Installera windows på en M.2 disk på ett Asus Z97-K

Permalänk
Medlem

Installera windows på en M.2 disk på ett Asus Z97-K

Någon som lyckats med att installera Windows(via usb) på en M.2 disk på ett Asus Z97-K?

I mitt fall gäller det en Samsung SM951. Har följt diverse guider på dutuben.
Prövat både Microsoft USB-tool och Rufus.

Måste jag byta till ett bättre/dyrare moderkort som inte jävlas?

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3mc0k9/sm951_on_as...

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Någon som lyckats med att installera Windows(via usb) på en M.2 disk på ett Asus Z97-K?

I mitt fall gäller det en Samsung SM951. Har följt diverse guider på dutuben.
Prövat både Microsoft USB-tool och Rufus.

Måste jag byta till ett bättre/dyrare moderkort som inte jävlas?

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3mc0k9/sm951_on_as...

Säker på att du gjort rätt med rufus? Jag gjorde med det och det funkade galant

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Säker på att du gjort rätt med rufus? Jag gjorde med det och det funkade galant

Jag följde den här guiden(https://www.youtube.com/watch?v=Uq3BrjWU7sg) som påstår att Rufus krävs.. Men funkade inte för mig.. Jag hamnar bara tillbaka i bios om jag försöker boota från usb-minnet.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Jag följde den här guiden(https://www.youtube.com/watch?v=Uq3BrjWU7sg) som påstår att Rufus krävs.. Men funkade inte för mig.. Jag hamnar bara tillbaka i bios om jag försöker boota från usb-minnet.

Har du provat ett annat USB minne ? En del minnen kan faktiskt strula. Samma gäller usb ingång på datorn,

Permalänk
Medlem

Har du testat att formatera det med "GPT partition scheme for UEFI computer"?

Permalänk
Medlem

Att lägga skuld på SSDn är ju fullständigt poänglöst om du inte ens lyckas boota från ditt installationsmedia. Använd Rufus, kör GPT för UEFI och FAT32 och se till att du bootar med UEFI utan CSM och inte i legacy mode.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Har du testat att formatera det med "GPT partition scheme for UEFI computer"?

Har jag inte gjort.. Men jag har installerat flertalet datorer med just det usb-minnet tidigare, så det känns ju osannolikt att det är just det..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuth:

Har du testat att formatera det med "GPT partition scheme for UEFI computer"?

Ska pröva det

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Att lägga skuld på SSDn är ju fullständigt poänglöst om du inte ens lyckas boota från ditt installationsmedia. Använd Rufus, kör GPT för UEFI och FAT32 och se till att du bootar med UEFI utan CSM och inte i legacy mode.

Jag har inte lagt skuld på SSDn.. Den funkar hur bra som helst vad jag märkt.. Men jag vill ju ha windows på den, och det är ju där det tar stopp..

Edit: det är när jag försöker boota utan CSM som det misslyckas.. annars funkar det fint..

Ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag har inte lagt skuld på SSDn.. Den funkar hur bra som helst vad jag märkt.. Men jag vill ju ha windows på den, och det är ju där det tar stopp..

Att du inte klarar av att boota från USB-minnet har ju ytterst lite att göra med vilken lagringsenhet du vill installera Windows på. Det senare är bara relevant när du lyckats med det första.

Citat:

Edit: det är när jag försöker boota utan CSM som det misslyckas.. annars funkar det fint..

Handlar det om Windows 7 finns det inte stöd för EFI utan CSM, så då får du köra med CSM. I annat fall får du redogöra för vilket operativsystem det handlar om och hur du fick tag på ISO:n.

Vad mer som är relevant är om det är AHCI- eller NVMe-versionen av SM951.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Att du inte klarar av att boota från USB-minnet har ju ytterst lite att göra med vilken lagringsenhet du vill installera Windows på. Det senare är bara relevant när du lyckats med det första.

Handlar det om Windows 7 finns det inte stöd för EFI utan CSM, så då får du köra med CSM. I annat fall får du redogöra för vilket operativsystem det handlar om och hur du fick tag på ISO:n.

Vad mer som är relevant är om det är AHCI- eller NVMe-versionen av SM951.

Jag vet hur man bootar från ett jävla usb-minne.. Det jag vill säga är att om jag stänger ner CSM i bios så vill USB-minnet inte boota med mitt Asus Z97-K.. Har prövat microsofts usb-tool och rufus.. (och med det så är det väl underförstått att det funkar att boota som vanligt)

Det är Windows 10 det handlar om. Det är NVMe-versionen jag har.

Ska meka lite till nu.

Ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN