Kingspec ssd M.2 256gb recension/review, vilka testprogram bör man köra? Tips & råd uppskattas

Permalänk
Medlem

Kingspec ssd M.2 256gb recension/review, vilka testprogram bör man köra? Tips & råd uppskattas

Hej,

Fick precis hem min Kingspec ssd M.2 256gb hårddisk, då detta tycks vara ett mindre känt märke på den svenska marknaden så tänkte jag kolla om någon är intresserad av en recension av denna.

Skulle gärna se lite tips på hur ni tycker jag bör gå till väga i såna fall, typ programvara för testning och sånt.

Mvh Johan

§3.1
Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

@FlashTec *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och gör tråden mer lätthittad.
/moderator

On topic: Använd dig av "standardprogrammen", blir mycket enklare för läsaren att jämföra med sin egen SSD. Det går även bra att låta sig inspireras av ex. Sweclockers, Nordichardware, Tomshardware m.fl. Det brukar stå hur testen utförs, testprogram osv.
Gratisprogram: AS SSD, Atto disk benchmark, HD Tune, PCmark.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent:

Funderade på en liknande titel men tyckte den blev så lång då men det ser bättre ut nu

Tack för länkarna, med hjälp av dom kan jag nog få ihop en rätt skaplig recension får man hoppas då dom innehöll rätt mycket bra information som du skrev. Tack för hjälpen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Fick precis hem min Kingspec ssd M.2 256gb hårddisk, då detta tycks vara ett mindre känt märke på den svenska marknaden så tänkte jag kolla om någon är intresserad av en recension av denna.

Skulle gärna se lite tips på hur ni tycker jag bör gå till väga i såna fall, typ programvara för testning och sånt.

Mvh Johan

Jo, intresserad är jag iaf.

Har själv nån kingspec hemma, och de är inte "wow" precis. M.2 är ju mest för att ta bort Sata 3 flaskhals, så frågan är... behöver den det?

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Själv kommer jag använda m.2 för att öka luftflödet i ett chassi. Då hårddisk placeringen är mitt för ett fläktuttag i vanliga fall. Och att den inte är "wow" kanske kompenseras lite när man tänker på vad den kostat mig

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

@Paddanx:

Själv kommer jag använda m.2 för att öka luftflödet i ett chassi. Då hårddisk placeringen är mitt för ett fläktuttag i vanliga fall. Och att den inte är "wow" kanske kompenseras lite när man tänker på vad den kostat mig

Säger inte att du gjort ett dumt val, du verkar ha en tanke bakom.

Jag har själv köpte lite olika Kina SSDer just för att se hur de presterar, och de fungerar fint som läs cache, men när stor mängd 4k skrivning trycks på dem så säckar de ihop direkt (finns ett undantag jag hitta, men där var läshastigheten riktigt låg (ca 100MB/s) istället).

Gör lite test just nu med 2 st Kingspec 32GB (överblivna skräp diskar) i RAID 0 med VeloSSD mjukvara för att agera cache för en 7200 RPM mekanisk disk. Spel som Path of Exile eller Pay Day 2 är fullständigt katastrof för dem när de ska patcha. Men.. som läs cache, är de kanon, där spel som PS2 eller andra spel som läser mycket slumpmässig data läser in som om det satt på en bra SSD. De kan mao vara kanon som Cache disk för eBooster eller VeloSSD, men de bör inte hantera skriv cache.

Problemet är att de ofta använder Asynkrona MLC minnen. Visserligen är det MLC, men det är minnes teknik (asynkrona) som inte används normalt idag. V300 ful NANDet var sådant. Agility 3 och lite Force 3 fiskar mm från Corsair runt 2010 var sådana, men deras 50MB/s bandbredd gör inte direkt under för prestanda.
Kombinera det med en halvtestad, okänd kontroller (som dessa KingSpec) har använt förr så lär inte 4k prestanda vara så hög som man kanske vill.

Därför är jag faktiskt intresserad av vad de gjort nu med M.2 och senaste gen. Om de har blivit bättre eller inte.