Raid 1 (speglade diskar) har lagt av

Permalänk
Medlem

Raid 1 (speglade diskar) har lagt av

Ja som rubriken lyder så är det nåt knas med min Raid 1 konfig på företaget.
Dessvärre ligger hela företagsprogrammet på dom diskarna. Nu finns det väl backup men vad kan ha hänt?

Går jag in i diskhanteraren så står det att Disk 1 inte är initierad.
Hur kan partitionen försvinna bara sådär? Innebär inte Raid 1 att diskarna är speglade så att datan skrivs till båda diskarna?
Hur kan jag nu komma åt datan? Jag har svårt att tänka mig att båda diskarna har lagt av samtidigt.
Jag vill inte skapa någon ny partition eftersom då försvinner väl all data på båda diskarna antar jag.

Jag har lite dålig koll på Raid konfigurationer så jag famlar lite i blindo här. Jag vet bara att jag vill komma åt datan
på disken/diskarna.

Hoppas någon kan förklara lite för mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp en bild från diskhanteraren (om windows).

RAID kan ju dö om nätagget sviktar, minnena strular osv. Därför behövs alltid backup. Båda diskarna kan dö nästan samtidigt pga faktorer som strulande nätagg eller fabrikationsfel på en serie diskar, därför bör man köpa från olika datum.

Är det mjukvaru-RAID inifrån Windows eller gjort på annat sätt?

Min erfarenhet från både hårdvaru och mjukvaru-RAID1 är att om ena disken lever så kommer man åt datan ändå, men man får en disk som faller ur och markeras som sådan i diskhanteraren. Du verkar ju ha allvarligare fel om inget är åtkomligt trots RAID1.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Med RAID 1 (Spegling) så har du samma data skriven på båda diskarna. När en disk försvinner så kan raid-enheten fortsätta fungera med en diskenhet tills en ny speglings-disk monterats in och synkroniserats samman.

När du tittar på RAID-disken, hur ser den andra raid-enhetens status ut ?
Du bör ju kunna fortsätta verksamheten på en raidenhet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaYFly:

Ja som rubriken lyder så är det nåt knas med min Raid 1 konfig på företaget.
Dessvärre ligger hela företagsprogrammet på dom diskarna. Nu finns det väl backup men vad kan ha hänt?

Går jag in i diskhanteraren så står det att Disk 1 inte är initierad.
Hur kan partitionen försvinna bara sådär? Innebär inte Raid 1 att diskarna är speglade så att datan skrivs till båda diskarna?
Hur kan jag nu komma åt datan? Jag har svårt att tänka mig att båda diskarna har lagt av samtidigt.
Jag vill inte skapa någon ny partition eftersom då försvinner väl all data på båda diskarna antar jag.

Jag har lite dålig koll på Raid konfigurationer så jag famlar lite i blindo här. Jag vet bara att jag vill komma åt datan
på disken/diskarna.

Hoppas någon kan förklara lite för mig.

Tack på förhand!

Är det mjukvaruraid i windows eller är det hårdvaruraid?
Om windows "tappat" bort partitionsinfon och disken står som raw så testa nedan.

Thanks guys. I ended up searching for a RAW format fix and recovered all my data with
a program called 'ZAR 8.5'. I took about an hour per 100 GB, but it found everything.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i diskhanteraren:

https://www.dropbox.com/sh/6sarfnnd9elywy8/AAB3U6aqe0O1O91TQh...

Det ser liksom ut som att den fortfarande fungerar, bara att jag måste skapa ny partition och formatera.
Det fungerade ju igår. I morse hade hela datorn hängt sig (står på 24/7). Men jag startade om den så fungerade det igen tills för 2 tim sedan. När jag inte kom åt företagsprogrammet via nätverket längre så gick jag kollade i dator på huvud datorn, allt såg normalt ut. Windows disken plus Raid disken på 1TB fanns där. Startade om huvud datorn, gick in i dator för att kolla och vips så fanns inte Raid disken (diskarna) längre. Gick då in i datorhantering där den fanns, men som ej initierad och oallokerat utrymme. Suck.

Jag skapade raiden innan man kommer in i windows. Jag har för mig att jag tryckte på någon tangent under uppstart så kunde man ordna med Raid. Det är många år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg. Så jag antar att det är en hårdvaru raid då eller?

//Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ju även lägga till att det inte är helt ovanligt att man missar larm på om en disk faller ur och därför kör ovetandes om att RAIDen är degraderad. Först när disk nr2 dör också märker man att något är fel, men då är det försent.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@MaYFly: Det verkar vara hårdvaru-RAID. Ta reda på kommandot för att boota in i kontrollern och titta där hur det ser ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@MaYFly: Det verkar vara hårdvaru-RAID. Ta reda på kommandot för att boota in i kontrollern och titta där hur det ser ut.

Såhär ser det ut i raid configen

https://www.dropbox.com/s/56w0g4507uuw2rc/Raid%20config.jpg?d...

Permalänk

På senaste bilden ser man att en disk (ID 2) saknas för raid-settet. Du kan välja att göra recover på raiden... men börja med att se om båda (raid-) diskarna syns i BIOS eller om de fallit bort. Kolla kablagen till dem (data + ström) och byt eventuellt SATA kablar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Ingen av RAID diskarna syns i bios konstigt nog.

Om jag försöker göra en raid recovery. Försvinner ingen data då eller hur är det?
Om jag väljer att upplösa raiden, försvinner data då, eller finns den kvar?
Om jag tar ur diskarna och kopplar in dom en och en i en annan dator, är dom läsbara då eller
är det kört eftersom dom är Raid 1 konfigurerade?

Permalänk
Medlem

Jag har nu öppnat upp datorn och lokaliserat vilken av de 2 diskarna som är den som syns i raid configen.
Den andra disken som inte syns i raid configen låter jätte konstigt vid uppstart, har ett konstigt pipande skrapande ljud som loopar ca 30 sekunder innan det slutar låta. Drar jag ur strömmen till den disken så sluter pipet direkt, så jag är helt 100 på att det är den som låter. Den disken är nog helt körd.

Nu är frågan hur jag kan komma åt datan på den andra disken? Det känns bättre att komma åt den datan istället för att hålla på med backup osv...

Jag antar att jag inte bara kan dra ur den trasiga disken och köra på med den andra. Och jag tror inte heller att jag kan ta ur disken och sätta in den i en annan dator och plocka ur datan. Om jag först väljer att upplösa raiden i configen, kan jag då komma åt datan på disken sedan?

Permalänk

Den disk som piper och skramlar, ska du ta ur och reklamera.
Det bästa hade varit att du snabbt skaffat en ny disk och låtit den vara med under återskapandet av raiden.

Du kan prova att ta ur den hela disken och köra den som en vanlig enkel disk (i en annan dator). Men bara så länge som Windows inte frågar efter att få initiera den !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Plockade ur diskarna och kopplade in dem en o en i en annan dator. Den som låter illa hittas inte alls så den är körd. Den andra kunde jag kopiera över de flesta filer ifrån. Det var dock 4-5st (av ca 6000) som jag inte kunde kopiera över. Oväntat fel blev det. Så jag tror den disken sjunger på sista versen också! Men jag fick nog över det viktigaste i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte IRST någon form av larm på degraderade RAIDs?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ligger ett helt företagsprogram på en 2-diskars RAID? Kanske dags att se över det..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman backup finns enligt @MayFly. Så känns som att detta är helt under kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@Flygman backup finns enligt @MayFly. Så känns som att detta är helt under kontroll?

Jojo men själva idén med data redundancy är att man ska kunna undvika downtime om fel inträffar. Det är ju extra viktigt för företag, så att snåla på säkerheten är ju inte så bra när det kostar såpass lite.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Min första fråga är: Hur ser det ut med backup?

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev innan så har troligen en disk dött utan att någon uppmärksammat det och den andra disken utvecklade fel och föll ur även den, därför blev allt oåtkomligt. Ren tur att disken gick att kopiera delvis ifrån.
Detta är tyvärr rätt vanligt.

@PointMan: Har man programvaran installerad ordentligt i Windows så får man varningar, annars tror jag inte man får det. Tyvärr står ju många servrar i en garderob och ingen kollar något innan det märks ett problem.

Alltså: Kontrollera alltid båda diskarna i en RAID-1 regelbundet eftersom en kan dö utan att det märks! När den andra disken dör ett halvår senare är det ridå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Japp hela företaget ligger på 2 diskar i en Raid1 konfiguration. Nu är det dock så att (hela företaget) är ett väldigt litet företag bestående av 3 personer, så självklart har vi inga avancerade dyra lösningar.

Det finns dock backup så det e lugnt. Hade dock vart bättre att få över all data från en av diskarna, då hade jag sluppit använda backupen som togs natten mellan Måndag-Tisdag och således inte tappat 1 1/2 dags arbete. Får se om jag fick över tillräckligt mkt filer, annars får jag köra backupen bara... det ordnar sig.
Det blir nog ingen mer Raid1 konfig i framtiden i alla fall. Värdelöst om man inte får någon varning när ena disken lagt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@MaYFly: Klart man kan få varningar, men ibland krävs extra programvara som sköter det. RAID-1 är perfekt i ert fall eftersom ni slipper nertid så länge ni håller koll på vad som händer. Jag kör själv så på flera ställen där mindre företag vill spara pengar. En server med RAID-1 och nattlig onlinebackup. Billigt och bra. Personligen loggar jag in minst 1 gång/vecka och kontrollerar manuellt, enligt schema.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som en disk har dött helt och den andra också. Stoppa i en ny disk och se var recover hjälper dig.

Jag var nyligen med om att en RAID-6 array med 8 diskar slutade funka. Hade inget med raidkortet att göra eller diskarna (alla var och är ok) men filtabellen hade på något vis blivit korrupt. Först såg det ut som om all data var borta men körde man det enklaste FileRecovery programmet så kunde all data återskapas utan problem.

Så det finns många led i kedjan som kan fallera.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mr_Lazy: Körde ni ECC-minnen? Jag använder alltid det i den typen av burkar.

EEC är något helt annat... ;)
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jojo men själva idén med data redundancy är att man ska kunna undvika downtime om fel inträffar. Det är ju extra viktigt för företag, så att snåla på säkerheten är ju inte så bra när det kostar såpass lite.

Håller helt med @MultiMan här. Det troliga är att en disk har rasat, men användaren har inte ställt in så att den kan larma korrekt. Tiden har sedan gått, och användarens skydd är förbrukat och när nästa disk rasar så är det kört.

Poängen är att man ofta snålar med att testa så att ens skydd verkligen fungerar. Vilket är hur dumt som helst. Det enda du köper med en RAID 1 utan varning är lite mer tid. Du har inget egentligt skydd...

Permalänk
Medlem

Sjukt vad det alltid ska grinas om backup i en raid-tråd. Vi har hört det 31337 gånger nu!

TS skrev ju faktiskt att han har en backup, men att han nu försöker anväda det en raid-mirror faktiskt är till, raiden har pajat ur och han undrade hur han i ett _första_ steg kunde göra för att få igång raiden igen för att slippa behöva återställa backupen!

Jag har själv kass koll på restore, så undrar därför:
Skrivs alltså allt till ett "vanligt" filsystem i en hårdvaru-mirror? Trodde man var tvungen att gå via kontrollerkortet, men TS kunde alltså bara ta den ena av sina raiddiskar och stoppa i in en annan burk som vilken ide/sata disk som helst och läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har själv kass koll på restore, så undrar därför:
Skrivs alltså allt till ett "vanligt" filsystem i en hårdvaru-mirror? Trodde man var tvungen att gå via kontrollerkortet, men TS kunde alltså bara ta den ena av sina raiddiskar och stoppa i in en annan burk som vilken ide/sata disk som helst och läsa?

Beror på implementationen, men oftast kan man ta en RAID 1 enhet och bara sätta i den som lös disk för att rädda info. Dock när man gör det så blir ju RAIDen "degraderad" i sig, så man bör inte göra det om man inte måste, då hela RAIDen troligen måste skapas om när man vill sätta tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sjukt vad det alltid ska grinas om backup i en raid-tråd. Vi har hört det 31337 gånger nu!

Det är alltid tråkigt när folk inte ens läser första posten i en tråd,
och sedan gör helt ovidkommande inlägg med "storebrorsattityd", som bara gör att tråden tappar i tydlighet och värde.

I RAID-trådar är det dock väldigt vanligt att TS (eller någon annan) lever i tron att RAID är backup, eller ersätter backup.
Och tom framhärdar, om någon försynt framför att så inte är fallet.
(Förbistringen gällande de olika RAID-nivåerna går jag inte in på...)

förtydligande
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Mr_Lazy: Körde ni ECC-minnen? Jag använder alltid det i den typen av burkar.

Japp även batteri backup på controllern och UPS på hela köret. Jag hittar ingen förklaring till varför det blev som det blev. Datorn bootades om och efter boot så fanns helt plötsligt inte disken Explorer och så fick man jobba sig bakåt.
RAID-kontrollern var nöjd och glad med livet och tyckte att allt var som det skulle

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Var det Seagate diskar !?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Var det Seagate diskar !?

Hehe ja, det var Seagate diskar