850 evo eller BX100. Lider 850 EVO av samma problem som föregångaren.

Permalänk

850 evo eller BX100. Lider 850 EVO av samma problem som föregångaren.

Hej,

Är på väg att köpa en ssd och det står mellan bx100 och 850 evo. Har inte i åtanke att använda de för något väldigt krävande, utan helt enkelt att köra operativsystem, program, etc på.

Frågan är då om 850 är värt 160 kr mer än bx100. Bx100 kör ju mlc och evon tlc, dock så ska 3D v-nand ha botat tlcs problem? 850 evo är väldigt snabb tydligen?

Help me Sweclockers, you're my only hope.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

jag sitter på bx. valde den för den är billigare.
850 har inte 840 problemet.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

850 ger dig 5års garanti, 10års om du väljer pr0

Får dom problem så lämna tillbaka dom isf

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag har en 850 och den funkar precis som den ska. Jag valde själv mellan de 2 och till slut blev det 850 pga magkänsla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LiquidPanda:

Hej,

Är på väg att köpa en ssd och det står mellan bx100 och 850 evo. Har inte i åtanke att använda de för något väldigt krävande, utan helt enkelt att köra operativsystem, program, etc på.

Frågan är då om 850 är värt 160 kr mer än bx100. Bx100 kör ju mlc och evon tlc, dock så ska 3D v-nand ha botat tlcs problem? 850 evo är väldigt snabb tydligen?

Help me Sweclockers, you're my only hope.

Det finns inga bevis för att 3D-NAND ska ha löst problemen med TLC, men det är inte heller några rapporter om något utbrett problem med Samsung 850 EVO.

Personligen har jag alltid valt MLC-enheter till mig själv och mina bekanta efter 840-fiaskot och hur Samdung hanterade det i början. Jag dömer inte ut TLC, men väljer hellre det när vi får bevis på att det funkar i längden. Förra gången höll det som sagt inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade kört mlc så hade hoppat 850 har 2 PRO som är riktigt bra men kostar lite mer då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiquidPanda:

Hej,

Är på väg att köpa en ssd och det står mellan bx100 och 850 evo. Har inte i åtanke att använda de för något väldigt krävande, utan helt enkelt att köra operativsystem, program, etc på.

Frågan är då om 850 är värt 160 kr mer än bx100. Bx100 kör ju mlc och evon tlc, dock så ska 3D v-nand ha botat tlcs problem? 850 evo är väldigt snabb tydligen?

Help me Sweclockers, you're my only hope.

bekymret med tlc lär inte ske med 850 evo versionen.
och ja ska man ha OS så är 850 evon den bättre ssdn för jobbet.
äldre tlc dvs större storlek på med 3D nand indikerar idagsläget att 850 evo är att föredra.

båda ssd dock för en användare i praktiken liten eller ringa skillnad.
köper mest själv storlek baserat idag med ssd

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det har skrivits mycket här på forumet om 850 EVO, men I slutändan så finns det inget som tyder på att 850 EVO skulle ha samma problem som sin föregångare. I själva verket är det ungefär lika troligt att t.ex. BX100 skulle råka ut för samma problem, eftersom problemet inte är specifikt för TLC utan ett resultat av hur NAND-minnen fungerar. Så det finns ingen anledning att undvika 850 EVO, annat som en protest för hur Samsung hanterade hela situationen.

Med det sagt så är 850 EVO den bättre SSDn, med bättre prestanda och bättre garanti. BX100 är dock billigare, och ändå så pass nära i prestanda att du förmodligen inte kommer märka någon skillnad vid normal användning. Båda SSDerna är med andra ord bra val, så köp den som känns rätt för dig.

Permalänk
Medlem

Vi kör 20-30st Evo 840 (256gb och 512gb blandat) och kanske 10st Evo 850 (512gb).
Vi har inte märkt av problemet med 840. För en vanlig hemanvändare är det nog inget
att hettsa upp sig över.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vi kör 20-30st Evo 840 (256gb och 512gb blandat) och kanske 10st Evo 850 (512gb).
Vi har inte märkt av problemet med 840. För en vanlig hemanvändare är det nog inget
att hettsa upp sig över.

