Permalänk
Medlem

i7 3770k 4.8 GHz luftkylt

Här kommer någonting som jag tror att ni här tycker är skoj, en överklockning på 4.8GHz med min trogna i7'a, kylning med en Phanteks PH-TC14 PE (varför jag kunde nå så högt).

Jag har haft problem med att överklocka i många år för att jag inte förstod hur (delvis pga konstiga namn i bios), och nu i veckan då jag kom på det så har jag haft kul.
Efter en ökning av original boosten av 3.9 GHz till 4.5 utan att göra någonting annat* klarade jag mig genom en cpu dödare (blender) som jag skapade (~1 timma renderingstid). Efter att ha klarat detta så valde jag att öka min multiplier till 47, vilket i sin tur ökade frekvensen till 4.7 GHz. Jag har kört med det i några dagar och tyckte att det gick bra, och idag ville jag pressa gränserna (visa er åtminstånde)... vilket är varför jag skapade denna tråd.
* disable c3, c5. 110% någonting. någonting mer jag inte kom ihåg...

Problem jag hade var att jag inte kan ställa in offset på Vcore tal, detta har bara gett mig kernel panics varje gång jag försökte att ta mig in i ubuntu, att sänka PLL "lite" (1.700 nu) gjorde att systemet drog lite mindre ström helt plötsligt och jag kunde trycka upp till 4.8 GHz.

Min temp peakade vid ca 84 grader (Vcore 1.34), efter detta tyckte jag att jag skulle pressa gränserna lite till...

Som ni ser blev tempen och Vcore lite för höga vid 4.9GHz för min smak, jag kunde inte heller köra blender stabilt, min cpu började att trottla ner (gissar något övervärmeskydd?) och Vcore var alldeles för högt (för mitt tycke).

Så slutligen drog jag ner hastigheten till 4.6 GHz:

temperaturer stabila, Vcore nere på ~1.25. Här kommer min frekvens att ligga tills jag skaffar nya grejer om några år/någon är helt galen och köper av mig den.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Grattis på 4.8GHz :)! Din i7a klockar väl över det normala men inte lika bra som min Jag använde mig av en H80i med PnP, vilket borde prestera ungefär lika bra som din kylare. Min i7 klarar 4.8GHz vid 1.2V. https://gyazo.com/204419478a55086ecacbf911d13769b0

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Grattis på 4.8GHz :)! Din i7a klockar väl över det normala men inte lika bra som min Jag använde mig av en H80i med PnP, vilket borde prestera ungefär lika bra som din kylare. Min i7 klarar 4.8GHz vid 1.2V. https://gyazo.com/204419478a55086ecacbf911d13769b0

Det var inte dåligt minsann! Men som sagt, ingen justering på Vcore, jag gissar att du kunde göra det iaf?

edit: Det är nog också värt att notera att min pc står på golvet i ett hörn med alla sidor på, vilket inte är bäst för luftflöde

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Det var inte dåligt minsann! Men som sagt, ingen justering på Vcore, jag gissar att du kunde göra det iaf?

Fattar jag rätt så körde du 4.8 vid 1.35 eller är jag helt fel ute? Jag ändrade min Vcore lite till typ 1.1 eller 1.2 kommer inte riktigt ihåg:p

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Fattar jag rätt så körde du 4.8 vid 1.35 eller är jag helt fel ute? Jag ändrade min Vcore lite till typ 1.1 eller 1.2 kommer inte riktigt ihåg:p

Jajemän, kunde inte ändra Vcore någonting åt något håll utan att göra överklockningen oanvändbar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Jajemän, kunde inte ändra Vcore någonting åt något håll utan att göra överklockningen oanvändbar

Cpun har ett par år på nacken, men den fungerar fortfarande väldigt bra:)

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Cpun har ett par år på nacken, men den fungerar fortfarande väldigt bra:)

Det gör väl ingenting

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Grattis på 4.8GHz :)! Din i7a klockar väl över det normala men inte lika bra som min Jag använde mig av en H80i med PnP, vilket borde prestera ungefär lika bra som din kylare. Min i7 klarar 4.8GHz vid 1.2V. https://gyazo.com/204419478a55086ecacbf911d13769b0

Vad klarar den med 1,2V vid 4,8GHz?

Permalänk
Medlem

Bra kisel, grattis:)

Permalänk
Inaktiv

Blender i all ära men står den klocken pall för In-Place Large FFT i Prime95 28.7 över en natt?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad klarar den med 1,2V vid 4,8GHz?

Den klarar 4.8GHz stabilt vid 1.2V och max temp är ca 85C. Om det var det du undrade:)

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Blender i all ära men står den klocken pall för In-Place Large FFT i Prime95 28.7 över en natt?

Men det kräver windows :V

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Den klarar 4.8GHz stabilt vid 1.2V och max temp är ca 85C. Om det var det du undrade:)

Jag undrar vilket program den klarar av att köra stabilt.

Skrivet av wowsers:

Men det kräver windows :V

Nej, det gör det inte. Eller ja, det heter väl mprime i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nej, det gör det inte. Eller ja, det heter väl mprime i linux.

