Analytiker: "AMD:s framtid hänger på Zen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hype hype hype!

Kommer nog köpa Zen i vilket fall. Får deras processorer lika mycket gjort per kärna som en Sandy bridge så duger det gott nog åt min burk.

Två kärnor utan HT 2015 är lite trist i vissa scenarion

Vad jag förstått bygger Zen på SMT.

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Prestanda per krona är dessvärre inte så enkelt som att bara till på priset på CPU:n. Om du ska skaffa en ny rigg (eller ny serverhall) så är CPU-priset bara en bråkdel av totalpriset och på grund av detta så väljer man (generellt) den som är bäst, inte bäst per krona.

Jag är mer benägen att välja det som är bäst per krona för hela riggen, inte bara cpu. Beror ju helt på budget och därifrån får man välja komponenter för att få balans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av dahippo:

Vad jag förstått bygger Zen på SMT.

Jo jo, Zen har SMT

Men intel 20th Anniversary edition har det inte

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jo jo, Zen har SMT

Men intel 20th Anniversary edition har det inte

Det var 1988 med den super snabba 286an

Permalänk
Medlem

OnT: Hoppas verkligen på Zen, hoppas bara de inte klantar till det nu när de förlorat en nyckel person i utvecklingen
Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort citat (off topic) /moderator
Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Prestanda per krona är dessvärre inte så enkelt som att bara till på priset på CPU:n. Om du ska skaffa en ny rigg (eller ny serverhall) så är CPU-priset bara en bråkdel av totalpriset och på grund av detta så väljer man (generellt) den som är bäst, inte bäst per krona.

Ergo: Zen _måste_ kunna matcha Kaby Lake i prestanda när den släpps. Måste inte vara bättre, men åtminstone samma.

Precis vad jag tänkte.
Löper man en hel dator kommer de andra delarna att jämna ut skillnaden i pris/prestanda.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är mer benägen att välja det som är bäst per krona för hela riggen, inte bara cpu. Beror ju helt på budget och därifrån får man välja komponenter för att få balans.

Skickades från m.sweclockers.com

Just det som 14ccKemiskt skriver.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Stödköper nog två, båda mina Lian Li kan behöva dammas ur.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

OnT: Hoppas verkligen på Zen, hoppas bara de inte klantar till det nu när de förlorat en nyckel person i utvecklingen
Skickades från m.sweclockers.com

Jim Keller var "lead designer" för Zen, Zen+ och K12 inte nyckelpersonen i sig för utvecklingen/finslipningen, där fanns det ett helt team som var under honom och inblandade i detta som innebär att allt står inte och faller med honom då han har gjort sitt för dessa projekt.

De har ju skapat sina prototyper i produktion redan den 15 Juli så de skall ligga rätt i tiden och kunna släppa Zen slutet av Q3 2016 eller början på Q4 2016.

Källa om detta,
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Stackars stackars AMD, men jag håller tummarna! Hoppas det blir en riktigt lyckad release.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är väl sant till en viss del, men att ha de snabbaste tillgängliga processorerna är ett stort plus för marknadsföring vilket Intel helt kalrt har kunnat utnyttja de senaste åren sedan Bulldozer.
Så även om de skulle släppa en 8-kärnig best med prestandan hos Skylake för under 2000kr så skulle då Intel kunna skylta med att de minnsann är bäst och det självklara valet även om det inte kan motiveras sett till priset.

Men om nu Zen till och med skulle vara generellt snabbare än kommande "Kaby Lake" och samtidigt lägga sig lite under i pris, ja då snackar vi

Zen behöver inte knäcka Intel rakt av som på "den gamla goda tiden". Den kommer inte göra det heller. Intel hade då i slutet på 90-talet slagit av takten ganska rejält. Eller ja, de hade aldrig ansträngt sig särskilt mycket innan, eftersom konkurrensen var obefintlig. Nu är läget lite annorlunda. Alla stora tekniska errövringar är gjorda, och det är väldigt svår att öka prestandan i
Man har nuddat flera tak vad gäller både tillverkningsteknik och design.

