AMD Radeon återtar marknadsandelar från Nvidia Geforce

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är den allmäna Google-kunskapen och källkritiken oerhört låg, annars hade diskussionen om detta problemet aldrig dykt upp.

Det skapar en förbättring, men hur pass mycket är svårt att säga då vi inte har tillräckligt med material att granska (än!). Teoretiskt kan man göra riktigt mycket, men det är ingen DirectX 12 feature direkt, simpelt sett gör Async Compute så att man kan exekvera uppgifter asynkront.
[/quote]

Precis, time will tell helt enkelt! jag hoppas verkligen vi kan börja dra nytta av iGPU'n i processorn vilket är ett otroligt effektivt sätt och att nvidia faktiskt har stöd för detta så inte vi nvidia ägare sitter här med lång näsa när ett 4 år gammalt 7970 utpresterar mitt GTX 780 Ti t.ex..

§1 i citat
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Precis, time will tell helt enkelt! jag hoppas verkligen vi kan börja dra nytta av iGPU'n i processorn vilket är ett otroligt effektivt sätt och att nvidia faktiskt har stöd för detta så inte vi nvidia ägare sitter här med lång näsa när ett 4 år gammalt 7970 utpresterar mitt GTX 780 Ti t.ex..

Eller att kunna slänga in sina äldre grafikkort så dom också får jobba lite

Tänk en blanding av dina gamla AMD/Nvidia kort i ett kluster som renderar på. Kan tänka mig det uppstår en del latency av det dock...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antar att du syftar på det jag sa om att jag är skeptisk till undersökningar där företaget som omnämns pekar på det. "Enligt Nvidia säger företag X att Nvidia är bäst!", typ.. Men det är ju inte alls fallet här så jag utgår ifrån att du antingen minns fel eller bara trollar omkring.

Edit: För att förtydliga så jag slipper ödsla tid på en meningslös diskussion om semantik, så ja, om det hade stått "Enligt AMD/AMD hänvisar till att Finanstidningen Barron's skriver att AMD med hjälp av Radeon 300-serie lyckats återta andelar från Nvida under årets ännu pågående tredje kvartal." så hade jag behandlat nyheten med samma skepsis som Nvidianyheten du förmodligen tänker på. För mig har sådanna saker samma värde som "Microsoft hänvisar till ett test som Microsoft köpt där resultatet blev att IE6 är den säkraste och snabbaste webläsaren", som var vanligt på 90-talet.. Undesökningsföretag och statistiknissar ska syssla med undersökningar och statistik, inte marknadsföring åt företag som betalar dem.

Okej, men det blev aldrig bevisat att nVIDIA beställde undersökningen ifrån Mercury Research.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Låter bra mycket positivare än andra artiklar Men sen beror det ju på hur mycket marknadsandelar dom tagit med, kan ju bara vara 1%.

Spännande tid framöver i alla fall och hoppas nästa gen från Nvida/AMD blir mer spännande än detta år.

Som jag skrev tidigare i annan tråd, så kommer verkligen marknaden vändas upp och ner 2016 Tack vare 3d tekniken att stappla kretsar på varandra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tycker att det är bra att AMD tar tillbaks marknadsandelar. Någon form av konkurrens vill man ju ändå se på marknaden.

Visa signatur

[| Singularity | X99-Delxe | 5930K @ 4.4GHz | 2x 980 SLI @ 1,5GHz / Memory @ 8GHz | 16GB RAM @ 2666MHz | 500GB SSD (Boot) / 120GB SSD / 2TB HDD |]

[| Watercooling | 2x 480 Alphacool Monstas | Koolance 380I | 2x 980 EK-WB Acetal&Nickel w/ Backplates | EK Tube Res | Alphacool D5 w/ Top | Acrylic Tubing |]

[| Album | http://www.sweclockers.com/galleri/13427-singularity |]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om amd och nvidia hade 50% av marknaden för diskreta gamingkort så vore väl det bra. Då kanske nvidia skulle prispressa mer.
Intel är väl störst på grafik generellt, men är det matrox som har några märkbara andelar också? Jag kan lika mycket om matrox som Via, dvs inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Matrox var stora innan Nvidia kom med sitt Riva TNT.. vilket kan vara på slutet av 1990-talet kanske
Tror inte dom har några specifika andelar av marknaden idag.. kanske tiondels procent isåfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Eller att kunna slänga in sina äldre grafikkort så dom också får jobba lite

Tänk en blanding av dina gamla AMD/Nvidia kort i ett kluster som renderar på. Kan tänka mig det uppstår en del latency av det dock...

