Nvidia tillkännager Geforce GTX 980 för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har Clevo med 7970M, det låter en del men inte obehagligt för öronen. Haft den i över två år utan problem. Asus har för närvarande nog den bästa lösningen vad gäller kylning av bärbara speldatorer, har nog inte så mycket med att gpun inte går att byta som på Clevo, deras fläktlösning är speciell.

Jag hade Alienware m18x med dubbla 7970m och det klara ju kyla det men fläktarna låter hela tiden vilket är väldigt störande i det långa loppet. Alltid när det var Lan så påpekades det att min dator låter.
Vad jag har förstått så ska det vara lättare o kyla när det inte är mxm.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonathanknet: Var för du tag i en laptop med 980M för 8000?

Tror han menar chippet löst på tex. Ebay eller så. Finns att få tag på och om man är händig nog kan man själv byta ut i vissa laptops.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tror han menar chippet löst på tex. Ebay eller så. Finns att få tag på och om man är händig nog kan man själv byta ut i vissa laptops.

Yepp
http://www.eurocom.com/ec/vgas%281%29ec

Dock svindyrt

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 780 får se sig omkört av ett mobilt grafikkort alltså, najs...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Moderator
Moderator

MSI GT80, fel sammanhang eller ska den verkligen kunna svälja fulla korten i SLI? o_O

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Varför kan inte AMD försöka sno marknadsandelar från Nvidia på bärbara marknaden? Med deras HBM-minne som inte tog någon plats? Perfekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman:

Håller med. Trodde faktiskt att vi skulle få se HBM väldigt snabbt i laptops.
Hade varit perfekt med vattenkylning likt den här:

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Daemon:

MSI GT80, fel sammanhang eller ska den verkligen kunna svälja fulla korten i SLI? o_O

GT80 har redan GTX 980M i SLI och kylförmåga så det räcker och blir över.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Inser nu att jag glömde kommentera själva nyheten innan. Är det GTX 980 Nvidia lanserat för släpbara speldatorer verkligen identisk specifikationsmässigt med desktopvarianten av GTX 980 så är namnvalet inte så konstigt även om det vore snyggare att kalla den för 999m för att få lite ordning på namngivningen. Bra med alternativet oavsett, även om jag personligen tycker själva produkten känns lite tveksam.

Det sagt vore det intressant att se en Fuji-baserad mobil grafikkrets. Klocka ner Nano lite till vid behov. Priset kvittar ju ändå då denna nischade skara inte verkar vara alltför rädda att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

...varför ska det vara olika namn om det är precis samma grafikkrets? Runt 5% mindre prestanda jämfört med ett vanligt GTX 980.

Man måste särskilja Stationära instickskort och laptop kort. Minnena mellan Stationära och Laptop presterar exakt likadant, då kan vi väl lika gärna kalla dom likadan också. det blir en soppa, man måste särskilja.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Korkat jäkla namn.

Använd namn schemat ni har byggt upp sen tidigare.

Jo, men du glömmer att denna ÄR identisk med desktop motsvarigheten vilket då nVIDIA inte tvekar att slå mynt av. Antingen namnger de en krets så att folk tror att den är lika bra som namne i desktop världen, eller så slår man då på stora trumman att den minsann ÄR samma.

För min del bekräftar detta att de alltför ofta använder namngivandet för att villfara kunden.

Båda lagen skyldiga till detta, i min mening, uppenbara bedrägeri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jo, men du glömmer att denna ÄR identisk med desktop motsvarigheten vilket då nVIDIA inte tvekar att slå mynt av. Antingen namnger de en krets så att folk tror att den är lika bra som namne i desktop världen, eller så slår man då på stora trumman att den minsann ÄR samma.

För min del bekräftar detta att de alltför ofta använder namngivandet för att villfara kunden.

Båda lagen skyldiga till detta, i min mening, uppenbara bedrägeri..

