Förslag till en Nas

Permalänk

Förslag till en Nas

Tänkte skaffa en NAS att använda till att spara filmer på, vara snabb att flytta stora filer på samt så klart se film i alla format. Gärna med HDMI. En som kan köra utorrent utan PC är på och ett lätt operativsystem. Minst två HD platser. Inte seg utan regerar direkt.

Pris max 5000 utan HD.

Inte så hemma i NAS. Detta blir den första.

Tittat runt lite och vad jag ser inget direkt nytt som utmärker sig som bäst. Behöver inte vara så tyst av sig.

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

För dina ändamål kan du egentligen använda vilken dator som helst.*
Vad har du för nätverk hemma?
Antar att det mesta går via en router?

*kanske inte vilken som helst, men du förstår kanske vad jag menar

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

@MaxieTheHatter:

Kanske det men tycker det är lite sådär att ha en data på hela tiden men en liten kanske. Nätverk Comhem 500/50 med deras router sen en ASUS ac87 som extra till wifi samt ps4 tv mm via kabel

Har du något förslag

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Synology och tycker jag är bra

Permalänk
Medlem

@MegaSvinto:
Är inte alls hemma på färdiga NAS lösningar så jag vet inte vad man ska kolla efter.
Personligen använder jag en gammal laptop som filserver.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera det jag själv använder, en Synology ds214play.
Väldigt trevlig gränssnitt att nyttja.
Två stycken platser för HDD
Dessvärre ingen HDMI utgång, har någon nas detta?
Rätt så tyst är den också. För över filer till den i ca 70 MB/s, så snabb är den med.

Jag var lite osäker på installationen men de har ett väldigt enkelt verktyg för att komma igång med det.

De har en app som kan installeras för att få ner torrents på språng.

Kanonpryl helt enkelt. köpte det för att slippa ha datorn igång. Inte ångrat det en sekund än.

Permalänk

@MaxieTheHatter:

Testade det med men den la av efter en tid.

Permalänk

@RossoRed:

Har varit inne på den med.

Finns en del med hdmi. Rätt skilda omdöme när man läser på nätet.

QNAP verkar vara poppis med.

Permalänk

@MegaSvinto

Vad hade du tänkt använda för program att spela film med? Min erfarenhet med NASar som mediaspelare är lite blandad. Jag tycker de flesta inbyggda interfacen är för sega. Hade jag vart du hade jag satsat på en renodlad NAS och en Raspberry Pi 2/Chromecast eller liknande med XBMC eller Plex för att spela upp filmer. Många NASar har inbbyggt support för Plex Media Server.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10