Glöm det, nvidia kommer aldrig tillåta mixen blandade kort igen sen dom stängde av den funktionen i sina drivrutiner för många år sen efter förvärvet av ageias physX och rektade alla som hade ett ageia physxkort. Jag har själv ett asus ageiakort liggande nånstans men körde på den tiden med ett gtx480 fermi kärnkraftverk så ageiakortet blev obrukbart tyvärr:-(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Mellanklassegmentet samt budget-segmentet är väger tungt då dessa hamnar i de flesta färdiga datorpaket, vilket står för majoriteten av försäljningssiffrorna. Om amd ska ha en chans att vända trenden så måste de vara konkurrenskraftiga i den prisnivån, vilket de är just nu. Får hoppas att dom får igång produktionen på fury-biten bara.

Offtopic: MATA INTE TROLLEN

edit:a word

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av 1up:

Mellanklassegmentet samt budget-segmentet är väger tungt då dessa hamnar i de flesta färdiga datorpaket, vilket står för majoriteten av försäljningssiffrorna. Om amd ska ha en chans att vända trenden så måste de vara konkurrenskraftiga i den prisnivån, vilket de är just nu. Får hoppas att dom får igång produktionen på fury-biten bara.

edit:a word

Dock erbjuder (om jag inte har fel), bara kort upp i antingen 270 eller 280 i prestanda utan free-sync stöd (vist det segmentet som säljer mest, men behöver ju ta med någon datormodell med skryt med). Nvidia kan man ju välja titan i en OEM dator till och med (tror i alla fall det är fullskaliga modellen):)

Hur som har bara AMD kort upp till 380 eller snarare det är omdöpt (kommer inte ihåg vilket kort nu). AMD bör bättra sig och även släppa dyrare kort, även om det inte säljer, så ger det PR.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så när det går bra för AMD så går det att lita på undersökningarna men inte när det går bra för nVIDIA?

Samma sak när det gäller Intel, den som är stor blir mobbad.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

NICE

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Så du menar när Titan släpptes så var det första OEM hade att erbjuda. OEM tar tid på sig, så när Titan-Pascal kommer ut så finns det samma dag ...right Vad har detta med topic och göra, det handlar om AMDs försäljning som är nästan 3-4% bättre än förra kvartalet inte vad nvidia har att erbjuda.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:

Så du menar när Titan släpptes så var det första OEM hade att erbjuda. OEM tar tid på sig, så när Titan-Pascal kommer ut så finns det samma dag ...right Vad har detta med topic och göra, det handlar om AMDs försäljning som är nästan 3-4% bättre än förra kvartalet inte vad nvidia har att erbjuda.

Missförstår totalt. Titan är skryt kort och OEM erbjuder det just för dom kan. AMD har inget för OEM som är starkare än 280/270, tycker det är rätt dum strategi. Dessutom varför inte intel CPU och AMD gpu?

Har med topic att göra. För att sälja borde AMD vara aktivare att få in antingen gpu eller CPU i fler OEM burkar. PR PR och åter PR säljer. Att ja skryt bygge säljer (även om många köpet kort i 1500/2000 kr klassen). Så är kunderna lata/bryr sig inte om prestandan. Utan följer flocken /hör vilket toppkort som är bäst och sen använder det för att sen göra sitt köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Glöm det, nvidia kommer aldrig tillåta mixen blandade kort igen sen dom stängde av den funktionen i sina drivrutiner för många år sen efter förvärvet av ageias physX och rektade alla som hade ett ageia physxkort. Jag har själv ett asus ageiakort liggande nånstans men körde på den tiden med ett gtx480 fermi kärnkraftverk så ageiakortet blev obrukbart tyvärr:-(

Ja, det är nog lite mycket att önska. Men bara tanken att ta ens äldre kort och köra tillsammans är lockande

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Spelar nog ingen roll hur AMD går, upp eller ner... folk köper blint NVIDIA.
AMD går upp p.g.a. fler sålda TV-spels enheter... Xbox & PS.

