Asus Z170I Pro Gaming för Mini ITX på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Asus Z170I Pro Gaming för Mini ITX på väg till svenska butiker

Mini ITX är i ropet och nu krymper Asus storsäljande LGA 1151-moderkortet Z170 Pro Gaming till formatet, med snarlik funktionalitet och inbyggt trådlöst nätverk 802.11ac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar sån tid egentligen? Jag väntar på H170I-plus som inte heller dykt upp än. Andra tillverkares kort finns i lager redan men asus verkar inte få tummen ur.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Vad är det som tar sån tid egentligen? Jag väntar på H170I-plus som inte heller dykt upp än. Andra tillverkares kort finns i lager redan men asus verkar inte få tummen ur.

Efterfrågan är inte lika stor på mITX moderkort, sen så kan jag tänka mig att det är lagom mycket svårare att designa för mITX än (m)ATX så det tar längre tid även där.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Vidare specifikationer

Detta moderkort, eller mobo som ungdomen säger, har även M2-anslutning på undersidan, M Key, 60 & 80mm. USB 3.1 Type A på baksidan. Den har även LED-belysning.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se ett trenddiagram för olika formfaktorer.

Undrar om ATX kanske är på väg ner, och det blir mer och mer populärt med andra formfaktorer?

Permalänk
Medlem

Läste på deras hemsida att detta kort inte kan leverera mera än 5gbs via USB 3.1(C-Type port)?!
Undra om detta stämmer? Jag vill ha 10Gbs via USB 3.1

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Läste på deras hemsida att detta kort inte kan leverera mera än 5gbs via USB 3.1(C-Type port)?!
Undra om detta stämmer? Jag vill ha 10Gbs via USB 3.1

Hittar 3 ställen bara på sidan man kommer in på att det är 10gbit...
Står rakt ut på 2 ställen och på 1 att den kan överföra i 850ish mb/s (tar du bort overhead så är det rimligt för 10gbit)

Permalänk
Inaktiv

Skönt. Som LEET Pro Gamer Hax0R är det skönt att kunna förlita sig på att Asus tar fram grejer som har det som krävs

Bränner annars minst ett moderkort i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Hittar 3 ställen bara på sidan man kommer in på att det är 10gbit...
Står rakt ut på 2 ställen och på 1 att den kan överföra i 850ish mb/s (tar du bort overhead så är det rimligt för 10gbit)

Mycket riktigt.. vet inte vilket jag kikade på förra veckan... tittade nu även på MAXIMUS-VIII-GENE och även där står det 10gb.
T.o.m. min kollega reagerade förra veckan på 5gbs på USB 3.1. märkligt!

Jaja vi var väl tröttmössor båda två

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Efterfrågan är inte lika stor på mITX moderkort, sen så kan jag tänka mig att det är lagom mycket svårare att designa för mITX än (m)ATX så det tar längre tid även där.

Här i Sverige tror jag ändå den är rätt stor, gigabyte z170n wifi låg tvåa på prisjakt typ förra månaden trots att det inte kom förrens typ igår och sen denna bräda listades så har den legat i topp också.

Tycker också det har tagit väldigt lång tid att få ut dessa, flera har varit listade sen skylakes release och det är fortfarande glest i butikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är väldigt nöjd med min Z97 Pro Gamer bräda och har svårt att tänka mig att dessa har blivit sämre med Z170. Bra bang for the buck brädor.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Snusfri

Tråkigt med bara 2 minnesplatser, de skulle kunna få in 4st, antingen genom att bygga på höjden (typ riser) eller med SODIMM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt med bara 2 minnesplatser, de skulle kunna få in 4st, antingen genom att bygga på höjden (typ riser) eller med SODIMM.

Är det inte lite som att säga att:
-Det är tråkigt att lilla VW Polo bara har fyra sittplatser, man borde kunna ha en stol på taket också?
Tanken med mini ITX är ju just att få ner formatet och brädan klarar ändå 32 GB RAM (ATX klarar 64 GB) vilket borde räcka långt på ett sådant här kort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

varför de de så dyra nu? asrock 2lax å detta 1800 typ..wtf..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt med bara 2 minnesplatser, de skulle kunna få in 4st, antingen genom att bygga på höjden (typ riser) eller med SODIMM.

bygga på höjden?... va?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Är det här den nya ROG versionen eller kommer det komma en ROG impact?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@DST:
Dyra?

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem

jupp dyra, ex när jag letade efter ett mini-itx mobo något år sedan så kostade de vanliga z77 mobos från 1100-1400. Asus super duper va z-77 va ju lite dyrare men dessa priser e ju sjuka. varje gen så höjs priserna trots att det i princip samma mobos fast i nyare flavör... säääämst

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jupp dyra, ex när jag letade efter ett mini-itx mobo något år sedan så kostade de vanliga z77 mobos från 1100-1400. Asus super duper va z-77 va ju lite dyrare men dessa priser e ju sjuka. varje gen så höjs priserna trots att det i princip samma mobos fast i nyare flavör... säääämst

För ett år sedan var dollarpriset betydligt lägre.

Permalänk
Medlem

jo visst, men vi räknade redan då med x10 för att det skulle bli rätt slutpris. mitt asrock z77 som jag köpte från webhallen va tom över x10 redan då. så att skylla på att dollarn gått upp e inte hela sanningen, sanningen e att de tar mer å mer betalt betalt för varje gen e bara för att de kan helt enkelt.

ärligt talat 1800kr för ett simpelt mobo. okey om det va ett x99 med allt som hör till såsom 4minnesbanker. då jäklar.. men annars? hur kan de motivera detta lixom.. vill ha ca ett års löneökning på ca 22% i så fall så det går jämnt ut. räknar med ett minitx pris på 1400 innan som e ganska väl tilltaget ändå mot 1800 för detta.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om man ser till konkurrensen så är ju detta moderkort nästan billigt, 3:en billigast av Z170 itx faktiskt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2403#rparams=m=s237918...

För min del så är ju dock detta moderkort så nära det perfekta mini-itx kortet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Är det här den nya ROG versionen eller kommer det komma en ROG impact?

Detta är Pro, det kommer nog en Impact också.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo visst, men vi räknade redan då med x10 för att det skulle bli rätt slutpris. mitt asrock z77 som jag köpte från webhallen va tom över x10 redan då. så att skylla på att dollarn gått upp e inte hela sanningen, sanningen e att de tar mer å mer betalt betalt för varje gen e bara för att de kan helt enkelt.

ärligt talat 1800kr för ett simpelt mobo. okey om det va ett x99 med allt som hör till såsom 4minnesbanker. då jäklar.. men annars? hur kan de motivera detta lixom.. vill ha ca ett års löneökning på ca 22% i så fall så det går jämnt ut. räknar med ett minitx pris på 1400 innan som e ganska väl tilltaget ändå mot 1800 för detta.

Hur jämför du nu? Missa du att det var itx? Asus z77-i deluxe som var väl deras enda itx kort för z77 lanserades för typ 200 dollar. Asus har alltid vart dyra, speciellt deras mitx kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

wut???
e mini itx jag pratar om jue. z77 itx från alla tillverkare kostade max 1400kr. va ju bara asus maximus mini-itx som va det riktigt dyra mini itx kortet å då kommer jag inte ihåg om det ens fanns i z77 version.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

wut???
e mini itx jag pratar om jue. z77 itx från alla tillverkare kostade max 1400kr. va ju bara asus maximus mini-itx som va det riktigt dyra mini itx kortet å då kommer jag inte ihåg om det ens fanns i z77 version.

Bara att googla modellen, lanserades för runt 190-200 dollar.

Om vi ska jämföra med asrock så gick mitt z87e-itx på runt 1400kr, årets modell är nu listat för 1500kr. Så hänger inte med på vilken höjning du pratar om. Ska du jämföra så får du väl ta liknande produkter från samma tillverkare å kolla msrp. Flashiga Gaming kort som det här med massa portar å fräsigt ljud brukar väl typ alltid kosta nån hundralapp mer, plus att asus alltid är dyrare än asrock. Msi, gigabyte och asrocks icke Gaming versioner ser ju ut att ligga ganska nära föregående modeller i pris (lite dyrare men är ju naturligt iom att de knappt nått butikerna och iom dollarn)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

såg i länken till prisjakt att det fanns flera modeller redan å som va billigare så, så sett det e ju inget höjning. men detta kort hade la inget märkvärdigt å priset e la ändå 1800 så det e lite dyrt ändå. Maximus hade la färbättrad strömförsörjning medans denna ser ut som vilket annat minitix som helst. så jag står fast, för de pengarna så borde de erbjuda något utöver det vanliga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av DST:

varför de de så dyra nu? asrock 2lax å detta 1800 typ..wtf..

Anledningen att Z170-kort generellt kostar mer än vad motsvarande Z97-kort gjorde vid lansering är:

1. Valutakurs
2. Överlag krävs högre budget per modell för att leverera den nya tekniken för plattformen

Att implementera t.ex. DDR4 behöver ökad budget eftersom tekniken kräver fler ledare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer komma en ITX med Skylake "onboard" från någon tillverkare?