Google lanserar ny Chromecast i oktober

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Alltså, hur mycket jag än gillar Chromecast så har jag nog också ibland längtat efter en vanlig fjärrkontroll till den.

Problemet med detta är ju hur du ska välja media? Ska du köra appar på själva Chromecasten då som Youtube, svtplay osv? Ja då har du Nexus Player... i princip en Chromecast som kan köra appar, och det medföljer en fjärrkontroll!

/hulle.

Den har jag missat. Är det alltså Googles motsvarighet till Apples Apple TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ergonomatic:

Den har jag missat. Är det alltså Googles motsvarighet till Apples Apple TV?

Japp, exakt så.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Blackjack: chromecast har inte dålig täckning det är förmodligen du som har en kass router?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Grymt! Min chromecast är fan bland det bästa köp jag någonsin gjort. För ett lika bra pris uppgraderar jag gärna.

Se egna filer fungerar ju redan via, t.ex, "VideoStream for Google Chromecast", ett Chrome-tillägg. VLC jobbar tydligen redan på det sedan början av året. Får se när de är klara.

Exakt vad är det som är så bra med den? Jag har 2 stycken men har inte riktigt funnit något användningsområde? Går inte streama spotify på ett vettigt sätt och tycker den funkar halvbra. Inte alltid det funkar att skicka ut video till den.. Tycker den känns rätt begränsad? Men jag kanske inte läst på ordentligt.. Använder min apple tv3 betydligt mer för att streama netflix och viaplay, svtPlay m.m. Apple tv:n känns smidigare att använda tycker jag..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Exakt vad är det som är så bra med den? Jag har 2 stycken men har inte riktigt funnit något användningsområde? Går inte streama spotify på ett vettigt sätt och tycker den funkar halvbra. Inte alltid det funkar att skicka ut video till den.. Tycker den känns rätt begränsad? Men jag kanske inte läst på ordentligt.. Använder min apple tv3 betydligt mer för att streama netflix och viaplay, svtPlay m.m. Apple tv:n känns smidigare att använda tycker jag..?

Skickades från m.sweclockers.com

Du är nog som du säger inte riktigt påläst. Det finns massor med appar som har Cast-stöd som det så fint heter. I från början när jag hade min Chromecast så funkade i princip bara YouTube och Plex, men med tiden har fler och fler anslutit sig och idag kan du använda dom tjänster du nämner plus en uppsjö fler för att streaming med din Chromecast. Skillnaden från Chromecast gentemot andra streaming prylar som Atv eller Nexus Player m.fl. är att Chromecast kör en variant av ChromeOS och när du vill casta exempelvis Netflix så laddar den spelaren direkt från Netflix, basicly är det en html5 lösning med js som pratar med ett API, och när du vill spela en film så skickas ett kommando från Netflix appen till Chromecastens API som i sin tur laddar strömmen direkt från Netflix.

Skillnaden är alltså att inga appar körs egentligen på Chromecasten utan det är bara API + streaming tjänsten som måste ha byggt in stöd för Chromecast. Och det är "Cast-stödet" som google valt att döpa om det till finns även i GoogleTV som körs på Nexus Player samt Nvidia Shield Console.

Jag kan svara på din fråga gällande Spotify. Jag råkade vara på en tillställning med vänner och bekanta där en av deltagarna jobbar som utvecklare på Spotify, så jag frågade honom om chromecast stöd och han sa "Det kommer inte att hända, vi har Spotify Connect och någon Chromecast lösning är inte i roadmapen.", samt att det tydligen inte var helt lätt med DRM frågan bland annat. Sedan dess har jag dock en reciever med Spotify Connect så käpphästen står i stallet.

För att avsluta kan jag säga att det satt onekligen i sten från början med Chromecast, det var väldigt får appar som hade Cast-funktionen men sedan när dom började fatta vinken så har det formligen exploderat med appar. Och till alla som klagar på att man måste ha mobilen/surfplattan igång, stänger ni av den när ni inte pratar i telefon eller skickar sms? Man behöver ju trotts allt inte göra något aktivt efter att man börjat Casta. Dessutom gör ju inte telefonen något annat än att du väljer vad du vill titta på, till skillnad mot vad folk verkar tro så funkar inte telefonen som en slags proxy mellan Chromecasten och exempelvis Netflix utan den skickar bara kommandot till Chromecasten som säger "Spela upp House of Cards från Netflix" (förenklat såklart).

OnNewsTopic: Kul att dom väljer att uppgradera stickan men jag tror nog att mitt nästa inköp blir en Nvidia Shield Console, jag är lite sugen på GoogleTV och Nexus Playern blev väl ingen direkt hit samt att med NSC så kommer det lite mer features med riktigt gaming osv. om jag nu skulle känna att det drar. Men vem vet, 300kr för en Sticka med mer punch (4k) och AC-stöd kan locka det med, jag är väldigt nöjd med mina två CC's som jag har idag.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att de tagit bort hårdkodningen av DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Exakt vad är det som är så bra med den? Jag har 2 stycken men har inte riktigt funnit något användningsområde? Går inte streama spotify på ett vettigt sätt och tycker den funkar halvbra. Inte alltid det funkar att skicka ut video till den.. Tycker den känns rätt begränsad? Men jag kanske inte läst på ordentligt.. Använder min apple tv3 betydligt mer för att streama netflix och viaplay, svtPlay m.m. Apple tv:n känns smidigare att använda tycker jag..?

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart det finns bättre saker. Det jag gillar med den är kombinationen av pris, format och enkelhet att använda.
Självklart så beror det ju lite på vad man vill använda den till. Visst, Spotify saknar Chromecast stöd, så är ju inte smidigaste att köra Spotify. Även om det går, via att streama en flik från Chrome eller med root-app på Android.
Kollar mycket på Youtube och Plex/VideoStream For Chromecast för egen video och ju inte mer än ett knapptryck på "Chromecast-ikonen" bort, på dator eller telefon. Fungerar ju precis likadant med T.ex Netflix. Enda som någonsin gett mig problem med video-streaming är utrustningen mellan enheter, inte själva Chromecasten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

personligen hoppas jag på native support för att en dator inte behöver vara igång eller en mobil. vill kunna starta tvn och den fattar att jag vill kolla film från min nas.
ac support tack
hecv/h265 support
undertext support
rarfil support (omg om det funkar)

+1 på detta! Rar-fil skulle inte spela någon roll för egen del men bakåtkompabilitet vore riktigt schysst så appar fortsätter fungera utan att alla ska skriva om för tvåan.

Permalänk
Skrivet av danboffe:

@Blackjack: chromecast har inte dålig täckning det är förmodligen du som har en kass router?

Inte alls, TP-Link C7. Har fantastisk täckning med dator och telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Exakt vad är det som är så bra med den? Jag har 2 stycken men har inte riktigt funnit något användningsområde? Går inte streama spotify på ett vettigt sätt och tycker den funkar halvbra. Inte alltid det funkar att skicka ut video till den.. Tycker den känns rätt begränsad? Men jag kanske inte läst på ordentligt.. Använder min apple tv3 betydligt mer för att streama netflix och viaplay, svtPlay m.m. Apple tv:n känns smidigare att använda tycker jag..?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan streama ALLT från nätet om du använder Crome, inte bara viaplay osv utan ALLT. PLex fixar resten. Nu får den även Spotify även om det redan finns i de flesta smart TV. Som sagt, netflix osv castar du genom Crome såklart
Vad är smidigare än en PC att streama med?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Förhoppningsvis lägger de till stöd för andra uppdateringsfrekvenser än 60Hz.

+1

Helt oanvändbar i nuvarande skick. Ofattbart att Google inte fixat detta. Gissar att det aldrig kommer fixas på den gamla stickan nu när de släpper en ny.

https://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=37...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@EnDödRåtta:

Det jag reagerar över är hur man kan tycka att det är försvarbart att köpa en tv, plocka ur mottagaren och sätta i en chromecast för att se svtplay utan att behöva betala licensavgiften.

Wow, jag trodde inte det var möjligt att undgå public service media i fyra år, inte ett rapport eller aktuellt, inte ett OS, inte ett sommarprat eller ekot? Inte ens Kalle Anka?

Kalle kan man ju kanske skippa och hurvida sommarens medverkande av sommarpratarna presterade är ju tveksamt men annars tycker jag att Svt producerar intressant och informativ media som är värd att betala för.

Sorry för att det här blev så oftopic.

Hemma har jag inte tittat på live eller inspelat tv på typ 10-15 år, är jag hos svärmor blir det svårt undvika.. fast då är det ju inte mitt hus.

Vad är det å titta på där då, finns ju inget som inte finns på nätet redan eller som jag vill köpa själv (Bluray/DVD)netflix, HBO, hyrfilm, tidningar etc

Live tv känns verkligen som 90 talet, den gång det va musik på MTV.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kan streama ALLT från nätet om du använder Crome, inte bara viaplay osv utan ALLT. PLex fixar resten. Nu får den även Spotify även om det redan finns i de flesta smart TV. Som sagt, netflix osv castar du genom Crome såklart
Vad är smidigare än en PC att streama med?

Tackar för infon! Då var jag bara dåligt påläst. 😛 Kanske ska använda mina två chromecasts lite mer.. 😀☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Trevligt! Hoppas på lite bättre prestanda då den första versionen är lite seg.

Permalänk
Medlem

5GHz skulle vart med i förra versionen redan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

grymt billig nuförtiden! typ 400kr