Permalänk
Medlem

Streaming I7- 5930K överklokning

Hej om man Streamar och har en I7- 5930K hur mycket kännar jag på att få upp den från 3.5 som är standard värdet att försöka få upp den till runt 4 + ?

Om man försöker komma upp i 1440p Streaming . x264 CPU present runt faster eller fast

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

är väl inga problem i stockhastighet.. men det är inga problem att få upp den i över 4+ heller, kör min 5820K i 4.5GHz utan problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är väl inga problem i stockhastighet.. men det är inga problem att få upp den i över 4+ heller, kör min 5820K i 4.5GHz utan problem.

Tack för svar har inga problem så set funkar fiont i stockhastighet var mer att jag är nyfiken på om jag kan få ut mer i den och kanske kuna uppgraderar upplösningen på min Stream med hjälp att att få upp den lite i hastihet

Jag lätsamt köra 720p på Meduim men hade hälst kör fast/faster på 1440p i stället.. och som sagt lite nyfiken på hur mycekt jag kanske kännar på att dra upp den

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Din processor blir ju snabbare om du överklockar den, hur många fler fps du kommer få är dock oklart. Kolla olika benchmarks här på swec som både visar fps med standardklock samt med överklockning. Det finns ju ingen anledning att köra en K prcessor på standardklock.

Permalänk

Iom att du kör nvidia kan du ju prova att ställa om till att koda videoströmmen med shadowplay.

Tar nästan inget på grafikprestandan och avlastar cpu nästan helt.

Hade 5930 haft inbygd grafik hade jag rekomenderat att köra quick sync och eliminerat prestanda förlusten helt och hållet men nu är ju så inte fallet.

Att klocka cpu kommer nog inte göra speciellt my ket skillnad shadowplay kommer nog göra mer skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar Klokade upp den till 4.5 utan problem

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se om jag kan få liv i detta i gen

Någon som vet med 4.5 i ställer för 3.5 på min CPU hur mycket det hjälper mig Streaming / Renderings messig i Adobe eksempelvis

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)