Spelar ingen roll om det är en motsvarighet, det finns det en uppsjö av likadan prestanda mellan laptop och desktop, man måste särskilja eftersom systemet är uppbyggt så, antingen ändrar dom allt eller inget, om dom kommer fortsätta på samma sätt som med GTX980 så ska dom göra så med all annan hårdvara som komma ska, så dom som inte är så kunniga ändå ska kunna förstå. Man ändrar inte mitt uppe i allt när tidigare kort från samma generation inte har samma system, dom kunde lika gärna kalla kortet GTX990m och förklara att prestandan "nästan" är lika snabbt som ett GTX980 kort, det är ett kalkylerat beslut av Nvidia och inget annat.

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/nyhet/21070-nvidia-geforce-gtx-990...

Men jaha så den här tidigare rapporten/ryktet stämmer inte längre då? Eller har jag läst som medelsvensson, snabbt och slarvigt?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Spelar ingen roll om det är en motsvarighet, det finns det en uppsjö av likadan prestanda mellan laptop och desktop, man måste särskilja eftersom systemet är uppbyggt så, antingen ändrar dom allt eller inget, om dom kommer fortsätta på samma sätt som med GTX980 så ska dom göra så med all annan hårdvara som komma ska, så dom som inte är så kunniga ändå ska kunna förstå. Man ändrar inte mitt uppe i allt när tidigare kort från samma generation inte har samma system, dom kunde lika gärna kalla kortet GTX990m och förklara att prestandan "nästan" är lika snabbt som ett GTX980 kort, det är ett kalkylerat beslut av Nvidia och inget annat.

Jag förstår inte vad i mitt inlägg som motsäger din uppfattning? Jag hittar inget i ditt inlägg som motsäger min..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Hur bärbar var den första mobiltelefonen?

Eller den första bärbara datorn för den delen

Permalänk

Sen not i tråden men är det inte dags för Intel att följa efter och skrota indelningen i M och icke-M. Bättre att ha en line-up med CPU:er som kan sättas in i alla plattformar. Mkt enklare att jämföra då. Och om någon vill sätta in en processor med skyhög TDP i en mobil enhet så är det upp till tillverkaren att hantera problemet (med värme, strömförsörjning etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Sen not i tråden men är det inte dags för Intel att följa efter och skrota indelningen i M och icke-M. Bättre att ha en line-up med CPU:er som kan sättas in i alla plattformar. Mkt enklare att jämföra då. Och om någon vill sätta in en processor med skyhög TDP i en mobil enhet så är det upp till tillverkaren att hantera problemet (med värme, strömförsörjning etc.).

För att det inte fungerar. Du kan inte skapa en cpu eller Gpu som blir 80c varm och kräver vattenkylning, och sedan förvänta dig att laptoptillverkare kommer kunna lösa problemet med 2% av utrymmet som en stationär dator har tillgång till. Dessutom skulle det innebära att mobila enheter inte kommer att kunna strida mot stationära enheter när det kommer till prestanda. Det en M-klassning innebär är att kretsen alstrar mindre värme och kräver mindre energi än deras fullskaliga bröder.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Sen not i tråden men är det inte dags för Intel att följa efter och skrota indelningen i M och icke-M. Bättre att ha en line-up med CPU:er som kan sättas in i alla plattformar. Mkt enklare att jämföra då. Och om någon vill sätta in en processor med skyhög TDP i en mobil enhet så är det upp till tillverkaren att hantera problemet (med värme, strömförsörjning etc.).

Sockeln 115x tar upp för stor plats i mindre laptops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Jag hade Alienware m18x med dubbla 7970m och det klara ju kyla det men fläktarna låter hela tiden vilket är väldigt störande i det långa loppet. Alltid när det var Lan så påpekades det att min dator låter.
Vad jag har förstått så ska det vara lättare o kyla när det inte är mxm.

Ingen som gnällt på min, är väl för två stycken ger givetvis mer ljud ifrån sig men dom Alienware jag hört med ett grafikkort låter t.o.m högre än min Clevo.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt 780m än så länge, får hålla tummarna att priserna på 980'n går ner ordentligt under ett år eller ett och ett halvt, så är det nog värt att kolla på att byta ut grafikkortet, kanske passa på att köpa några större SSD diskar också

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz