Låter min Wd blue normal?

Permalänk

Låter min Wd blue normal?

Hur ska en hårddisk låta? Min låter så högt så det är jobbigt, känns som det blir fred på jorden så fort jag kopplar ur den. Är detta vanligt? Är det så illa med moderna HDDs? Just min modell är en nyare WD Blue då jag köpte den i våras.

Naturligtvis är OS på en SSD. Enbart spel på HDDn men den låter ändå hela tiden. Enda skillnaden är att det inte är något knorrande laddljud utan den låter bara konstant.

Permalänk
Medlem

Nej, det ska inte låta så högt att du stör dig av den. Vad för slags ljud är det som låter? Hissande, väsandes? Spinnandes med friktionsljud? Eftersom det låter konstant kan det inte vara pekaren, därav drar jag slutsatsen att det är skivorna som tar i varandra.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vad sitter den i för chassi? Har du dämpning där disken sitter?
Jag har en blue i min node304 och den hör jag inte

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur du har monterat den. Vad för chassi har du?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Nej, det ska inte låta så högt att du stör dig av den. Vad för slags ljud är det som låter? Hissande, väsandes? Spinnandes med friktionsljud? Eftersom det låter konstant kan det inte vara pekaren, därav drar jag slutsatsen att det är skivorna som tar i varandra.

Skrivet av NordhNet:

Vad sitter den i för chassi? Har du dämpning där disken sitter?
Jag har en blue i min node304 och den hör jag inte

Skrivet av Adam West:

Allt beror ju på hur du har monterat den. Vad för chassi har du?

Jag har Fractal design R5 och installerat den med chassit medföljande gummidämpar.

Edit: Ljudet är inget klickljud utan den surrar bara på utan störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Jag har Fractal design R5 och installerat den med chassit medföljande gummidämpar.

hårt åtdragen? prova att lossa lite på skruvarna så den kan röra sig lite friare.

annars låter den defekt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

hårt åtdragen? prova att lossa lite på skruvarna så den kan röra sig lite friare.

annars låter den defekt..

Hur hårt anser du att man bör skruva åt? Jag lossade på dem för ett tag sen för att jag fick vibrationsljud men det gjorde inte att själva HDD ljudet minskade.

Permalänk
Medlem

Har själv haft WD Blue disk(ar) och vet att de kan låta lite.
Nu är detta länk till en gammal tråd men tror inte att saker förändrats (så väldigt mycket).
WD Caviar Blue noise

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Hur hårt anser du att man bör skruva åt? Jag lossade på dem för ett tag sen för att jag fick vibrationsljud men det gjorde inte att själva HDD ljudet minskade.

Dom bör bara sitta så att gummi-plopparna pressas ihop ca 1-2 mm

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Nej, det ska inte låta så högt att du stör dig av den. Vad för slags ljud är det som låter? Hissande, väsandes? Spinnandes med friktionsljud? Eftersom det låter konstant kan det inte vara pekaren, därav drar jag slutsatsen att det är skivorna som tar i varandra.

Skrivet av NordhNet:

Vad sitter den i för chassi? Har du dämpning där disken sitter?
Jag har en blue i min node304 och den hör jag inte

Skrivet av Adam West:

Allt beror ju på hur du har monterat den. Vad för chassi har du?

Skrivet av Haptic:

hårt åtdragen? prova att lossa lite på skruvarna så den kan röra sig lite friare.

annars låter den defekt..

Skrivet av Belzader:

Har själv haft WD Blue disk(ar) och vet att de kan låta lite.
Nu är detta länk till en gammal tråd men tror inte att saker förändrats (så väldigt mycket).
WD Caviar Blue noise

Skrivet av Haptic:

Dom bör bara sitta så att gummi-plopparna pressas ihop ca 1-2 mm

Första länken, hur hårddisken låter utan sidoplåt: http://picosong.com/JWK3
Andra länken hur den låter med sidoplåt och därmed dämpad, låter kanske en aningen mindre än verkligheten: http://picosong.com/JWKn

Tror faktist man knappt hör på andra inspelningen, inte det bästa ljudet men ni kanske hör ett buller eller hur man ska beskriva det?

Permalänk
Medlem

Kunde ärligt talat inte höra någon ting, och då höjde jag som tusan.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av Kattus:

Kunde ärligt talat inte höra någon ting, och då höjde jag som tusan.

Tyvärr mer brus än ljud från telefonen. Den låter ungefär som första klippet men lite mindre med dämparna som sitter på chassit.

Permalänk
Medlem

En disk ska inte låta så tiden, att det låter vid spinnup/sökning, är helt normalt fast det är ett helt annat ljud.
Har disken garanti hade jag reklammerat den, om återförsäljaren bråkar, kontakta WD direkt WD SUPPORT PORTAL då alla WD diskar har minst 2års (fabriks) garanti.
Var dock beredd på att precis som med Corsair, gäller det att du som slutkund måste betala frakten till dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.