Permalänk
Medlem

Köpråd : Philips 55PUS7909/12

Hej

Såg att https://www.komplett.se/philips-55-uhd-led-smarttv-55pus79091... var ganska nedsatt och undrar om det är en bra TV.

Har försökt hitta info om den men det står inte mycket. Känns som att det borde vara en bra Film-TV med trevliga saker som Android och Ambilight, den släpptes i Sverige för ca fem månader sen med (tror jag).

Men som sagt hittar ingenting om hur bilden är och kan inte så mycket om TV-specs så hade varit bra med lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något om denna TV? Antar att ingen pratar om den av en anledning då..

Konstigt, verkar vara en okej TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meriax:

Ingen som vet något om denna TV? Antar att ingen pratar om den av en anledning då..

Konstigt, verkar vara en okej TV.

Skall du köra 1080P så är den okej, men UHD är ingen höjdare pga hdmi 1.4. Vill du ha UHD så köp en apparat med HDMI V2.0 som den här.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Den har dock HDMI 2.0. Funderar mest på bilden då jag verkligen inte kan hitta något om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meriax:

Den har dock HDMI 2.0. Funderar mest på bilden då jag verkligen inte kan hitta något om den.

https://www.youtube.com/watch?v=c74kAccUIQo <---Philips, den har passiv 3D så skall du köra 3D så bör du kolla efter en apparat med aktiv 3D.

https://www.youtube.com/watch?v=6_Y5e_iqtvw <---Panasonic.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

https://www.youtube.com/watch?v=c74kAccUIQo <---Philips, den har passiv 3D så skall du köra 3D så bör du kolla efter en apparat med aktiv 3D.

https://www.youtube.com/watch?v=6_Y5e_iqtvw <---Panasonic.

/Lifooz

Njae, lite bakvänt där - passiv 3D ger enligt min egen högst subjektiva erfarenhet en mycket behagligare upplevelse i 100% av fallen...

I recensionerna du länkar till kommenterar han tom. Att 3D-film är mycket behagligt på philipsen tack vare den passiva tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_gear:

Njae, lite bakvänt där - passiv 3D ger enligt min egen högst subjektiva erfarenhet en mycket behagligare upplevelse i 100% av fallen...

I recensionerna du länkar till kommenterar han tom. Att 3D-film är mycket behagligt på philipsen tack vare den passiva tekniken.

hm, åfan. Då kanske det var en skräp-apparat, jag testade passiv-3D på.
Nu när jag tänker efter kostade den typ 3200:- Så det var ju inte så konstigt med andra ord.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

hm, åfan. Då kanske det var en skräp-apparat, jag testade passiv-3D på.
Nu när jag tänker efter kostade den typ 3200:- Så det var ju inte så konstigt med andra ord.
/Lifooz

Testa en snäppet finare så ska du se att du gillar det, du får samma upplevelse som på biografen om det är en vettig tv(om än i mindre format) aktiv 3d däremot tycker jag känns flimrigt, obekvämt och dessutom komplicerat

Permalänk

Får min 49-tums i morgon. Kan återkomma med snabbrecension.

Permalänk

Är också lite sugen på denna tv. Ser fram emot tlindroths snabbrecension!

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Skrivet av tlindroth:

Får min 49-tums i morgon. Kan återkomma med snabbrecension.

Nu när du haft tv:n ett tag så vad tycker du? värd att köpa?

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en och inväntar leverans. Återkommer med lite tankar och hur jag tycker den är. 7990:- är ett bra pris tycker jag.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Philips e ju klassledande i bildkvalitet enl mig.
Vet att det varit lite strul med mjukvaran i deras tv apparater. Ambilight e grymt skönt å snyggt. Har själv en 55pus8809 som jag e nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4k@60Hz

Fick hem min 55PUS7909 förra veckan och är rätt nöjd. Några puckar och en seriös fråga på slutet:

+ 3D: fint med fyra passiva glasögon, hunnit se Hobbit Femhäraslaget i Bluray 3D två gånger med PS3 som spelare, en del sekvenser blir riktigt bra, andra lite nästan suddiga och sämre än utan 3D, men det är knappast skärmens fel

+ Youtube 4K: får nätverksfel i Youtube-appen (Ett problem uppstod med nätverket [410]), men Netflix och annat funkar, wierd

+ dator med UHD: jackat in maskin med Radeon HD 7750 som via HDMI 1.4 ger 3840x2160@30 Hz, funkar fint och här går det bra med Youtube 4K och annat som datorn orkar i denna upplösning

+ Viasat HD (fast inte 4K då) och annat sånt funkar fint

Men så var det steget till 4K@60Hz från datorn, kräver HDMI 2.0 men någon adapter från DisplayPort som klarar 4k@60 verkar inte finnas, så det blir nytt grafikkort. Och då verkar Nvidia GTX 960 och uppåt vara de som har HDMI 2.0. Någon som provat detta mot 55PUS7909 och fått 60Hz att funka?!? Med Chroma 4:4:4

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

@ErikLtz: Jag har ett GTX 970 och sitter och läser på om TV-apparater inför mitt första TV-köp som ska ske om någon vecka. TVn ska främst vara inkopplad till datorn för att titta på film (.avi samt Netflix/HBO Nordic) samt för att titta på Twitch-streams. Tror du att 55PUS7909 passar mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, varför kikar ingen på PUS8809 ?

Permalänk
Medlem

@Golvmopp: Hej, till "rätt pris" blir Du förhoppningsvis nöjd med modellen - jag köpte för drygt 8 tkr från DustinHome - men egentligen som testskärm med 4K o 3D för att testa tekniken innan ett senare köp av större och dyrare skärm. Via dator bör Netflix 4K funka (givet deras lite dyrare abb), däremot saknas h.265 och vad det är som krävs för att den inbyggda Netflix-appen skall kunna spela upp 4K. Men 970 skall greja 4K och även så 60Hz via HDMI 2.0, så det borde lira för Dig även om jag inte säkert vet att 60Hz med chroma 4:4:4 verkligen funkar...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

@SAAANDEN: Mjo, 55PUS8809 för nya priset 8990 på Electroworld verkar också najs - mest uppenbara skillnaden är väl tresidig ambilight, annars saknar den också h.265 och vad det nu är som lär krävas för Netflix 4K i den inbyggda appen...
Annars är det väl kommande modeller som 65PUS9600 man drömmer om...
http://www.philips.se/c-p/65PUS9600_12/9600-series-ultratunn-...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

@SAAANDEN: Mjo, 55PUS8809 för nya priset 8990 på Electroworld verkar också najs - mest uppenbara skillnaden är väl tresidig ambilight, annars saknar den också h.265 och vad det nu är som lär krävas för Netflix 4K i den inbyggda appen...
Annars är det väl kommande modeller som 65PUS9600 man drömmer om...
http://www.philips.se/c-p/65PUS9600_12/9600-series-ultratunn-...

Ja tycker de priset verkar riktigt bra så ja beställde en, hoppas den duger

Den du länka där känns som en annan prisklass haha

Permalänk
Medlem

@SAAANDEN: jo, dels en 65", så 9-serien, så ännu inte introducerad, så lär väl kosta 39 990 eller mer, men sen sjunka... Dock lär den ha h.265 så Netflix 4K kan funka direkt i TV:ns egen Android-app... :-}

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

@ErikLtz: Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Avstängd

UHD / HEVC / H.265

Nu när 4K (UHD) TV's kommer på bred front tycker jag det är ganska svårt att hitta apparater idag som har stöd för HEVC och H.265? Har hittat en och annan modell med HEVC men de är få. Detta borde väl vara ganska viktigt då HEVC ska kunna dubblera komprimeringen gentemot H.264/MPEG-4 AVC. Nu börjar de stora streamingtjänsterna leverera TV-serier och filmer i 4K - är HEVC ett obligatorium för att se 4K-material som streamas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

@SAAANDEN: jo, dels en 65", så 9-serien, så ännu inte introducerad, så lär väl kosta 39 990 eller mer, men sen sjunka... Dock lär den ha h.265 så Netflix 4K kan funka direkt i TV:ns egen Android-app... :-}

Väger man upp 40k mot 8990 mot varandra känns den sista nämnda mer prisvärd

Hoppas verkligen jag blir nöjd med den

Permalänk
Medlem

@Hokulv: På Netflix sida:
https://help.netflix.com/sv/node/13444
listas apparater från olika tillverkare som klarar 4K och därmed bör ha både HEVC och h.265. Från Samsung listas ett 30-tal modeller (kollade inte LG, Sony, Panasonic, Sharp, Toshiba och Vizio). Däremot nämns INTE Philips alls men väl "Fler enheter kommer snart".

Denna sida om Philips skärmar 2015 nämner dock HEVC på flertalet nya modeller:
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...
men om det betyder att de funkar rakt av med Netflix 4K eller måste certifieras eller något vete 17... Prismässigt ligger exempelvis 55PUS7600 på 19 990 och den något enklare 7100 (ej i lager) på 13 995 så jag tolkar det som att både 55PUS7909 och 55PUS8809 är modeller utan HEVC och h.265 från förra året som nu säljs ut - vet man vad man köper får man en bra skärm till bra pris, men inte för Netflix 4K via den inbyggda app:en...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

@SAAANDEN: Helt riktigt är 9 tkr < 40 tkr, men så är också 55" < 65" och inte Netflix 4K via den inbyggda app:en iallafall... men jag köper inte heller för 40 tkr...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li