Hjälp med hårddisk för mina behov.

Permalänk

Hjälp med hårddisk för mina behov.

Tjena det är dags att införskaffa sig en lite mer optimal lagring. För just nu sitter jag på en 120 GB ssd, en 250GB hdd + 80GB hdd. Prioriterade allt annat före lagring när jag byggde datorn för att få ut så mycket som möjligt av min budget. Mina nuvarande hårddiskar är rätt gamla och orkar inte riktigt med när jag använder mirillis action för att spelar in. Håller nämligen på med youtube som ett liten hobby på sidan av mina studier. Har löst problemet tillfälligt och spelar in på ssdn just nu men den fylls ganska snabbt och jag får flytta filerna till en annan disk vilket blir jobbigt i längden eftersom jag inte kan spela in mer än 1-3 videos åt gången. Skulle någon av dessa hårddiskar funka:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282059

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295394

Är en fattig student så har inte allt för mycket pengar just nu. Kanske bör jag spara undan mer pengar? I sådana fall vad tycker ni att jag bör köpa istället.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tjena det är dags att införskaffa sig en lite mer optimal lagring. För just nu sitter jag på en 120 GB ssd, en 250GB hdd + 80GB hdd. Prioriterade allt annat före lagring när jag byggde datorn för att få ut så mycket som möjligt av min budget. Mina nuvarande hårddiskar är rätt gamla och orkar inte riktigt med när jag använder mirillis action för att spelar in. Håller nämligen på med youtube som ett liten hobby på sidan av mina studier. Har löst problemet tillfälligt och spelar in på ssdn just nu men den fylls ganska snabbt och jag får flytta filerna till en annan disk vilket blir jobbigt i längden eftersom jag inte kan spela in mer än 1-3 videos åt gången. Skulle någon av dessa hårddiskar funka:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282059

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295394

Är en fattig student så har inte allt för mycket pengar just nu. Kanske bör jag spara undan mer pengar? I sådana fall vad tycker ni att jag bör köpa istället.

Du kan nog nästa köpa vilken hårddisk du vill. ALLA nya hårddsikar är snabbare än dom du har nu. För bara några hundra kronor extra så får du en 2TB disk

Permalänk
Hedersmedlem

Black är klart snabbast men tror inte du kan räkna med att spela in flera videoströmmar samtidigt på någon konsument-HD med någon större framgång ändå (obs! inte provat just detta scenario men bör vara samma som all annan samtidig, flerfaldig åtkomst). Random access som har betydelse när du ska göra flera saker samtidigt är fortfarande väldigt långsamt på en mekanisk HD. SSD är i det fallet helt överlägset.

Bäst förutom SSD är någon 15krpm serverdisk eller 10krpm velociraptor av de mekaniska eftersom högre rotationshastighet ger motsvarande lägre accesstider. För konsument är dock detta inte ett dugg prisvärt längre när SSD är så pass billiga.

Mitt råd för vad du vill göra: kör SSD.

Edit: Missförstod jag användningen med flera inspelningar samtidigt så köp en billig 7200rpm, t ex listade Blue. Undvik 5400/green. Black är dock märkbart bättre men låter mer och kostar mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Black är klart snabbast men tror inte du kan räkna med att spela in flera videoströmmar samtidigt på någon konsument-HD med någon större framgång ändå (obs! inte provat just detta scenario men bör vara samma som all annan samtidig, flerfaldig åtkomst). Random access som har betydelse när du ska göra flera saker samtidigt är fortfarande väldigt långsamt på en mekanisk HD. SSD är i det fallet helt överlägset.

Bäst förutom SSD är någon 15krpm serverdisk eller 10krpm velociraptor av de mekaniska eftersom högre rotationshastighet ger motsvarande lägre accesstider. För konsument är dock detta inte ett dugg prisvärt längre när SSD är så pass billiga.

Mitt råd för vad du vill göra: kör SSD.

Edit: Missförstod jag användningen med flera inspelningar samtidigt så köp en billig 7200rpm, t ex listade Blue. Undvik 5400/green. Black är dock märkbart bättre men låter mer och kostar mer.

Det jag menade med flera inspelningar samtidigt var mer att jag ska kunna spela in fler videos efter varandra utan behöva flytta filerna till en annan disk som jag behöver göra just nu. Skulle just som sagt gärna spelat in till 250 GB disken men den är ju för långsam.

Men en WD blue bör funka eller? I framtiden tänker jag skaffa mig en större SSD för detta jobb samt någon större lagrings disk eller NAS där jag lagrar alla filer.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

@warmerspy:
Kommer antagligen att fungera utmärkt.
Jag spelar in 720p@60fps på en gammal trött Hitachi-disk utan problem.
http://hdd.userbenchmark.com/SpeedTest/5536/Hitachi-HDP72505
Blue ska tydligen ha dubbla skrivhastigheten.

Edit:
Hur spelar du in videos?
Du kan spara en hel del uttrymme genom att använda OBS eller liknande, men det skulle potientiellt kunna bli sämre kvalitét.
RAW inspelning via t.ex. FRAPS är det bästa men det kräver väldigt mycket utrymme och det tar en hel del datorkraft.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Det jag menade med flera inspelningar samtidigt var mer att jag ska kunna spela in fler videos efter varandra utan behöva flytta filerna till en annan disk som jag behöver göra just nu. Skulle just som sagt gärna spelat in till 250 GB disken men den är ju för långsam.

Men en WD blue bör funka eller? I framtiden tänker jag skaffa mig en större SSD för detta jobb samt någon större lagrings disk eller NAS där jag lagrar alla filer.

jag har inte kört blue men black och det är den snabbaste 7200rpm disken jag testat men har även kört samsung f3 ett litet tag och någon f1 och dem var inte långt efter i prestanda men jag hade kört black isf om jag våre dig. Dem låter lite mer vilket stör mig så slängde nyligen in en intel 730 i htpc och nästa htpc ska få en samsung 850 pro som jag har ligger å väntar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

@warmerspy:
Kommer antagligen att fungera utmärkt.
Jag spelar in 720p@60fps på en gammal trött Hitachi-disk utan problem.
http://hdd.userbenchmark.com/SpeedTest/5536/Hitachi-HDP72505
Blue ska tydligen ha dubbla skrivhastigheten.

Edit:
Hur spelar du in videos?
Du kan spara en hel del uttrymme genom att använda OBS eller liknande, men det skulle potientiellt kunna bli sämre kvalitét.
RAW inspelning via t.ex. FRAPS är det bästa men det kräver väldigt mycket utrymme och det tar en hel del datorkraft.

Använder Mirillis action 1080p@60fps. Så filerna blir ju en aning stora men vill hålla en så hög standard jag bara kan. Så OBS är inte alternativ tyvärr har redan testat och jag blev inte nöjd med kvalitén. Därför införskaffade jag Mirillis Action.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Först måste du sluta sitta på dina diskar, det mår de inte bra av.

Sen, de två du länkar till, WD Blue är Western Digitals budget-line, black är premium och därför snabbare, längre garanti och allmänt "bättre" än blue.