Svenska Starbreeze och Tobii samarbetar om virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Svenska Starbreeze och Tobii samarbetar om virtuell verklighet

Svenska spelutvecklaren Starbreeze inleder ett samarbete med Tobii, vars ögonspårningsteknik ska ge en bättre upplevelse och dra ned på systemkraven med framtida Star VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror det här kan bli riktigt bra Med tanke på den skyhöga upplösningen måste de nog ha en sån här världsledande teknik för att hålla koll på användarens blick. Att spara in på grafisk detaljrikedom där användaren inte fokuserar känns som den enda lösningen för att få en spelbar framerate.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir succé!
Det breda synfältet lär definitivt höja upplevelsen kontra övriga produkter man känner till i dagsläget så ser gärna att det blir rättesnöret för övriga framgent

Permalänk
Medlem

Den här VR dosan låter väldigt övertygande. Jag tror att fler tillverkare kommer att gå över till två skärmar eftersom man vill ju ha så brett synfält som möjligt.

Permalänk
Medlem

Äntligen, jag har väntat i ett par år på att någon ska slå samman VR med ögonspårning! Det var bara en tidsfråga. Långt i framtiden ser jag VR/holografglasögon, typ Hololens modell mindre, med ögonspårning och som aktiveras genom en EEG-läsare.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det innan men säger det igen.. StarVR kommer bli enormt! vilken potential dem har!!! och riktigt roligt att det är ett svenskt företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Jag har sagt det innan men säger det igen.. StarVR kommer bli enormt! vilken potential dem har!!! och riktigt roligt att det är ett svenskt företag

Man vill ju hoppas att det är den bästa produkten som blir den största. Dessvärre kan man ju komma väldigt långt på god marknadsföring med en sämre produkt (se Beats-hörlurar och ungefär alla Apple-produkter någonsin). Så jag hoppas på att svenskarna vet vad de sysslar med här.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas ju på det här också. Tekniken är fin, brillorna är högupplösta och ett Svenskt företag står bakom. Win win tänker jag initialt.
Men det kritiska här är väl att spelmotorerna måste ha stöd för att kunna skala grafiken med olika detaljer beroende på var man tittar. Det är möjligt, inte minst eftersom de bygger spel själva men hur brett stöd kommer den här lösningen ha inom alla kommande VRtitlar? Satsar inte tillräckligt många speltillverkare på det här spåret så kan de här brillorna få det svårt och bli utslagna av de andra jättarna på marknaden är jag rädd för.
Sedan är jag lite orolig för priset också. Men det är väl för tidigt att säga så mycket mer om innan vi vet prissättning på alla kommande VRlösningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känner mig anti mot hela grejjen...
Gillade aldrig Kameran till PS2, inte heller "dildon", Wii-dosan,Kinect, smart-tv, 3d-tv...
Jag vill slappa och spela med en dosa i näven, inte stå och vifta som ett fån. Men vem vet, kanske ser jag nyttan en vacker dag

/Gubbgrinig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har testat Tobii eyetracking och fördröjningen är ju ganska rejäl. Tyckte det funka dåligt som ersättare till muspekaren.
Har därför svårt att se hur det skulle bli bra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Känner mig anti mot hela grejjen...
Gillade aldrig Kameran till PS2, inte heller "dildon", Wii-dosan,Kinect, smart-tv, 3d-tv...
Jag vill slappa och spela med en dosa i näven, inte stå och vifta som ett fån. Men vem vet, kanske ser jag nyttan en vacker dag

/Gubbgrinig

VR och motion controls är inte samma sak... Visst så pågår mycket jobb med samarbetet teknikerna emellan som potentiell framtida ersättare för kontroller men det kommer dröja. Oculus Rift bundlas med normal handkontroll av en anledning...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

@Imaculent:

Jag har lösningen till dig: Utveckling!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Helt klart det intressantaste VR headset'et som jag har sett hittills. Mycket möjligt att det blir en sådan när väl allas lanseringar börjar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

@Imaculent:

Jag har lösningen till dig: Utveckling!

Gäller att folk fortfarande ska vilja betala för det. Finns bättre men kostar därefter.

Permalänk
Medlem

Wohoo aktien upp med 3%, nu jävlar!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Helt klart det intressantaste VR headset'et som jag har sett hittills. Mycket möjligt att det blir en sådan när väl allas lanseringar börjar.

Mjo, fast det lär även vara det headset som är absolut längst från lansering. Jag skulle inte räkna med något släpp under 2016.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Han där Almir Listo (röd tröja & skägg) höll en föreläsning på min skola för några veckor sedan. Otroligt skön snubbe & stor förebild. Dessutom en riktigt lovande produkt!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Mjo, fast det lär även vara det headset som är absolut längst från lansering. Jag skulle inte räkna med något släpp under 2016.

Segt, kanske blir att köpa något och sedan sälja det när gen 2 (och denna) kommer. Någonting säger mig att gen 2 kommer vara avsevärt mycket bättre än gen 1, precis som det brukar vara.

Hoppas även LiquidVR bygger in så att den kan utnyttja den tekniken så att så många spel som möjligt får stöd för det. Alternativt att stödet kommer i drivrutinerna. (Rörande dynamisk upplösning.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har tyckt detta VR headsetet varit det mest intressanta sedan jag såg det första gången.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra det här
Men det är inte så lite konkurens i området

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tveksamt om detta vr-headsetet någonsin släpps eller blir kompatibelt med några spel. Mer sannolikt är att de kommer utveckla funktioner som de andra aktörerna kommer att vara intresserade av att använda/köpa.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Renderings tekniken kallas vanligtvis för "foveated rendering", det finns flera implementationer av det redan. Det stora problemet är att få tillräckligt bra eyetracking för låg kostnad men blir betydligt lättare när ögonen är fixerade jämfört med tobiis vanliga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har testat Tobii eyetracking och fördröjningen är ju ganska rejäl. Tyckte det funka dåligt som ersättare till muspekaren.
Har därför svårt att se hur det skulle bli bra här.

När testade du och i vilket sammanhang? är intresserad då jag stöter på Tobiis produkter i jobbet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

När testade du och i vilket sammanhang? är intresserad då jag stöter på Tobiis produkter i jobbet.

Studenter som gjorde jobb där och jag fick agera testperson. Så satt några veckor med sådan inkopplad.
Kommer inte ihåg vad modellen hette men det är den som ska ersätta eller vara komplement till datormusen. Som ergonomiprodukt.

Permalänk
Medlem

@Imaculent:

ah ok, var detta länge sedan?

Vi hanterar endel produkter fån dem i form av ögonstyrningsdatorer (Tobii I series) och rena enheter som kopplas till PC ( PC eye ) och tycker ändå att den borde vara tillräckligt responsiv för att fungera för ändamålet om inte fältet som får pimpade detaljer är för litet för då lär den inte hänga med.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

VR i all ära... när kommer Fasttracker 3?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

Med den där upplösningen får Pascal med sina 32gb HBM2-minnen verkligen något att knapra på!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

@Imaculent:
ah ok, var detta länge sedan?
Vi hanterar endel produkter fån dem i form av ögonstyrningsdatorer (Tobii I series) och rena enheter som kopplas till PC ( PC eye ) och tycker ändå att den borde vara tillräckligt responsiv för att fungera för ändamålet om inte fältet som får pimpade detaljer är för litet för då lär den inte hänga med.

Hm, början på året eller kanske i våras.
Som jag använde den tittade men på en punkt och klickade på en tangenbordsknapp (ctrl) och det fungerade bra.
Men om man körde tester och fick i realtid var den tyckte att du tittade på så kändes det väldigt segt.

Permalänk
Medlem

@Imaculent:

Ok det var så pass nyss. Deras ögonstyrningsteknik har ju förbättrats under åren jag varit i kontakt med produkterna. men när det är ett helt fält man styr med ögonen går det bra men när man gör som du säger styr en muspekare eller liknande så blir det svårt med exakt var du har fokus såklart, så jag kan hålla med om att den inte är så precis man skulle önska när man har den som "pekare"

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

@Imaculent:
Ok det var så pass nyss. Deras ögonstyrningsteknik har ju förbättrats under åren jag varit i kontakt med produkterna. men när det är ett helt fält man styr med ögonen går det bra men när man gör som du säger styr en muspekare eller liknande så blir det svårt med exakt var du har fokus såklart, så jag kan hålla med om att den inte är så precis man skulle önska när man har den som "pekare"

Det funkade bra i Windows 8 menyn men om man öppnar exempelvis Word med alla små knappar så är det som att skjuta hagelbössa...