Microsoft i samtal med AMD om förvärv

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tyvärr verkar den funktionen saknas under citat.

I see. Då förstår vi orsaken till att det blir knöligt att bokföra varje intressant inlägg. Kunde ju ha sagt det tidigare

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Intel 64 är inte omdöpt från AMD64 och från IA64, EMT64 som det hette innan. Har inget med AMD64 att göra och är Intels egen variant utav 64 bit instruktion för Itanium CPU. Intel x86-x64 är AMD64 med Intels x86.
Men prestandan var riktigt dåligt med x86 program och sen dess var det varit helt tyst. Microsoft valde att backa AMD64 istället som fungerade mycket bättre med x86 instruktioner,

Fast nån mer insatt kanske kan berätta om Intels 64 behöver AMD64 licensen?

https://en.wikipedia.org/wiki/X86

Du kanske skulla läsa din egen länk. "Intel soon adopted AMD's architectural extensions under the name IA-32e, later using the name EM64T and finally using Intel 64."

Itaniums instruktionsset heter IA64, när den introducerades så bytte de namn på i386 till IA-32.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Att större företag köper upp större företag verkar bli vanligare, är det fler än jag som tror att snart facebook kommer köpa upp alla ? så till slut hela världen består av ett stort företag ? vore ballt

Buy-N-Large ... *visslar till melodin från WallE*

Skrivet av SweMerlin:

Med tanke på hur Microsoft beter sig mot sin kärnkundgrupp (PC-användare med tangentbord och mus) och hur mycket "ofredande" Windows 10 innehåller så kan det inte vara annat än negativt för oss att de slår klorna i en av två grafikkortstillverkare.

Oroar du dig för att ens nästa AMD grafikkort ska ha spela in allt du gör och skicka till MS eller vad pratar vi om?

Lustiga är att de verkar ha gjort Windows 10 så tangenbord och mus optimerat att de förstört delar av touch designen (samtidigt är det inte perfekt för TB+Mus).

Det enda AMD egentligen behöver dock är $$$. De har just nu en bra GPU krets, bra framtidsplaner med HBM och en bra CPU med Zen. Pengar behövs dock för att göra dessa saker till en bra framtid.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Jag läser ett inlägg i taget och svarar på något om jag finner det intressant. Sedan läser jag vidare och dyker något annat intressant upp så svarar jag på det. Föra bok med vilka jag skall svara på och läsa igenom alla inlägg innan jag skriver känns rätt knöligt.

Knöligt dock om det kommer 5 nya inlägg när du skickar ditt eller fler.

Skrivet av Oloffn:

Man kan enkelt markera de man ska citera (citera flera) och sen när man läst klart alla inlägg svara på alla på samma gång. Med lite vilja och respekt för andra så tror jag du klarar av detta.

Riktigt bra funktion som även fungerar när man bländar sidor.

Skrivet av rektor:

Det skulle göra det billigare för Microsoft och deras partnertillverkare att bara stödja ett API (DirectX) istället för flera (Mantle, OpenGL, Vulkan).

En annan anledning är att det skulle stärka deras kontroll runt PC-gaming marknaden och även konsolmarknaden via Xbox.

Nvidia har CUDA att luta sig tillbaka mot.

Mantle är nerlagt och GL har gått över till vulcan. Så är endast två större API:er att hålla sig till, dessa två sen är ju rätt lika så borde gå att byta mellan dessa.

Hade snarare hoppas MS inte har så stort grepp om marknaden dock.

Fixa temat är rådet, riktigt smidigt och fungerar även över flera sidor. Bara blocka citat som är intressanta på vägen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Mantel är inte nedlagt. Internt används det och utvecklas för professionella applikationer (typ times square ljusmatris) Externt är deras produkt Liquid VR (Mantel 2.0). Annars forsätter Mantel 1.0 som alla vet som Vulcan.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:

Mantel är inte nedlagt. Internt används det och utvecklas för professionella applikationer (typ times square ljusmatris) Externt är deras produkt Liquid VR (Mantel 2.0). Annars forsätter Mantel 1.0 som alla vet som Vulcan.

Nä, men nästan inget speltillverkare behöver tänka på lika mycket längre, utan behöver bara göra till 1/2api:er

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Spelutvecklarna kommer använda LIquid VR, pga låg latency, Denna låga latency kommer av att AMD använder fine-grain preemptation. Vilket innebär grovt förklarat att du inte behöver tömma hela command-quen. Nvidia kommer att lägga in det förhoppningvis i Pascal annars ser det tungt ut på den marknaden för dem. Vilket säkert MS ser när hololens utvecklas och om ni inte har sett det, kolla youtube.

Permalänk
Skrivet av dahippo:

@Broken-arrow:

Spelutvecklarna kommer använda LIquid VR, pga låg latency, Denna låga latency kommer av att AMD använder fine-grain preemptation. Vilket innebär grovt förklarat att du inte behöver tömma hela command-quen. Nvidia kommer att lägga in det förhoppningvis i Pascal annars ser det tungt ut på den marknaden för dem. Vilket säkert MS ser när hololens utvecklas och om ni inte har sett det, kolla youtube.

Jo vist inte så jag kommer hoppa på det tåget på ett bra tag, men blir ju ändå inte många API:er att skriva till, vulcan och DX 12 är ju rätt lika och ska gå att flytta mellan dessa utan problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I storföretagens värld spelas det verkligen schack på hög nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mantle är nerlagt och GL har gått över till vulcan. Så är endast två större API:er att hålla sig till, dessa två sen är ju rätt lika så borde gå att byta mellan dessa.

För spel kan man nog säga att Vulkan kommer ersätta OpenGL. Dock är det inte på väg att läggas ner (av Khronos) på något sätt. För applikationer som inte är prestandakritiska är OpenGL fortfarande väldigt aktuellt då det inte kräver lika stor programmeringsinsats som Vulkan. Man kan säga att det är mycket som finns färdigbyggt i OpenGL som inte finns i Vulkan.

Permalänk
Medlem

GO AMD AMD AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jo förvisso kan man säga att OpenGL konkurrerar med DirectX (iaf med DX11 och tidigare), men det är nog inget MS har behövt ligga sömnlösa över Men särskilt nu med DX12 är det väldigt stor skillnad i tillvägagångssätt mot OpenGL, där DX12 nog är en klar vinnare när det gäller prestanda. Vulkan med sitt nya mer effektiva API är däremot är en mycket realistisk konkurrent till DX12.

På vilket sätt skulle Vulkan försöka bli ett gammalt OpenGL? Det är väl det gamla tänket med mycket tidsödande driver overhead dom vill komma bort från?

Nu tolkar du in väldigt mycket annat och spinner vidare på det. Mitt tidigare utlåtande står kvar, och jag syftar på API:ernas relevans för stora 3D-spel. Vulcan ska bli lika relevant för det idag som OpenGL var för 10-20 år sedan.

Skrivet av inquam:

Jag läser ett inlägg i taget och svarar på något om jag finner det intressant. Sedan läser jag vidare och dyker något annat intressant upp så svarar jag på det. Föra bok med vilka jag skall svara på och läsa igenom alla inlägg innan jag skriver känns rätt knöligt.

Det tillhör god forumsed att inte i onödan skriva flera inlägg efter varandra.
Förut var det inte tillåtet här, det gick inte ens att göra, utan man var snällt tvungen att redigera sitt senaste inlägg, alternativt vänta på att någon annan skrivit.
Detta för att det ger ett mer städat intryck och är lättare att överblicka, samt för att undvika trådbumbning (vilket fortfarande inte är tillåtet).

Skrivet av Oloffn:

I see. Då förstår vi orsaken till att det blir knöligt att bokföra varje intressant inlägg. Kunde ju ha sagt det tidigare

Men det stämmer bara på citat-sidan. Är du i en tråd finns alldeles intill knappen "citera flera". Trycker du på den markeras inlägget utan att du blir förflyttad. Det sker inte förrän du ttrycker på "besvara valda" längst ner på sidan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Nu tolkar du in väldigt mycket annat och spinner vidare på det. Mitt tidigare utlåtande står kvar, och jag syftar på API:ernas relevans för stora 3D-spel. Vulcan ska bli lika relevant för det idag som OpenGL var för 10-20 år sedan.

Det tillhör god forumsed att inte i onödan skriva flera inlägg efter varandra.
Förut var det inte tillåtet här, det gick inte ens att göra, utan man var snällt tvungen att redigera sitt senaste inlägg, alternativt vänta på att någon annan skrivit.
Detta för att det ger ett mer städat intryck och är lättare att överblicka, samt för att undvika trådbumbning (vilket fortfarande inte är tillåtet).

Men det stämmer bara på citat-sidan. Är du i en tråd finns alldeles intill knappen "citera flera". Trycker du på den markeras inlägget utan att du blir förflyttad. Det sker inte förrän du ttrycker på "besvara valda" längst ner på sidan.

Han kör något skript och där är citera flera borta/inte med. Men bör se till att fixa det. Skulle inte ha något emot att säga till admin att se över hans inlägg och förmana att just använda funktionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nu tolkar du in väldigt mycket annat och spinner vidare på det. Mitt tidigare utlåtande står kvar, och jag syftar på API:ernas relevans för stora 3D-spel. Vulcan ska bli lika relevant för det idag som OpenGL var för 10-20 år sedan.

Ok, om det var API'ets relevans du syftade på så är det ju en helt annan sak. Jag trodde du syftade på funktionaliteten, och det lät såklart helt befängt

Jag kommer verkligen hålla alla tummar etc. för att Vulkan slår igenom! Som utvecklare borde man ju vara all over this kan man tycka, eftersom det blir minimalt med extraarbete för att lansera på flera plattformar. Det som tar emot att byta är väl om man har en existerande kodbas på DirectX. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nu tolkar du in väldigt mycket annat och spinner vidare på det. Mitt tidigare utlåtande står kvar, och jag syftar på API:ernas relevans för stora 3D-spel. Vulcan ska bli lika relevant för det idag som OpenGL var för 10-20 år sedan.

Det tillhör god forumsed att inte i onödan skriva flera inlägg efter varandra.
Förut var det inte tillåtet här, det gick inte ens att göra, utan man var snällt tvungen att redigera sitt senaste inlägg, alternativt vänta på att någon annan skrivit.
Detta för att det ger ett mer städat intryck och är lättare att överblicka, samt för att undvika trådbumbning (vilket fortfarande inte är tillåtet).

Men det stämmer bara på citat-sidan. Är du i en tråd finns alldeles intill knappen "citera flera". Trycker du på den markeras inlägget utan att du blir förflyttad. Det sker inte förrän du trycker på "besvara valda" längst ner på sidan.

Blir mest irriterad då man bakar ihop en massa olika saker i samma svar. Det är lättare att svara på enskilda delar om de inte sitter i bunt.
OpenGL är den gamla grafikdrivaren som var bättre än directx vill jag minnas. Men den bästa glide finns fortfarande inte. Allt beroende på makten från Microsoft, den starkare vinner över den svagare även om han är sämre. Där ser vi makten av god PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Blir mest irriterad då man bakar ihop en massa olika saker i samma svar. Det är lättare att svara på enskilda delar om de inte sitter i bunt.
OpenGL är den gamla grafikdrivaren som var bättre än directx vill jag minnas. Men den bästa glide finns fortfarande inte. Allt beroende på makten från Microsoft, den starkare vinner över den svagare även om han är sämre. Där ser vi makten av god PR.

Glide ÄR en nedbantad OpenGL version (baserad på miniGL) optimiserad för spel från 3dFX eran av grafikkort och gav3dfx enorma fördelar på den tiden mot alla andra grafiktillverkare.

OpenGL är inte "gammalt", API'n ändra s kontinuerligt och Direct3D är i stort sett bara för spel och privatanvändning och har betydligt mindre funktionalitet. OpenGL är en behemoth som används av stora renderingsfarmar för utveckling och CGI där DirectX helt enkelt inte har en chans i dagsläget då de fokuserar på enbart realtimerendering.
De fyller två olika nicher, men OpenGL är lite av en jack of all trades track vare SGI och MESA som gjorde att man kan använda OpenGL även för realtimerendering. Microsoft försökte sedan 1996 göra utmanare till OpenGL fram till 2014 då de slutligen gav upp då de gick med i Khronos gruppen som definierar OpenGL-standarden.
Anledningen att microsoft inte kunde besegra OpenGL med sina egna lösningar är helt enkelt att DirectX inte är ett öppet API och majoriteten av alla maskiner idag inte kör windows. (MacOS, Linux, BSD, PS2, PS3, PS4, Wii, WiiU, iPhone, Android osv gör alla OpenGL i nån form eller adaption därav)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Glide ÄR en nedbantad OpenGL version (baserad på miniGL) optimiserad för spel från 3dFX eran av grafikkort och gav3dfx enorma fördelar på den tiden mot alla andra grafiktillverkare.

OpenGL är inte "gammalt", API'n ändra s kontinuerligt och Direct3D är i stort sett bara för spel och privatanvändning och har betydligt mindre funktionalitet. OpenGL är en behemoth som används av stora renderingsfarmar för utveckling och CGI där DirectX helt enkelt inte har en chans i dagsläget då de fokuserar på enbart realtimerendering.
De fyller två olika nicher, men OpenGL är lite av en jack of all trades track vare SGI och MESA som gjorde att man kan använda OpenGL även för realtimerendering. Microsoft försökte sedan 1996 göra utmanare till OpenGL fram till 2014 då de slutligen gav upp då de gick med i Khronos gruppen som definierar OpenGL-standarden.
Anledningen att microsoft inte kunde besegra OpenGL med sina egna lösningar är helt enkelt att DirectX inte är ett öppet API och majoriteten av alla maskiner idag inte kör windows. (MacOS, Linux, BSD, PS2, PS3, PS4, Wii, WiiU, iPhone, Android osv gör alla OpenGL i nån form eller adaption därav)

Kommer ihåg spel förr som inte skulle gå att köra på ens PC. Startade man med directx så kunde man nästan ta fikapaus mellan varje bild/frame. Bytte man och körde med glide så flöt allt på bra och det blev spelbart. Skulle tro att skillnaden låg på runt 1 mot 50-100. OpenGl gav däremot inte någon speciellt märkbar prestandaförbättring.
Däremot så gjordes inte tester på det viset, man testade hela tiden samma dålig burk hela tiden och så är det även idag. Som resultat har vi också en "mycket" dålig grafikmotor idag.

Permalänk
Medlem

@abki: Jo så var det absolut, directx blev inte en seriös utmanare för speltillverkare till glide förän nvidfia med sitt Geforce klev in på marknaden. TNT och RAGE hade helt enkelt inte nog med "Oomph" för att möta sin generations 3dfx kort ens i driect3d, och med maskinspecifika optimeringar man finner i glide så kunde 3dfx dominera relativt länge fram till STB (3dfx enda tillverkningspartner efter att de kastat ut alla andra pga att de ville öka vinstmarginalen) råkade ut för en jorbävning i mexico och 3dfx fick lida av enorma förseningar av VSA100/Napalm som man finner i Voodoo4/5. Om voodoo5 kommit ut som planerat hade de fått möta på sin höjd Geforce 256 istället för att slått om top platsen med Geforce 2 ultra och Geforce 3 samt Radeon 7500/8500.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.