Cromecast 2 tror ni den kommer och när.

Permalänk
Medlem

Cromecast 2 tror ni den kommer och när.

Funderar på en chromecast, den har varit ute i två år nu.

Det var lite spekulationer inför sista google i/o om en cromecast2.
Men den uteblev.

Det som jag egentligen behöver är en mediaspelare som tar emot streamat från min dator.
Dock vill jag inte gå till datorn för att starta/stoppa/pausa semesterfilmerna.

Det går enkelt att lösa med en plexserver vad jag förstår.

Så en cromecast2 med 5ghz wifi, ett eget litet OS och sedan styra den med tv'n fjärr via CEC.

Vad tror ni kommer den snart, i framtiden™?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker kombinationen Plex server (Gratis) + Android telefon med Plex appen (44 SEK) + Chromecast fungerar ganska bra.
Kör även Netflix/Android-telefon/Chromecast och det fungerar för det mesta även bra, även om undertexterna emellanåt strular.

Vanliga Chromecast har tydligen redan visst stöd för HDMI-Cec ( http://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/2z23gq/hdmicec_ca... )
Ska prova detta när jag kommer hem.

Det hade ju varit trevligt om det kom en Chromecast2 med inbyggda Android appar för Plex/Netflix etc som kunde styras direkt via TVns fjärr eller HDMI-cec utan en Android enhet, men är nog att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funderar på en chromecast, den har varit ute i två år nu.

Det var lite spekulationer inför sista google i/o om en cromecast2.
Men den uteblev.

Det som jag egentligen behöver är en mediaspelare som tar emot streamat från min dator.
Dock vill jag inte gå till datorn för att starta/stoppa/pausa semesterfilmerna.

Det går enkelt att lösa med en plexserver vad jag förstår.

Så en cromecast2 med 5ghz wifi, ett eget litet OS och sedan styra den med tv'n fjärr via CEC.

Vad tror ni kommer den snart, i framtiden™?

Ingen förutom de som jobbar med det vet väl Chromecast 2 kommer.

Men, det vi vet är väl iaf att den inte kommer inom 2-3 månader, och originalet kostar 300kr. Vad väntar du på?

Permalänk
Medlem

Misstänker att det här är så nära en 2a vi kommer komma på ett tag.

Visa signatur

ingenting * allt = vad som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Ingen förutom de som jobbar med det vet väl Chromecast 2 kommer.

Men, det vi vet är väl iaf att den inte kommer inom 2-3 månader, och originalet kostar 300kr. Vad väntar du på?

Mest att det är surt att handla ettan nu, så kommer det en tvåa som klarar det jag vill utan en plexserver.

Skrivet av blubbo:

Misstänker att det här är så nära en 2a vi kommer komma på ett tag.

En klart mer kompetent pryl, men vill inte gå dit riktigt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tycker kombinationen Plex server (Gratis) + Android telefon med Plex appen (44 SEK) + Chromecast fungerar ganska bra.
Kör även Netflix/Android-telefon/Chromecast och det fungerar för det mesta även bra, även om undertexterna emellanåt strular.

Vanliga Chromecast har tydligen redan visst stöd för HDMI-Cec ( http://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/2z23gq/hdmicec_ca... )
Ska prova detta när jag kommer hem.

Det hade ju varit trevligt om det kom en Chromecast2 med inbyggda Android appar för Plex/Netflix etc som kunde styras direkt via TVns fjärr eller HDMI-cec utan en Android enhet, men är nog att hoppas på för mycket.

Japp det är dit jag vill, men vi har dock ingen aning vad google har i kikaren med cromecast 2 heller, mer än att den borde vara "bättre" på allt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Japp det är dit jag vill, men vi har dock ingen aning vad google har i kikaren med cromecast 2 heller, mer än att den borde vara "bättre" på allt.

Med tanke på att den nuvarande inte ens klarar att öppna "visnings appen" själv, så känns det osannolikt att den nya hoppar över steget visning och även sköter "server" delen.
Chromecast är ju mer av en skärmförlängning än en HTPC, även den med hjälp av tillbehör kan hjälpa till att sköta den rollen.

Sen kostar den ju endast 2-300 spänn, är inte direkt en förmögenhet som försvinner även om det släpps en 2a inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med tanke på att den nuvarande inte ens klarar att öppna "visnings appen" själv, så känns det osannolikt att den nya hoppar över steget visning och även sköter "server" delen.
Chromecast är ju mer av en skärmförlängning än en HTPC, även den med hjälp av tillbehör kan hjälpa till att sköta den rollen.

Sen kostar den ju endast 2-300 spänn, är inte direkt en förmögenhet som försvinner även om det släpps en 2a inom kort.

humm
Om chromecast 2 fixar detta så kommer den att konkurera ut nexus playern.
Vilket inte är i googles intresse?

[edit]
Då har jag funderat klart.
Gick och handlade mig en CC.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.