Arctic Freezer I32 och A32 är semipassiva processorkylare för Intel och AMD

Permalänk
Melding Plague

Arctic Freezer I32 och A32 är semipassiva processorkylare för Intel och AMD

Semipassiv kylning blir allt vanligare bland grafikkort och nu tar Arctic finessen till processorer med syskonmodellerna Freezer I32 och A32.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräsigt med nya finesser Jag har stört mig på att det inte går att få ner fläktarna till 0RPM när de inte behövs. Hoppas t. ex Noctua följer efter. Idag har de ju ett "minimumvarvtal" på 600 eller något sådant om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Jag gillar den här trenden med semipassiv kylning. Kanske ska satsa på semipassivt hela vägen nästa bygge. Nätagg, GPU och nu CPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant! Skulle passa bra då min H80i låter lite för mycket och är ganska så onödig för min setup egentligen.

Ser fram emot tester på dessa

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag gillar den här trenden med semipassiv kylning. Kanske ska satsa på semipassivt hela vägen nästa bygge. Nätagg, GPU och nu CPU.

Skönt att man slipper fixa det själv som man fått göra tidigare. Bios-mod på grafikkort, manuell fläktstyrning på CPU/chassifläktar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fräsigt med nya finesser Jag har stört mig på att det inte går att få ner fläktarna till 0RPM när de inte behövs. Hoppas t. ex Noctua följer efter. Idag har de ju ett "minimumvarvtal" på 600 eller något sådant om jag inte minns helt fel.

tror mina fläktar snurrar i va 2-300 som lägst (noctua fläktar då) och sedan går de absolut max upp i 800 knäpptyst

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv

Gillar Arctic och att de ofta är först med nya initiativ! Har flera av deras billiga varianter som är riktigt prisvärda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så den stora nyheten är egentligen fläkten och inte kylaren??

Permalänk

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Lösningen är att enbart ha (en eller flera) SSD i datorn och en NAS för lagring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så den stora nyheten är egentligen fläkten och inte kylaren??

Fläktkontrollern, men ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Hoppas t. ex Noctua följer efter. Idag har de ju ett "minimumvarvtal" på 600 eller något sådant om jag inte minns helt fel.

Det går bra att köra till exempel NF‑F12 i 400 rpm och då är den OMÖJLIG att höra. Så det är mer en principsak än en märkbar förbättring att kunna kyla CPU semipassivt.

Skrivet av SimpanDirr:

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Mekaniska skitdiskar har sedan länge fått stryka på foten i mina datorer. De hör hemma i en garderob/källare där de kan skramla och skräna så mycket de vill eller i form av externa diskar som enbart startas vid behov. Det är synd att du ska få din dators ljudnivå förstörd av dessa härken, så ta steget du också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Men det är väll moderkortet som bestämmer om en fläkt ska kunna stanna eller inte? mitt msi kommer inte under 40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Men det är väll moderkortet som bestämmer om en fläkt ska kunna stanna eller inte? mitt msi kommer inte under 40%

Reading comprehension, eh?

Skrivet av Artikeln:

Exakt hur den semipassiva funktionen fungerar framgår inte, men på den officiella webbsidan står det att merparten moderkort med PWM-styrning för fläktar inte kan reglera spänningen under 40 procent och att det är vad Arctic lyckats komma runt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Var bra när jag bytte till semipassivt grafikkort (eller kylningen på den för ordmärkarna) för det gjorde stor skillnad.
Men chassi- och CPU-fläktarna (BeQuiet och Noctua) hör jag ändå inte i idle så det är strunt samma för mig.
Och så har jag inte haft HDD på några år för det ljudet är värst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Scythe Quiet drives på skumgummi gör mirakel. Har 3TB och 4TB WD green och det fungerar finemang.

Dock så måste chassit ha rejält med plats för att denna konfiguration ska vara möjligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Proffsmobbare

Om moderkortstillverkare bara hade släppt en ordentlig PWM-kontroll så skulle samtliga kylare på marknaden kunna vara semipassiva.

Permalänk
Avstängd

Ändå sedan jag hade min passivt kylda Intel 386 så har jag saknat passiv kylning.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men när jag tittar på den här kylaren så känns det inte som att den har särskilt kompetent värmeledningsförmåga.

Tagit bort off topic /moderator
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Reading comprehension, eh?

Dock står det fel i artikeln då PWM inte reglerar spänningen. Resten stämmer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Hemligheten bakom "semi-passivt" är riktigt feta kylflänsar på prolle o graffet. Inga fläktar.

Sen Pvm styrda chassifläktar i ett bra chassi.

De första "semipassiva" kylare är ju bara tysta när de inte behöver vara det. Det måste ju va tyst när man hardcore gamear.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Jag vet inte varför, men när jag tittar på den här kylaren så känns det inte som att den har särskilt kompetent värmeledningsförmåga.

I30 ska kunna klara TDP 320 W, men recensioner verkar tveksamma till det. Ska dock vara en tyst kylare som fungerar bra i stock. Så din blick har troligen helt rätt, en ok kylare men krävs nog ganska bra chassifläkt för funktionen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Nas eller Filserver på Gbit lina i ett annat rum. Kört Filserver i åratal och det har fördelar att data är tillgängligt till alla enheter inklusive smart phones och tablets. har inga diskar i mina datorer i övrigt utan SSD som gäller.

Skrivet av CynXen:

Dock står det fel i artikeln då PWM inte reglerar spänningen. Resten stämmer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra, PWM är Pulse Width Modulated så spännigen är samma bara pulsbreden som varierar när fläkten faktiskt får spänning och det är just denna av och på cykel som gör att PWM fläktar kan gå i så lågt RPM då full spänning erhålls även vid låga varvtal.

3 pins fläktar är styrda av spänningen dock. Lite lustigt redaktionen inte vet om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fräsigt med nya finesser Jag har stört mig på att det inte går att få ner fläktarna till 0RPM när de inte behövs. Hoppas t. ex Noctua följer efter. Idag har de ju ett "minimumvarvtal" på 600 eller något sådant om jag inte minns helt fel.

Kör min i 220 rpm när datorn bara står, kan köra semipassivt med om jag känner för det men då både hårddisken och grafikkortet överröstar processorkylaren så känns det meningslöst..:)
Moderkortet börjar få problem att känna av när fläkten snurrar under 160rpm, ca 120 skulle jag säga är lägsta jag kan gå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som sett nå mått ps pjäserna?

Edit: hittade höjden efter lite googlande, 150mm är för högt för mitt chassi i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6*

Vill man diskutera "svengelskans" vara eller icke vara är man välkommen att skapa en tråd i Övriga ämnen eller väcka en redan existerande tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Har det mesta semipassivt redan i datorn. Tyvärr så går det inte få tyst på lagringsdiskarna.

Har provat allt, hängt upp i band osv men så fort diskarna stängs av blir datorn på 0db

Blir bättre när det äntligen kommer stora kostsamma SSD från Samsung. Mekaniska kan man ha på en server i garderoben men de hörs ändå. Men fick ner ljudet rätt rejält när jag ställde serven på två plastbackar från IKEA.