Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen

Jag tror att du missade det viktigaste han skrev:

Skrivet av Sisyfos:

Att tappa vikt är väldigt tråkigt och enkelt = Ät mndre kalorier än du gör av med.

Du kan äta vad du vill när du vill och gå ned i vikt så länge ditt intag av energi mindre än vad kroppen gör av med. På samma sätt som du kan gå upp i vikt på nästan vad som helst.

Jag äter i regel bara en gång per dag och det fungerar bra. Dock är det inte någon liten portion och kosten är ganska varierad.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Klart jag förstår det. Men de kalorier jag normalt äter innan kl. 18 är alldeles tillräckligt för att klara mig. Allt utöver det minskar kaloriunderskottet och kan till och med bli ett kaloriöverskott. Sen är det ju skillnad på nyttiga och onyttiga kalorier. Vanlig mat innehåller ämnen och vitaminer som kroppen behöver medan t.ex. läsk inte tillför kroppen något annat än onyttigt socker.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns ingen magi.

Man kan äta precis vad man vill så länge man är på sitt kalorimål.
Är man dock på deff kalorintag är det ju inte så enkelt då ens mål är betydligt lägre.

Att strypa något bara för sakens skull brukar sluta med fallbacks.
För vissa funkar det att bara ta bort ALLT man tycker om, för dom flesta håller det ett tag. Och på det sättet börjar jojobantningen.
Gå all out, tappa lusten, börja om.

Oftast handlar det om ens attityd till mat/sötsaker osv. Tyvärr ställer många in sig på helt fel saker vid viktnedgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chobi:

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Väga maten. Så länge man får i sig mindre än man gör av med så kommer man gå ned. Kan bli knepigt om man äter mediciner eller har andra medicinska problem - men så "enkelt" är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Väga maten. Så länge man får i sig mindre än man gör av med så kommer man gå ned. Kan bli knepigt om man äter mediciner eller har andra medicinska problem - men så "enkelt" är det.

Du är medveten han skrev inlägget 2012-02-26 va

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns ingen magi.

Man kan äta precis vad man vill så länge man är på sitt kalorimål.

Det är dock skillnad på att äta nyttigt och onyttigt även om kaloriintaget är det samma.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är dock skillnad på att äta nyttigt och onyttigt även om kaloriintaget är det samma.

Såklart det är.
Hade aldrig velat leva utan att unna mig godsaker iaf.

Det som är hela poängen, man behöver inte utesluta saker.
Sen säger jag inte att man ska äta 2-3 chipspåsar om dagen varje dag bara.

Det enklaste sättet för den som inte har koll är att räkna kalorier, då kan man enkelt justera.
Visst, du kanske börjar med att äta som du gjort, godis osv. Men märker fort att du kommer upp i dina kalorier. Ja då går man hungrig.
Enda sättet är att justera vad du äter. Mindre godis kanske, mer fyllig mat för att täcka behovet men ändå få något gott.

Dom flesta som är överviktiga har noll koll på hur många kalorier dom faktiskt stoppar i sig, nästan alla tror det är mindre än vad det faktiskt är.

Permalänk
Avstängd

Har tränat till och från i många år men lade på mig mycket vikt förra vintern pga. stressigt jobb och har tränat sen slutet av april nu samt legat på kaloriunderskott sen dess. Vägde 104kg då. Vet inte vad jag väger nu i och med att jag inte har någon våg men slankare har jag blivit.

Sprang 10km i morse. Första gången någonsin jag sprungit så långt. 3 mil i veckan är mitt nuvarande mål. Min vanliga löpningsrunda är 8.5km för tillfället men tänkte prova milen i morse och det gick bra.

Har förövrigt styrketränat i många år och har redskap hemma som skivstång, bänkpress och hantlar. Skulle gärna ha en chins stång.

Stirrar mig inte blind på kosten. Äter det jag vill men ser till att ligga på minst 500 kaloriers underskott per dag, förutom någon fuskdag då och då. Fuskdagen blir oftast en fredag eller en lördag. Går bra när man sköter kosten annars och tränar 3-6 dagar per vecka.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har tränat till och från i många år men lade på mig mycket vikt förra vintern pga. stressigt jobb och har tränat sen slutet av april nu samt legat på kaloriunderskott sen dess. Vägde 104kg då. Vet inte vad jag väger nu i och med att jag inte har någon våg men slankare har jag blivit.

Sprang 10km i morse. Första gången någonsin jag sprungit så långt. 3 mil i veckan är mitt nuvarande mål. Min vanliga löpningsrunda är 8.5km för tillfället men tänkte prova milen i morse och det gick bra.

Kul , grattis. Hoppas det håller i sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Kul , grattis. Hoppas det håller i sig

Tackar. Tror att det ska hålla i sig. Blir ju bara lättare och lättare att springa när man blir starkare och går ner i vikt. Får hoppas på en mild vinter bara så att man kan springa.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Ja jag är också orolig för vinter. Har precis köpt mig en pulsklocka och hade tänkt köra intervallträning nu när fotbollen tar slut. Men det är svårt att springa på is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tackar. Tror att det ska hålla i sig. Blir ju bara lättare och lättare att springa när man blir starkare och går ner i vikt. Får hoppas på en mild vinter bara så att man kan springa.

Du verkar ha hittat ett system som fungerar för dig iaf, att äta det man vill men att se till att man ligger på lite underskott.
Fuskdagar kan vara luriga, men kan rätt enkelt ta vecko snitt istället om man kör lite fuskhelg.
Och kul när man når milstenar som med din löpning.

Vi har så mild vinter i Sverige överlag (kanske inte i norrland dock) så brukar gå rätt bra att vara ute året runt med rätt kläder.
Annars får man väl offra sig till gym för löpband alt köpa hem ett eget

Här i Skåne har det inte varit vinter senaste åren typ :>
Jag springer dock inte, men är ofta ute på prommenader, och jag älskar vinter prommenader betydligt mer än varma sommardagar

Permalänk
Medlem

Räknade själv kalorier förr, men i längden var det inte något som gav resultaten jag ville uppnå.

Idag äter jag rätt annorlunda; i stora drag är det obegränsat av grönsaker som växer ovan jord, kött, fisk och "bra fett".

" " på grund av att "bra" är en diskussion som är pågående och ett skifte verkar vara på gång bland det rekommenderade fettet.
Mättat fett (smör, kokosolja mm) är av vad jag läst till mig bara nyttigt.

(Mest lättlästa källan är boken motrevolutionen av Andreas Enefält, men äter inte helt enligt det som beskrivs där)

ps. det verkar inte vara så enkelt som vi vill tro (kalorier in = kalorier ut). Kroppen är sjukt komplicerad, och några av faktorerna som spelar in är hormonbalansen i kroppen och vad vi stoppar i oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

@chipw00t: Ja jag är också orolig för vinter. Har precis köpt mig en pulsklocka och hade tänkt köra intervallträning nu när fotbollen tar slut. Men det är svårt att springa på is...

Det brukar vara riktig vinter här januari och februari. Kanske simmar och styrketränar då ifall det inte går att springa.

Skrivet av JimmieSan:

Du verkar ha hittat ett system som fungerar för dig iaf, att äta det man vill men att se till att man ligger på lite underskott.
Fuskdagar kan vara luriga, men kan rätt enkelt ta vecko snitt istället om man kör lite fuskhelg.
Och kul när man når milstenar som med din löpning.

Vi har så mild vinter i Sverige överlag (kanske inte i norrland dock) så brukar gå rätt bra att vara ute året runt med rätt kläder.
Annars får man väl offra sig till gym för löpband alt köpa hem ett eget

Här i Skåne har det inte varit vinter senaste åren typ :>
Jag springer dock inte, men är ofta ute på prommenader, och jag älskar vinter prommenader betydligt mer än varma sommardagar

Fuskdagar är inte så luriga för mig. Ofta så överskrider jag inte ens kaloriintaget för en dag på mina fuskdagar. Om jag gör det så jämnar det ändå ut sig över tid. Det är rätt så ofta som jag har ett större kaloriunderskott än 500 på en dag. Ser framemot att äta normalt igen måste jag ändå säga. Slippa tänka på allt det här.

Jo, hela min grej fungerar rätt så bra för mig. Det hjälper definitivt att man tycker att det är roligt att springa och styrketräna.

Bor i Stockholm och här är det oftast vinter i januari till februari om det är vinter. Ibland lite i mars också. Den kan börja i december ibland men ofta så är det en rätt grå jul. Får se hur det blir i år. Kunde i och för sig vara roligt att simma ett par månader.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mahti:

ps. det verkar inte vara så enkelt som vi vill tro (kalorier in = kalorier ut). Kroppen är sjukt komplicerad, och några av faktorerna som spelar in är hormonbalansen i kroppen och vad vi stoppar i oss.

Som sagt så är det det när det gäller att bränna speciella delar av fett på sin kropp men när det gäller att bara gå ner i vikt så är det inte det.
Det är enkel fysik och inget mer.
Du må ha räknat kalorier och gjort det hyfsat bra men glömde det där margarinet/oljan som du hade i för mycket av när du lagade mat eller hur mycket kalorier som var i den där fredagspizzan etc.
Nu kanske du känner att jag är dryg som få men om det inte vore något som du inte kalkylerade rätt så strider du mot naturens lagar.

Men en grej som det däremot inte står klart är vad vi borde äta för att vara nyttiga och det är fortfarande uppe för diskussion men att tappa vikt är absolut inte det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej nej, jag fyllde inte på med all info för dig att kunna göra en precis bedömning och då kan jag inte döma dig för ditt antagande heller även fast den är fel.

Låg på 2300-2800 kalorier beroende på vad som var planerat för dagen och v visserligen uppnådde jag till slut viktminskningen (eller snarare fettprocenten på ca 12) som jag strävade efter. Men det var inte en tid av njutning och styrkan, magen och välmåendet var inte där jag ville ha det.

Idag äter jag i princip obegränsat med fett, protein får jag arbeta med för att få i mig den mängd jag vill ha och kolhydrater äter jag bara mycket av en del dagar i veckan. