Intel skjuter uppföljare till Broadwell med 128 MB L4-cacheminne på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Intel skjuter uppföljare till Broadwell med 128 MB L4-cacheminne på framtiden

Alltmer pekar mot att Broadwell för stationära datorer inte får någon regelrätt uppföljare, i alla fall med Skylake. Anledningen tillskrivs kostnadsskäl, enligt IT World.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske blir deras vapen mot AMD om ZEN blir bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

De har tyvärr knappast bråttom. Konkurrensen är nästintill obefintlig i hög- och medelskiktet för prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Så med andra ord:
Intel upptäckte att Broadwell hade något bra, de ser $$$ och vill mjölka alla med Kabi lake.

Med tanke på att Kabi lake inte ens kulle existera, är det bara jag som undrar, "varför" just denna görs? Kan det vara pga just detta som artikeln nämner kanske...

AMD... hjälp! :'(

Permalänk
Medlem

De har ju ingen anledning att stressa direkt. Vill man ha det som är snabbast får man idag köpa intel, det finns inga alternativ.

Jag hoppas verkligen att Zen kan röra om i grytan så det blir lite fart på CPU-marknaden igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis köper någon upp hela AMD snarast så kan de lägga mer pengar på utveckling och marknadsföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här har satt entusiaster i en prekär situation. Valet står mellan färska Skylake som överlag presterar bättre och har en mer modern plattform, alternativt Broadwell som förutom just i spelprestanda anses sämre på det mesta. Det är därför många som väntar på regelrätta uppföljare på Core i7-5775C och i5-5765C, då givetvis med den nya arkitekturen och plattformen som grund.

Men jösses. Denna hop "entusiaster" får komma förbi detta svåra val där fps:en skiljer med ca 2 i sterila testscenarion

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

Men jösses. Denna hop "entusiaster" får komma förbi detta svåra val där fps:en skiljer med ca 2 i sterila testscenarion

Ja förstår inte heller.
Är man grinig köp det senaste bara

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Så här blir med monopol.
Varför skulle dom sälja bättre och tillverkningsmässigt dyrare grejer än vad dom måste med mindre vinstmarginal?

Hoppas nu bara att Zen blir tillräckligt kraftfulla så det blir lite konkurrens igen.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Så här blir med monopol.
Varför skulle dom sälja bättre och tillverkningsmässigt dyrare grejer än vad dom måste med mindre vinstmarginal?

Hoppas nu bara att Zen blir tillräckligt kraftfulla så det blir lite konkurrens igen.

Blir inte Zen vad jag hoppas får man hålla tummarna för att Via har något hemligt projekt som visas upp nästa år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

Skulle det bara kunna vara så enkelt att det fortfarande är svårt att tillverka mer komplicerade kretsar på 14nm. GT4e lägger på en hel del i antal transistorer, att det faktiskt inte är ekonomiskt rimligt att producera dessa modeller just nu. Som jag förstått är det rejäl brist på 6700K, alla fall i Nordamerika, vilket antyder att tillverkningen inte är helt problemfri än.

Kaby Lake fick ju läggas till då 10nm kommer ta längre tid än tidigare förväntat, vid det läget borde 14nm vara rejält intrimmat.

Är därför väldigt intressant att se hur lång tid det tar för TSMC att producera Nvidias krets med 17 miljarder transistor på 16FF++. Tiden, tillgång och pris på dessa kretsar kanske ger en fingervisning om hur pass svårt det har blivit att få ordning på tillverkningsnoder som använder dessa storleken (tänk då på att 16FF++ i stort sett är 20nm med FinFET, Intels 14nm är mer en "riktig" 14nm FinFET).

Det trista med detta är att eDRAM kan användas till lång fler saker i Skylake än vad som var möjligt i Haswell/Broadwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag ser i spåkulan en Skylake refresh med 200mhz mer klock och större L4 cache.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Jag ser i spåkulan en Skylake refresh med 200mhz mer klock och större L4 cache.

Den hade nog krossat allt i marknaden då

Permalänk

När kommer Intel med en femgigahertzare?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Herr Andersson:

När kommer Intel med en femgigahertzare?

Du vill ha 8k CPU? 4 kärning?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

När kommer Intel med en femgigahertzare?

Varför nöja dig med 5 GHz? 2011 kommer vi att få 10GHz!
http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Varför nöja dig med 5 GHz? 2011 kommer vi att få 10GHz!
http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-...

Var är min >100GHz CPU? Från artikeln:

"mid 2011: 128 GHz"

Vi har med råge passerat 2011!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle det bara kunna vara så enkelt att det fortfarande är svårt att tillverka mer komplicerade kretsar på 14nm. GT4e lägger på en hel del i antal transistorer, att det faktiskt inte är ekonomiskt rimligt att producera dessa modeller just nu. Som jag förstått är det rejäl brist på 6700K, alla fall i Nordamerika, vilket antyder att tillverkningen inte är helt problemfri än.

Kaby Lake fick ju läggas till då 10nm kommer ta längre tid än tidigare förväntat, vid det läget borde 14nm vara rejält intrimmat.

Är därför väldigt intressant att se hur lång tid det tar för TSMC att producera Nvidias krets med 17 miljarder transistor på 16FF++. Tiden, tillgång och pris på dessa kretsar kanske ger en fingervisning om hur pass svårt det har blivit att få ordning på tillverkningsnoder som använder dessa storleken (tänk då på att 16FF++ i stort sett är 20nm med FinFET, Intels 14nm är mer en "riktig" 14nm FinFET).

Det trista med detta är att eDRAM kan användas till lång fler saker i Skylake än vad som var möjligt i Haswell/Broadwell.

Jo, Nvidias monsterkrets riskerar bli som Fury... en bild på en kartong "som inte finns i lager". Vi får se...

Men om vi ska se det positiva i detta, då jag vet att du och jag diskuterade just detta med Skylake och eDRAM och jag är inte övertygad om Skylakes fördelar är värt uppgradering idag.

Broadwell får lite längre nytta, för de som vet vad den kan göra och har dessa behov. Skylake plattformen hinner få fixat sina buggar (BIOS fel, bättre BLCK OC osv), och Intel hinner förhoppningsvis förbättra sin tillverkning så att man får bättre OC vänliga exemplar av 14nm CPUer.

När de sen fått rätta på det så får vi förhoppningsvis en moden, förbättrad styrkrets, med mogen 14nm tillverkning och ett fint eDRAM minne med optimeringar och de fördelarna de kan ge där i.

Mao, vi kanske äntligen får en ny krets värdig att ha till Nvidia/AMDs nya värstingar nästa gen. Behöver ju inte hypa det, men det kan bli något bra och värt att uppgradera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Varför nöja dig med 5 GHz? 2011 kommer vi att få 10GHz!
http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-...

Översta kommentaren till artikeln.
If 10 GHz is the best that Intel can do by 2011, AMD or somebody else is going to eat their lunch. Intel better pick up the pace if they want to remain dominant.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

Översta kommentaren till artikeln.
If 10 GHz is the best that Intel can do by 2011, AMD or somebody else is going to eat their lunch. Intel better pick up the pace if they want to remain dominant.

Hahaha ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Översta kommentaren till artikeln.
If 10 GHz is the best that Intel can do by 2011, AMD or somebody else is going to eat their lunch. Intel better pick up the pace if they want to remain dominant.

Vid denna tid var AMD klart bättre än Intel.......

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: På skrivbordet är det nog inte värt att uppgradera till Skylake om man sitter på en modell som låg i toppen vid release och som inte är äldre än Sandy Bridge. Möjligen är det värt om man också skaffar en riktigt bra NVMe SSD som systemdisk.

Nu när mikroarkitekturen är känd för Skylake är det rätt uppenbart att prioritet #1 denna gång har varit att ökat perf/W, främst vid låg TDP. Det finns även flera förbättringar kring "turbo boost", något som spelar rätt liten roll för desktop då base/turbo frekvenserna ligger väldigt nära, men som är kritiskt för Core M och viktigt för 15W TDP. Haswells största värde var att effekt vid vila minskade rejält, en faktor 20 ungefär mot Ivy Bridge.

En annan stor vinst i Skylake är att HyperThreading i flera fall ger betydligt mer än tidigare. Nu finns inte i3:orna på marknaden än, men där tror jag Skylake kommer vara ett relevant fall framåt i spel som t.ex. GTA V (för i7 hjälper inte HT här då 4 kärnor är tillräckligt redan). För desktop i3 är nu maxfrekvensen ökat till 3.9 GHz, det ihop med DX12 (low-overhead) lär göra i3:or till väldigt kompetent val till låg/mellanklass GPUer, Haswell/Skylake desktop-i3 har ungefär dubbel aggregerad beräkningskapaciteten jämfört med CPUn i PS4/XBO.

För laptops lär detta betyda att quad-core modellerna blir än mer en nischprodukt, är tyvärr rätt stor skillnad i batteritid mellan quad och dual-core modellerna här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Varför nöja dig med 5 GHz? 2011 kommer vi att få 10GHz!
http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-...

Fantastiskt underhållande läsning, såväl artikel som läsarommentarer

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Först gjorde Intel en miss med en alldeles för sen Broadwell, som knappt hann ut innan Skylake kom.

Sen gjorde dom ytterligare en miss med Skylake när dom inte släpper en riktig Skylake med 128 MB L4-cacheminne.

Permalänk

Iris Pro (med Crystal Well/eDRAM) har alltid varit svår att komma över på desktop plattformen.
Till Haswell kom den efter 8 månader efter Haswell-lanseringen, och med Broadwell kom den väl också efter ca 8mån.

Med denna nyhet och tidigare erfaranheter som refferens får vi väl räkna med minst 7 månader till innan release.
Det är synd eftersom DirectX12 öppnar upp för programvaror som kan nyttja iGPUer för mer än bara spel, på ett mycket bättre sätt än tidigare. Dessutom sägs Skylake bjuda på ett utomordentligt bra DX12-stöd, alltså ännu bredare än grafikgiganternas. Och personligen kan jag därför inte tänka mej att köpa varken en highend eller enthusiast/monsterplattform utan detta.

PS. Stackars dom i Entusiastsegmentet om dom även fortsättningsvis blir utan eDRAM, och drabbas av microdroppar i FPS som kunnat undvikas med just ett stort eDRAM.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Kaby Lake är nog den som får 128MB L4 cacheminne.

Permalänk
Medlem

en tvåkärnig med iris-pro skulle jag vilja ha bygga minihtpc. synd det skjuts på

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.