Skrivet av xpanterx:

Låter ju bra "I guarantee that it will deliver a huge improvement in performance and (low) power consumption over the previous generation."
Fram med giljotinen då om det inte stämmer

Är inte alltför svårt att toppa Bulldozer

Skrivet av Uzanar:

Ptja, nu kan vi ju inte direkt veta vilken av våra teorier som är korrekt men jag skulle vilja påstå att gemene man tycker det är ganska viktigt om man köper den absolut snabbaste och "bästa" processorn eller inte medan de totalt struntar i en 500-lapp hit och dit just för att få den när det gäller ett köp av en ny dator.

Jag tror däremot att det är just vi upplysta entusiaster här på Sweclockers som i så fall skulle köpa Zen om den vore lite långsammare än Intels motsvarighet till ett mycket lägre pris.
Att man är entusiast betyder ju inte nödvändigtvis att man helt blint köper det bästa, det betyder ju också att man vet vad man betalar för

Folk i allmänhet köper inte i7, än mindre Extreme editions.

Skrivet av Paddanx:

Ååå nej. Den titeln har meteorologer haft de senaste 10+ åren...

Roliga är att de ändå inte lyckas få rätta på vad de tror mer än analytiker.

Meteorologi är en oerhört komplex tvärvetenskaplig gren som handlar om vilka processer som styr vädret och hur man gör prognoser. Det handlar om hur haven påverkar atmosfären, hur glaciären och polariserna utvecklas och hur kosmisk strålning och solens aktivitet påverkar jorden. Det krävs många års utbildning för att bli bra på. Och det säger väl sig självt att det är svårt att räkna ut exakt var regndropparna kommer hamna på metern.

”Analys” är rent sieri. Om du tycker dessa två saker är likvärdiga, så varsågod och sia om vädret i någon tråd, och så jämför vi med meteorologin.

PS. Betalda prognoser från SMHI, DMI etc är något helt annat än Metros små krumelurer.

Skrivet av Laglorden:

"No shit, Sherlock"

Tror AMD går i konken, eller nån variant på konk, närmaste tiden. (Chapter 11, sen uppköpta av nån som plockar "guldäggen" och likviderar resten)

Kan vara bra lyfta ett varningens finger på att köpa grafik-kort från dem, även om man köper via MSI, ASUS eller liknande. Om helt plötsligt drivrutinstillverkningen läggs ned och inte nya patchar släpps till nya spel, så sitter man där med skägget i brevlådan typ.

När det händer så kommer det låta som "nej nej, inga problem, business as usual" men nä, det blir som typ SAAB. Visst KAN man köpa sista SAABen från bandet, men det är väl iaf man är "entusiast".

Det där är ren FUD.

Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer stödköpa en Zen bara för att. Vilka är med mig?

Det blir en för mig! Ska bli kul med all-AMD igen. Blir den bra, så blir det bra. Blir den inte bra, så känner jag mig nöjd med att ha AMD:s då troligtvis sista stora (x86-)processor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer stödköpa en Zen bara för att. Vilka är med mig?

Jag stödköper redan nu så varför inte? Min överklockade Athlon 760K måste väl bytas nån dag. Inte för att jag behöver mer kraft för dom spelen jag lirar. Mest prisvärda prollen jag någonsing köpt

Permalänk
Medlem

Analytiker: Nobelpris.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en zen baserad server i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Det är väl ganska givet att Zen måste bli bättre än Bulldozer för att AMD ska komma tillbaka i matchen mot Intel igen? Det är bara att hoppas att de lyckas för det kommer gynna alla konsumenter om processormarknaden får tillbaka konkurrensen igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Kommer lätt att stödköpa en Zen-apu och lite ddr4 som jag kan köra i crossfire med lämplig amd-gpu, förutsatt att den blir bra prissatt. Sugen på ett enklare system att koppla till tvn.

Nu har jag tjatat om detta en gång till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kommer lätt att stödköpa en Zen-apu och lite ddr4 som jag kan köra i crossfire med lämplig amd-gpu, förutsatt att den blir bra prissatt. Sugen på ett enklare system att koppla till tvn.

Nu har jag tjatat om detta en gång till

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas de kommer med en entusiastplattform som kan köra flera APUer ihop. Det kommer kunna ge helt nya sätt att bygga datorlådor osv.

Tänk ett "3D" moderkort där man stoppa in dotterkort med APUer på osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Har raderat ett inlägg som föll under §1.6 i regelverket.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hoppas Zen blir en K7. Men tyvärr har jag inte mycket hopp kvar efter både Bulldozer och Fury som båda lovade mycket och levererade lite. Men men, hoppas kan man göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Hoppas Zen blir en K7. Men tyvärr har jag inte mycket hopp kvar efter både Bulldozer och Fury som båda lovade mycket och levererade lite. Men men, hoppas kan man göra.

Bulldozer levererade definitivt lite men Fury har helt klart levererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bulldozer levererade definitivt lite men Fury har helt klart levererat.

Levererat men inte upp till den hype som vi hoppades på. Nu hoppas vi på Zen och ser åter siffror som lovar mycket.

Permalänk

Kanske blir att köpa AMD nästa uppgradering bara för att se till att dom inte går under då? Skulle bli väldigt tråkigt om Intel hade total monopol.

Visa signatur

Samsung 24" S24A350H LED | Fractal Design Define R3 | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | MSI P67S-C43 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 | Intel Core i5 2500K | Cooler Master Hyper TX3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 | Mionix Naos 3200 @ SteelSeries S&S Solo | Logitech Ultra-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Kanske blir att köpa AMD nästa uppgradering bara för att se till att dom inte går under då? Skulle bli väldigt tråkigt om Intel hade total monopol.

Är ju tyvärr nästan där vi är idag.

Visst finns det alternativ, men inte inom alla klasser, och det gör att vi får betala enormt högt pris för en utveckling som inte gör mycket nytta. Normalt när utvecklingen stannar av, så sjunker priset och det blir konkurrens på det sättet istället.

Men Intel tar ju fortfarande hutlösa priser för CPUerna, därför att de kan. Folk köper dem för de har inget val. Mest skrämmande är ju att prisskillnaden mellan tex en i5a av gammal gen, är relativt nära priset på en ny i5a i upplåst högsta rang.

4670k (2 gen gammal) ca 2300kr... 6600k ca 2700kr (rea pris) eller 3000kr normalt.

Så deras stengamla 2 gen är tydligen så pass värd att endast 700kr skiljer, och ändå ska de ha hela 3000kr för en ny? 3000kr för ett GPU eller en SSD eller vad som helst annat får du rätt mycket för. Iaf 970 kort eller liknande. SSD pratar vi 1TB SSD och folk tycker SSDer är dyra!?

Sen har vi i7orna... 4770 ej upplåst för <3000kr, eller 3100 för 2 gen gamla 4770k. 6700 strax över 3100 och 3700kr för upplåst 6770k. I vilken andra teknik vi har, ska du betala nästan samma pris för 2 gen gammal hårdvara som ny?

Jag har inte sett några Nvidia 680 kort för 3000kr, har ni?
Eller kanske ett fösta gen 7970 kort för 3000kr?

De närmaste är kanske något 280X som håller på att säljas ut för dessa priser, och det är trots allt överklockad och uppgraderad version hos tveksamma butiker. De hade bättre pris innan.

TL:DR
Intels monopol syns tydligt i deras priser, både på ny hårdvara (som är typ samma som gammal) och på att den gamla fortfarande är hutlös dyr.

Så Zen har mycket marknad att kunna hämta från, och oavsett så lär priserna gå ner när riktig konkurrens sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer stödköpa en Zen bara för att. Vilka är med mig?

Jag är redo att uppgradera från min Lynnfield i5 idag, men försöker hålla ut till slutet av nästa år. Om Zen presterar i klass med en Ivy Bridge i7 eller bättre så blir det affär.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

"Stödköpa" ifrån AMD måste vara en av de dummaste grejerna jag någonsin hört.. Det är en sak att köpa en tidning som Faktum men att dra till med ett stödköp hos ett stort jävla företag, haha!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

"Stödköpa" ifrån AMD måste vara en av de dummaste grejerna jag någonsin hört.. Det är en sak att köpa en tidning som Faktum men att dra till med ett stödköp hos ett stort jävla företag, haha!

Inte då, här rör det sig om att stödja det enda bolag som fått Intel att sänka sina fantasipriser de senaste 20 åren, så stöd är helt i sin ordning. Att AMD hankar sig fram på några andra fronter (tex konsoller) i nuläget förändrar inte behovet.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift