Automatisk synkning/kloning mellan externa diskar

Permalänk

Automatisk synkning/kloning mellan externa diskar

Jag har två externa USB-diskar som jag använder för videoredigering
Ibland använder jag den ena, ibland den andra. Men så fort jag har använt någon av dem, så måste jag naturligtvis synka/backa upp dem mot varandra

Det jag skulle vilja ha är en automatisk lösning för synkningen, som är fristående från datorn.
Typ en docka som jag kunde koppla in båda diskarna i. Och så fort jag kopplar in den ena eller den andra disken, så uppdateras båda till den senaste versionen

Finns det färdiga lösningar för det?
Eller kan man modda en NAS, eller enkortsdator eller nåt?

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte riktigt vad du söker, men den kan klona diskar:
Plexgear USB 3.0 dockningsstation

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Precis. Nära, men inte riktigt
Den funkar för att klona diskar via SATA. Men eftersom jag använder externa diskar så vill jag inte plocka ur dem ur sitt chassi, utan kunna koppla in dem direkt med USB3
Dessutom så finns bara varianten att klona. Om jag har 2TB identiskt material på båda diskarna och ändrar på några MB på den ena, så är det rätt onödigt att radera hela den andra disken och börja om från början.

Helst skulle jag vilja ha något som funkar ung. som Time Machine. Så att den bara ändrar det som har förändrats

Permalänk

Är det verkligen ett krav att kunna arbeta mot båda diskarna? Är det inte bättre att du skaffar dig en nas, backupar den regelbundet och arbetar över nätverk?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ingen extern lösning, men FreeFileSync bör klara av att automatiskt synkronisera diskarna när de är inkopplade i datorn. http://www.freefilesync.org/

Använder det för att se till så min back-up disk blir "up to date" med ändringarna som har gjorts på min interna hårddisk sedans senaste inkopplingen. Allt detta automatiskt varje gång jag kopplar in den externa hårddisken, och jag får säga att det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra rsync mellan diskarna för att få de i fas med varandra.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.