Nja, problemen med 840 EVO är verkliga, och en normal användare kommer förr eller senare få en rejäl sänkning av prestandan. Jag har en sån i min jobbdator som tidigare låg på runt 5-10 MB/s på ~90% av disken, och har läst om diskar som blivit så dåliga att de gått sönder helt. Som tur är så är det bara att uppdatera firmware på dem för att de ska återfå normal prestanda.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Vi kör 20-30st Evo 840 (256gb och 512gb blandat) och kanske 10st Evo 850 (512gb).
Vi har inte märkt av problemet med 840. För en vanlig hemanvändare är det nog inget
att hettsa upp sig över.

Vad gör ni med diskarna? Problemet är som redan påtalat verkligt, dock märks det väl mindre i miljöer där data skrivs om/över ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har skrivits mycket här på forumet om 850 EVO, men I slutändan så finns det inget som tyder på att 850 EVO skulle ha samma problem som sin föregångare. I själva verket är det ungefär lika troligt att t.ex. BX100 skulle råka ut för samma problem, eftersom problemet inte är specifikt för TLC utan ett resultat av hur NAND-minnen fungerar. Så det finns ingen anledning att undvika 850 EVO, annat som en protest för hur Samsung hanterade hela situationen.

Med det sagt så är 850 EVO den bättre SSDn, med bättre prestanda och bättre garanti. BX100 är dock billigare, och ändå så pass nära i prestanda att du förmodligen inte kommer märka någon skillnad vid normal användning. Båda SSDerna är med andra ord bra val, så köp den som känns rätt för dig.

Så... klockrent, perfekt svar

@anon99339 Om någon befintlig NAND teknik har minskat problemet så är det just 850, då hela sättet de lagrar elektroner har ändrats. Föreslår du läser denna artikel. De har ändrat både sättet att lagra elektroner och även val av material. Båda dessa, kombinerat med 40nm process, gör att problemet inte bara är motarbetat, det är överdimensionerat mot att det ska kunna ske. Detta möjliggör även betydligt bättre P/E nivå än vad konkurrenter normalt klarar av.

För valet mellan dessa diskar så är perost svar ovan, bästa svaret

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så... klockrent, perfekt svar

@kazen_90 Om någon befintlig NAND teknik har minskat problemet så är det just 850, då hela sättet de lagrar elektroner har ändrats. Föreslår du läser denna artikel. De har ändrat både sättet att lagra elektroner och även val av material. Båda dessa, kombinerat med 40nm process, gör att problemet inte bara är motarbetat, det är överdimensionerat mot att det ska kunna ske. Detta möjliggör även betydligt bättre P/E nivå än vad konkurrenter normalt klarar av.

För valet mellan dessa diskar så är perost svar ovan, bästa svaret

Det man ska tänka på som OS disk är 4k prestanda där är samsungs 850 serie grymma en av orsakerna till mitt eget 850 pro köp.

we found significant improvement in the low 4K read performance
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-850-evo-ssd-r...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Det man ska tänka på som OS disk är 4k prestanda där är samsungs 850 serie grymma en av orsakerna till mitt eget 850 pro köp.

we found significant improvement in the low 4K read performance
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-850-evo-ssd-r...

Fullt medveten om detta

Det är tom så att jag sett tester där de i låga 4k hänger med NVMe diskar rätt bra, vilket är ganska imponerande.

Permalänk

Som de ovan har skrivit är samsung lite snabbare, men också dyrare. På måndag får jag hem min BX100 till min laptop och det kommer att bli ett extremt lyft från vanlig hårddisk. BX är en väldigt prisvärd disk. Du kommer att bli nöjd oavsett disk du väljer för att båda är bra./Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Tack så hjärtligt mycket för alla svar! Ser ut att bli bx100 pga av priset. Även om 850 Evo onekligen är en bättre SSD som många har sagt.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Jag har båda två, 850 evo i min dator
bx100 i tjejens. Märker ingen skillnad på dem