Visste ej att detta fanns, men senaste versionen jag kunde hitta var från 2012? undrar om den kommer funka...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Visste ej att detta fanns, men senaste versionen jag kunde hitta var från 2012? undrar om den kommer funka...

Den lär funka. Men senaste versionen finns alltid på mersenne.org

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag undrar vilket program den klarar av att köra stabilt.
Nej, det gör det inte. Eller ja, det heter väl mprime i linux.

Sorry för lite sent svar men , När jag klockade i början var det Aida64 , men nu är det Prime95 på blend som gäller.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Sorry för lite sent svar men , När jag klockade i början var det Aida64 , men nu är det Prime95 på blend som gäller.

OK, minns du hur lång tid den klarade Prime95?

edit: "Powers" i hwmonitor ser förresten orimligt ut. Är du säker på att den inte throttlar? hwmonitor är iofs inte ofelbart.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK, minns du hur lång tid den klarade Prime95?

edit: "Powers" i hwmonitor ser förresten orimligt ut. Är du säker på att den inte throttlar? hwmonitor är iofs inte ofelbart.

Den blåsskärmade aldrig under de 12-15 månaderna jag körde 4.8Ghz och den har aldrig throttlat vad jag har sett eller märkt. Jag har inte haft några problem alls vid den klocken.

Edit: Prime kördes i början ca 8 timmar och efter det har den rendrat ganska mycket också.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

okej cpu min sista 2600K sandy bridge behövde 1.4 drygt för 5Ghz med Noctua D14 kylare. den klarade 4ghz ,med 1.15v om jag minns rätt. synd jag inte testade den fullt ut innan jag sålde, jag blev less på den för den tog tvär stopp på just 5ghz oavsett volt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ts bara verkar pillat dit massa inställningar som ingen vet va de gör, och sen bara ta-da! 4.8 ghz Jag har inte överklockat Intel på länge (kört amd i rätt många år nu) och precis fått min 6700k känner mig smärre förvirrad. Kommer nog skapa en tråd här och be om lite hjälp. gjort 4.6ghz än så länge med vcore 1.275

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag gillar att ts bara verkar pillat dit massa inställningar som ingen vet va de gör, och sen bara ta-da! 4.8 ghz Jag har inte överklockat Intel på länge (kört amd i rätt många år nu) och precis fått min 6700k känner mig smärre förvirrad. Kommer nog skapa en tråd här och be om lite hjälp. gjort 4.6ghz än så länge med vcore 1.275

Alltid roligt att klocka Önskar bara att jag hade lite bättre klyning till min Cpu:p AMD är lite svårare att klocka om jag inte missminner mig, eller är jag helt fel ute? En sista fråga, hur är värme utvecklingen på Skylake? Vilket kylare har du till din 6700k och vilka temps?

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag gillar att ts bara verkar pillat dit massa inställningar som ingen vet va de gör, och sen bara ta-da! 4.8 ghz Jag har inte överklockat Intel på länge (kört amd i rätt många år nu) och precis fått min 6700k känner mig smärre förvirrad. Kommer nog skapa en tråd här och be om lite hjälp. gjort 4.6ghz än så länge med vcore 1.275

Min går best att överklocka utan några avancerade inställningar :P, körde på standard energi spar grejerna, gick lika bra, 4.9 är fortfarande instabilt, men jag fick 4.8 på ~1.30 volt den här gången (4.9 låg fortfarande vid 1.4).

Mprime gav segerror vid 4.9, jag skulle vara så lycklig om jag hade kunnat pressa till 5.0, men det kommer nog vara en dröm för tillfället

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Alltid roligt att klocka Önskar bara att jag hade lite bättre klyning till min Cpu:p AMD är lite svårare att klocka om jag inte missminner mig, eller är jag helt fel ute? En sista fråga, hur är värme utvecklingen på Skylake? Vilket kylare har du till din 6700k och vilka temps?

Kör min gamla H50 som jag körde på 1055T också. Vid 4.7 ghz sticker temps upp i 88-89c 1.3v . Så gränsen går runt 4.6 med den kylaren. Min 1055t klarade upp till 3.9, temps under 75c. Så denna blir klart varmare, men klarar samtidigt högre temps. Inte jämförbara. Phenom blev ostabilt över 75c. Skylake håller sig bra runt 80-85. Under stresstest då, vid spelande blir den inte varmare än 70. Rätt nöjd ändå, inte värt att lägga 600-800kr på ny kylare för eventuellt 200mhz extra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Kör min gamla H50 som jag körde på 1055T också. Vid 4.7 ghz sticker temps upp i 88-89c 1.3v . Så gränsen går runt 4.6 med den kylaren. Min 1055t klarade upp till 3.9, temps under 75c. Så denna blir klart varmare, men klarar samtidigt högre temps. Inte jämförbara. Phenom blev ostabilt över 75c. Skylake håller sig bra runt 80-85. Under stresstest då, vid spelande blir den inte varmare än 70. Rätt nöjd ändå, inte värt att lägga 600-800kr på ny kylare för eventuellt 200mhz extra

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ändå en bra klock med den kylaren:) Min blir väldigt varm även vid 1.150V och 4.8Ghz, nästan så att man skulle delida men man är ju fattig student just nu:p

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw