Raspberry Pi 2 som filserver, är Pi för klen?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 som filserver, är Pi för klen?

Sitter och funderar på vad jag ska göra med min Pi då tanken slog mig att göra om den till en filserver.
Är det någon som har provat den för det syftet?
Förväntar mig ingen otroligt prestanda eller några överförningshastigheter att skryta över.
Har för tillfället 3 USB diskar i diverse storlekar, 2st USB 3.0 och 1st USB 2.0
Tanken är att koppla ihop allt genom en Netgear switch.

Vilket os bör jag köra?
Något annat jag behöver tänka på?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Det ska nog funka! Det tråkiga är ju att du inte har ECC-RAM på en RPi, vilket (om du har otur) kan ha förödande konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Nja det är jag inte så orolig över.
Dör datorn är det ett par hundralappar i soptunnan och förlorar jag data är det ändå inget viktigt som lagras, inte ens värt en backup.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Blev sugen på att testa,min pi har blivit stående ett tag nu.
Hade en ren install av raspbian så la in samba o en gammal usb disk för att testa,och det funkar fint.

Kikade lite på den här videon innan ; https://youtu.be/6IbiBYfEbsU

Permalänk
Medlem

Kan ju återkomma med hur experimentet gick för mig.
När jag fått i ordning allting så... fungerade det förvånansvärt väl.
Hade lite problem med att ena disken kopplade ur sig då och då vilket krävde att jag via terminalen mountade den igen. Utöver det relativt smärtfritt.

Blev dock tvungen att ta den ur bruk, ett nätverk på 100Mbit duger helt enkelt inte.
Nu kör jag min laptop tillfälligt som har både Gigabit ethernet och USB 3.0 medans jag drömmer om lite proper 10Gbit hårdvara.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Man kan ju dela ut i nätverket med både CIFS, NFS eller Samba om man vill komma åt filservern som en utdelning/share. Filhistorik-funktionen i Windows 10 funkar fint att skriva till en sådan resurs, så har man backupen fixad också.

Annars FTP om man t.ex. gillar det.

USB-disken kan man montera manuellt eller automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt. Har min Bananpi uppsatt som den, dock så är den ju inte blixtrande snabb då den endast har USB 2.
Ingen som känner till en SBC med både USB3 och Gigabit?

Permalänk

Det beror ju på vad man ska dela för filer, jag testade att streama från den och det funkar fint, ska man regelbundet kopiera stora filer fram å tillbaks kanske det inte är optimalt.

Edit ; jag tänkte ev dra igång dropbox/onecloud eller liknande för att kunna komma åt vissa filer över nätet,o då spelar det ju ingen roll att det "bara" är 100 mb nät för jag har bara 10mb upload

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns som det fallerar på att den bara 100Mbit anslutning. Men kan man leva med det så fungerar det fint. "The Door" länkade till en bra howto..