Opel Corsa 2002 - Vänster baksäte dyngsurt efter regn

Permalänk

Opel Corsa 2002 - Vänster baksäte dyngsurt efter regn

Hej!

Jag har en Opel Corsa 2002 som läcker in vatten någonstans ifrån så att vänster baksäte blir dyngsurt efter att det regnat!
Trodde först det var för att den tog in vatten vid pedalerna på förarsidan, men det problemet har jag redan åtgärdat. Nu blir inte golvet blött under pedalerna efter regn, men problemet med genomvått baksäte kvarstår.

Någon som vet vad detta kan bero på? Om jag inte hittar en lösning snart så kommer sätet mögla, och kan ju inte direkt sälja bilen med detta felet.

Tacksam för svar!

EDIT: Måste tillägga att skuffen på vänster sida också är genomvåt.

Permalänk
Inaktiv

Om sätet blir blött låter det ju som om det kommer in vatten genom backluckan eller någon dörr? Du ser inga andra spår?

Har svårt att se hur det kan sprida sig från pedalerna till baksätet

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Om sätet blir blött låter det ju som om det kommer in vatten genom backluckan eller någon dörr? Du ser inga andra spår?

Har svårt att se hur det kan sprida sig från pedalerna till baksätet

Alltså, skuffen är också dyngsur på vänster sida. Inget på höger, men vänster del av mattan är blöt.

Permalänk
Inaktiv

Då låter det definitivt som om felet sitter i backluckan. Hur ser det ut med tätningslisterna? Du kan ju prova att hälla på en hink vatten och se var det läcker in.

Permalänk
Medlem

tips är ju att dra ett par hinkar med vatten över taket och se om de sipprar in vatten någonstans, kan mycket väl vara så att någon gummilist inte håller tätt vid dörrarna och de är lätt fixat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Då låter det definitivt som om felet sitter i backluckan. Hur ser det ut med tätningslisterna? Du kan ju prova att hälla på en hink vatten och se var det läcker in.

Måste kolla tätningslisterna då. Vad tror du det kostar att lämna in den på Opel återförsäljaren och be dom fixa skiten?

Permalänk
Medlem

Har samma problem i min Polo 2003. Baksätet blir blött på vänster sida, om man öppnar vänster bakdörr efter kört på blöt asfalt så forsar det ut 5-10 dl vatten. Undrar om det är något fel på listerna, tror det samlas mellan dem på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

dåliga gummi lister i baklucka/ev. bakdörr
eller dåligt fogade fönster?

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krigarvarg:

Måste kolla tätningslisterna då. Vad tror du det kostar att lämna in den på Opel återförsäljaren och be dom fixa skiten?

Oj, ingen aning. Det beror på. Har du en friendly-neigbourhood-bilkmekaninker kan det väl kosta mellan 100 och 300 tänker jag mig. Hos andra mekaniker kan det väl kosta en tusing eller två.

Det beror väl helt på hur svårt det är att hitta var det läcker. Det kan ju vara något som är klämt eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag för tankarna till eventuella rosthål i hjulhuset eller läckande dörrlist.

Vart blir sätet fuktigt? På ryggstödet eller?

Känns orimligt att ett läckage i bakluckan kan leda till att det kommer vatten på sitsen tänker jag.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Jag för tankarna till eventuella rosthål i hjulhuset eller läckande dörrlist.

Vart blir sätet fuktigt? På ryggstödet eller?

Känns orimligt att ett läckage i bakluckan kan leda till att det kommer vatten på sitsen tänker jag.

Både på ryggstödet och självaste sitsen blir det blött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Både på ryggstödet och självaste sitsen blir det blött.

Då är min teori att listen på din bakruta läcker och att det rinner vatten därifrån ner i skuffen och via någon form utav hatthylla ner på sätet.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Sätt dig i bilen och kör in den i en biltvätt, tänker att då får du ju lite tryck på vattnet så kanske du kan se vart det kommer in

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Både på ryggstödet och självaste sitsen blir det blött.

Är det när bilen står i regn eller är det när bilen körs i regn?
För många år sedan hade min syster problem med att det blev duktigt blött i en Ford Taunus när bilen kördes i regn. Snabb koll och jag hittade ett stort rosthål i hjulhuset ovanför vänster bakhjul. Enorma mängder vattensprut rakt upp i stoppningen i baksäte och ryggstöd.

Rosthål i hjulhuset på en 13 år gammal bil känns spontant inte alltför troligt, men är enkelt att kontrollera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Är det när bilen står i regn eller är det när bilen körs i regn?
För många år sedan hade min syster problem med att det blev duktigt blött i en Ford Taunus när bilen kördes i regn. Snabb koll och jag hittade ett stort rosthål i hjulhuset ovanför vänster bakhjul. Enorma mängder vattensprut rakt upp i stoppningen i baksäte och ryggstöd.

Rosthål i hjulhuset på en 13 år gammal bil känns spontant inte alltför troligt, men är enkelt att kontrollera.

Det verkar vara när den stått i regn en längre tid, och efter att man kört den.

Permalänk

Nu tror jag att vi har hittat felet.
Jag och brorsan plocka ner bilen i molekyler och hittade tillslut att en packning saknades bakom vänster baklykta. Efter ny packning och en massa silikon tror vi att felet skall vara åtgärdat.