Nvidia Pascal får 16 GB HBM2 – tillverkas på 16 nanometer av TSMC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

OT:

Mindre motion blur, men det har man ju till viss del löst med tekniker som lightboost numer. Hurvida de står sig mot de bästa CRT-skärmarna kan jag dock inte uttrycka mig om. Sen finns ju även nackdelen med upplösning.

Motion blur har blivit bättre, men fortfarande inte i närheten

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hjälpsam

Varför är motionblur så dåligt? när man tittar på film är det ju bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köper MS AMD kommer jag att börja köpa uteslutande NVidia.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Att dom sedan säljer flest grafikkort (med god marginal) och inte till, som du påstår, enstaka personer har absolut ingen påverkan på efterfrågan då?

Tror inte ens Titan kommer få 16GB och jag tror absolut inte att nästa generation kort kommer att döpas till 1080/1080Ti, fanns ju en anledning till att de döpte om korten efter 9800GTX och de kommer nog döpa om dem igen på nästa generation.
VRAM har bara blivit dagen Megapixel race, höga siffror till ingen nytta som inte förbättrar någonting, det samma gäller höga Hz på skärmar.

Och hur många av dessa är Titan X? Vi snackar en promille om ens det men Nvidia tycker sig ha en marknad för det priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Och hur många av dessa är Titan X? Vi snackar en promille om ens det men Nvidia tycker sig ha en marknad för det priset.

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vad har det med saken att göra?

Allt eftersom det var den marknad jag syftade på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Allt eftersom det var den marknad jag syftade på.

Det är ingen annan än du som har tagit upp Titan över huvud taget, artikeln handlar om vad som kommer hända med nästa generations kort och där räknas inte skrytkort som titan in alls och absolut inte Titan X eftersom det inte ens är aktuellt för artikeln, bara du som snöar in på något på avvägar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

VRAM har bara blivit dagen Megapixel race, höga siffror till ingen nytta som inte förbättrar någonting, det samma gäller höga Hz på skärmar.

För spel kanske det inte är aktuellt med 16GB än. Men det finns andra applikationer som har nytta av precis hur mycket vram som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

För spel kanske det inte är aktuellt med 16GB än. Men det finns andra applikationer som har nytta av precis hur mycket vram som helst!

Då kan det hålla sig där, har ingenting med GeForce-korten att göra då det inte behövs där, det är något för Tesla & Quadro och dessa tas även upp i artikeln för det, så man behöver inte hoppas på att det kommer på nästa generations GeForce-kort då det med 99,9% säkerhet inte kommer att hända att de kliver upp högre än 8GB, men skulle tro att de stannar kvar på 6GB då det är mer än tillräckligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då kan det hålla sig där, har ingenting med GeForce-korten att göra då det inte behövs där, det är något för Tesla & Quadro och dessa tas även upp i artikeln för det, så man behöver inte hoppas på att det kommer på nästa generations GeForce-kort då det med 99,9% säkerhet inte kommer att hända att de kliver upp högre än 8GB, men skulle tro att de stannar kvar på 6GB då det är mer än tillräckligt.

3d rendering t.ex. går finfint med ett GeForce. Det skulle väl inte skada någon om de gjorde en version med 16 GB för de som har behovet. Tror definitivt att det finns en marknad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

3d rendering t.ex. går finfint med ett GeForce. Det skulle väl inte skada någon om de gjorde en version med 16 GB för de som har behovet. Tror definitivt att det finns en marknad.

Fast nu är ju GeForce-korten inriktade för gaming, vill du rendera så finns det beräkningskort för det. Tro inte att tillverkare (oavsett vilken och oavsett vad det gäller) inte tänker ut själva vilken riktning olika produkter ska ha för att tjäna så mycket som möjligt, sen att du VILL rendera med ditt GeForce-kort är en helt annan sak, men inget du kan gnälla på nVIDIA för ifall att du tycker det är för klent med minne på kortet. Den stora massan av de som köper ett GeForce-kort renderar INTE ändå.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast nu är ju GeForce-korten inriktade för gaming, vill du rendera så finns det beräkningskort för det. Tro inte att tillverkare (oavsett vilken och oavsett vad det gäller) inte tänker ut själva vilken riktning olika produkter ska ha för att tjäna så mycket som möjligt, sen att du VILL rendera med ditt GeForce-kort är en helt annan sak, men inget du kan gnälla på nVIDIA för ifall att du tycker det är för klent med minne på kortet. Den stora massan av de som köper ett GeForce-kort renderar INTE ändå.

Ändå jagar alla jag känner som sysslar med 3d/video titankort, ett kort som dessutom nvidia även marknadsförde som ett beräkningskort med massa RAM trots att det är ett "geforce". Finns ingen anledning att köpa quadro kort för content creation så länge man inte kräver 10bit output, och man måste lägga bra mycket mer pengar för att få mer RAM på ett quadro än vad man kan hitta på "spelkorten", se de har ju i det avseendet mindre RAM innan man kommer upp i väldigt hög prisklass. Gå in på vilket redigerings/3d forum som helst så ser det att majoriteten kör med geforce kort (är såklart inte stora massan du syfta på men ändå).

Sen håller jag med om att man inte ska gnälla på nvidia för att de lägger för lite minne på korten i det sammanhanget (men gjorde han verkligen det?), men samtidigt tror jag verkligen inte alls det är omöjligt att nästa titan kommer ha 16GB ram, med tanke på att det senaste hade 12GB å dom lär ju knappast sänka mängden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Ändå jagar alla jag känner som sysslar med 3d/video titankort, ett kort som dessutom nvidia även marknadsförde som ett beräkningskort med massa RAM trots att det är ett "geforce". Finns ingen anledning att köpa quadro kort för content creation så länge man inte kräver 10bit output, och man måste lägga bra mycket mer pengar för att få mer RAM än vad man kan hitta på "spelkorten". Gå in på vilket redigerings/3d forum som helst så ser det att majoriteten kör med geforce kort (är såklart inte stora massan du syfta på men ändå).

Sen håller jag med om att man inte ska gnälla på nvidia för att de lägger för lite minne på korten i det sammanhanget (men gjorde han verkligen det?), men samtidigt tror jag verkligen inte alls det är omöjligt att nästa titan kommer ha 16GB ram, med tanke på att det senaste hade 12GB å dom lär ju knappast sänka mängden.

Titankorten är bara ett skrytkort och inte för den stora massan, jag tror inte de kommer att bli 16GB på nästa Titankort, jag tror de kommer hålla sig kvar på 12GB, de som möjligtvis får 16GB kommer att vara Quadro & Tesla (och senare 32GB), men det återstår att se, det är bara vad jag tror.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Titankorten är bara ett skrytkort och inte för den stora massan, jag tror inte de kommer att bli 16GB på nästa Titankort, jag tror de kommer hålla sig kvar på 12GB, de som möjligtvis får 16GB kommer att vara Quadro & Tesla (och senare 32GB), men det återstår att se, det är bara vad jag tror.

Hur skalar 12GB med HBM?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hur skalar 12GB med HBM?

Jag sa aldrig att de skulle få HBM, jag sa att de antagligen stannar kvar på 12GB.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jag sa aldrig att de skulle få HBM, jag sa att de antagligen stannar kvar på 12GB.

Jo, men toppkortet kommer troligen köra HBM.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Titankorten är bara ett skrytkort och inte för den stora massan, jag tror inte de kommer att bli 16GB på nästa Titankort, jag tror de kommer hålla sig kvar på 12GB, de som möjligtvis får 16GB kommer att vara Quadro & Tesla (och senare 32GB), men det återstår att se, det är bara vad jag tror.

Titan är långt mer än ett skrytkort. Det är ett mycket prisvärt beräkningskort, innan titan x då dom cripplade double precision igen.

Sen finns det ingen anledning att köpa Quadro el. Tesla för 3d rendering, då det bara är single precision float som används i de applikationerna. Möjligen skulle Nvidia medvetet begränsa stort minne på GeForce korten för att tvinga dessa användare till att köpa de dyrare alternativen, men inte för att det inte finns en marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag sa aldrig att de skulle få HBM, jag sa att de antagligen stannar kvar på 12GB.

Pascal Titan är väl i princip bekräftat med HBM?
Att Titan INTE skulle få HBM finner jag högst osannolikt.
Mer troligt att dom inte ens släpper en Titan-modell för Pascal öht isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Pascal Titan är väl i princip bekräftat med HBM?
Att Titan INTE skulle få HBM finner jag högst osannolikt.
Mer troligt att dom inte ens släpper en Titan-modell för Pascal öht isåfall.

Instämmer. Om det är något kort i GeForce serien som kommer ha HBM så är det titan. Det blir ganska ansträngd logik annars.