränsar tillgängligheten

Skrivet av Nyhet:

Nvidia sjösätter tidigare aviserade finesser i Geforce Experience, som bland annat får ett overlay och möjligheten att bjuda in vänner till det egna spelet.
...snipp..

Det där med att fler än en skall kunna spela på samma licensnyckel, tror jag en (hel) del spelproducenter har en annan uppfattning om...

Permalänk

Stämmer det faktiskt att gästdatorn också behöver Nvidia GPU?

saxat från länken:

Citat:

Guest PC:

GPU: No minimum requirement
CPU: Intel i3-2100 3.1GHz or higher
System Memory: 4 GB or higher
Software: Chrome version 44
OS: Windows 7, 8, or 10
Router
Minimum: 802.11 a/g router
Recommended: 8.02.11n 5Ghz router or Ethernet
Recommended Network Bandwidth: 7 Mbps downstream

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Hedersmedlem

kul att dom tillåter det, jag tänker mig inte att dela alla spel med en kompis men däremot att kunna spela på lan eller på jobbet skulle kunna vara trevligt, man kan ju göra det med Steam idag men då kräver det en del jobb för att få det att funka bra.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

Testade mot brorsan igår, som har ett GTX 670. Körde GTA V med mig som värddator.
Jag styrde själv och lät honom också styra. Fungerade riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Coolt. I teorin kan man alltså streama emulator-mario med en polare o lira two player

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Foxmaner:

Har inte det redan skrivits om detta? Inget nytt isåfall.

Mjo men nu släpps mjukvaran, tidigare rapporterade bara Sweclockers om att den skulle komma.

Skrivet av Typen_200:

Stämmer det faktiskt att gästdatorn också behöver Nvidia GPU?

Det är ju märligt att det står såhär men Sweclockers skriver ju i alla fall i artikeln att det behövs:

"Precis som tidigare är Geforce Experience inte utan restriktioner utan kräver ett modernt grafikkort ur Geforce GTX-serien. Detsamma gäller således inte enbart värddatorn utan även den som tar över eller deltar i spelet på distans."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Foxmaner: Jag tror inte det. Jag brukar då ha koll på nyheterna här och detta är första gången jag läser om att.

ot: Så tycker jag det låter skoj, men det är alldeles för få 2player spel till PC överlag.

Jo då. Har varit upp innan. Handlade kanske om att det blev tillgängligt att testa för vanliga användare den här rundan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20966-geforce-experience-del...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Stämmer det faktiskt att gästdatorn också behöver Nvidia GPU?

saxat från länken:

Jag gissar på eftersom de körs via geforce experiance så måste gästdatorn också ha det det och då behövs ett nvidia kort

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Har varit upp innan. Handlade kanske om att det blev tillgängligt att testa för vanliga användare den här rundan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20966-geforce-experience-del...

Sedär! Jag måste ha jobbat en massa dom dagarna!

Permalänk

Det första jag tänkte var att detta kommer "hackas" och att jag kommer bli så jäkla förbannad när nån fjortis tar över mitt spel

Permalänk
Medlem

Kan tillägas att shadowplay inte nämns i betan, nu är det share man sla trycka på och får upp en overlay alla konsol för att konfigurera. Gillas inte av mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Kan tillägas att shadowplay inte nämns i betan, nu är det share man sla trycka på och får upp en overlay alla konsol för att konfigurera. Gillas inte av mig.

Shadowplay inte nämns? Det funkar som vanligt när jag testade, eller vad menar du?

Menyn är ju klart annorlunda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

En fråga, kanske ställts men behöver personen som blir invitad också äga spelet? Eller är detta som Ps4a grejen är :P?

Teoretiskt så borde inte de behövas då du använder hostens filer men frågar väl ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hagge:

En fråga, kanske ställts men behöver personen som blir invitad också äga spelet? Eller är detta som Ps4a grejen är :P?

Teoretiskt så borde inte de behövas då du använder hostens filer men frågar väl ändå

Det står inte i klartext i nyheten, men med tanke på att det räcker med att spelet bara körs på värddatorn så har jag svårt att se hur en fungerande verifieringsprocess mellan alla möjliga klienter/launchers/DRMskydd skulle fungera. Behöver spelet verifieras men inte köras på remotedatorn så krävs det ju att alla DRMskydd kan aktiveras för verifiering remote så att en dators DRMskydd via nvidias mjukvara kallar på en annan dators DRMskydd. Möjligt, men jag skulle gissa på att det är orimligt komplext att få till från nvidias håll.

Så jag skulle satt mina slantar på att man inte behöver någon speciell mjukvara i "remotedatorn" utöver nvidias mjukvara i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Shadowplay inte nämns? Det funkar som vanligt när jag testade, eller vad menar du?

Menyn är ju klart annorlunda.

Det nämns inte i menyn menar jag. Namnet Shadowplay.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Har inte fått Steams "streaming funktion" att fungera särskilt bra även över tråd, så om jag av någon konstig anledning skulle vilja testa det här så tvivlar jag personligen på att det fungerar bra...

En annan intressant faktor i detta är ju hur detta teoretiskt skulle fungera med tanke på många programs "EULA" som ej tillåter att användaren delar sitt konto. Det har ju säkert skett tidigare med "team viewer" eller liknande, men skulle man kunna bli bannad om man blev tagen på bar gärning?

Permalänk
Medlem

Fungerar förvånandsvärt bra. Riktigt kul när man har vänner eller släkt som är utomlands eller helt enkelt inte bor i samma stad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har inte det redan skrivits om detta? Inget nytt isåfall.

Nya är väl att en beta är ute

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Shadowplay inte nämns? Det funkar som vanligt när jag testade, eller vad menar du?

Menyn är ju klart annorlunda.

Har de lagt till några funktioner i Shadowplay? Skulle önska att man kunde ta screenshots där, så jag bara behöver Fraps för benchmarking.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Har de lagt till några funktioner i Shadowplay? Skulle önska att man kunde ta screenshots där, så jag bara behöver Fraps för benchmarking.

Inga screenshots vad jag kan se

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Testade spel stream tjänsten, tänkte det kunde vara ett bra sätt att spela local-coop games tillsammans.

Tyvärr så skulle jag inte säga att det går att använda för det än.
Horrible stream kvalite (Sitter på 100/100 med ett 980, så inget problem där.)
"Andra spelarn" styr samma tagentbord/mus som du. (Går ju alltså köra väldigt old school att nån kör med num padsen och den andra med WASD, dock inget stöd för gamepads)
En delay som gör precisions saker helt omöjliga.
Ljudet streamas inte.

Kul idé, funkar inte bra nog för att användas än IMO.

Permalänk
Medlem

Testade precis en stund (som värd), och ville bara tydliggöra att du inte behöver varken ett Geforce-kort eller Geforce Experience som gäst! Det du behöver är Google Chrome och ett plugin som installeras.

Helt fantastiskt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenrayz:

"Andra spelarn" styr samma tagentbord/mus som du. (Går ju alltså köra väldigt old school att nån kör med num padsen och den andra med WASD, dock inget stöd för gamepads)

[...]

Ljudet streamas inte.

Gamepad funkade här, åtminstone när jag körde Play as me. Ljud funkade också.

En liten sak dock var att min Steam-overlay tydligen syntes när jag tog fram den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080