Permalänk
Avstängd

En annan fråga.
Hur många här på sweclockers skulle kunna göra en stor förändring för AMD... tror ni?
Om vi alla på sweclockers köper ett AMD kort.
Hur många procent skulle förändras i deras statistik?

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1
Permalänk
Skrivet av RaBlack:

En annan fråga.
Hur många här på sweclockers skulle kunna göra en stor förändring för AMD... tror ni?
Om vi alla på sweclockers köper ett AMD kort.
Hur många procent skulle förändras i deras statistik?

Bara ren gissning nu, vi är ungefär 200k läsare här.

Så möjligen 2/5% skulle det ändras.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att AMD kommer tillbaka. Själv har jag haft kort från de båda lagen. Det vore önskvärt att synpunkter på varandras kommenterar på det personliga planet bör tas privat. Pajkastning deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Argumentera gärna, men vänligen låt bli att attackera andra medlemmar. Anmäl gärna trollande eller otrevliga inlägg. Tyvärr fick jag även radera några halvvettiga inlägg då tråden höll på att spåra ur.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 ....Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket uttalandet ifrån Oxide har med detta att göra. En gissning är att det är en hel del.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Undrar hur mycket uttalandet ifrån Oxide har med detta att göra. En gissning är att det är en hel del.

Kan vara så eller helt enkelt att dom fått ut 300 serien som visar sig i statistiken. Nvidia plocka ju rätt många marknadsandelar med sin nya serie.

Är ju så sjukt folk fungerar, kommer det nytt så köper alltid en viss klick människor nytt, men förklarar ju inte helt den stora ökningen på Nvidia kort.

Men såg jag inte fel i artikeln fans det inga siffror på hur mycket AMD ökat, så kan ju vara ett par procent lika gärna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara ren gissning nu, vi är ungefär 200k läsare här.

Så möjligen 2/5% skulle det ändras.

Enligt Alexa så är det 55.000 unika besökare varje dag. Förmodar att många återkommer dagligen.
På månadersperiod så är det ca 2 miljoner besök (enligt Similar web, tror inte det är unika besökare). Får inte riktigt ihop det men det brukar skilja en del mellan olika hur siffrorna blir.
Sweclkokers är till drygt 90% svenskar. Är en av landets mer populära sidor.

Att gå från runt 60% till drygt 80% av marknadsandelarna på segmentet är inte så illa på 1 år. Sen hur många kort det ligger bakom vet jag inte. (Får inte läsa tidningen) Fast Nvida har kvar 18%. De korten brukar jag inte klara av att se så värst länge. Sen vilket område marknadsandelarna är på vet jag inte heller, kan vara bara lilla USA men också hela världen.

Permalänk
Skrivet av abki:

Enligt Alexa så är det 55.000 unika besökare varje dag. Förmodar att många återkommer dagligen.
På månadersperiod så är det ca 2 miljoner besök (enligt Similar web, tror inte det är unika besökare). Får inte riktigt ihop det men det brukar skilja en del mellan olika hur siffrorna blir.
Sweclkokers är till drygt 90% svenskar. Är en av landets mer populära sidor.

Att gå från runt 60% till drygt 80% av marknadsandelarna på segmentet är inte så illa på 1 år. Sen hur många kort det ligger bakom vet jag inte. (Får inte läsa tidningen) Fast Nvida har kvar 18%. De korten brukar jag inte klara av att se så värst länge. Sen vilket område marknadsandelarna är på vet jag inte heller, kan vara bara lilla USA men också hela världen.

Enligt swec själva så har dom över 200k unika läsare.

Jo men som jag skrev i annan tråd, kan ju vara en klick av människor som måste ha det senaste hela tiden. Men kanske inte är alla 20% som är sånna, vissa ville kanske uppgradera från sitt gamla kort. När amd inte haft något så har dom köpt nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar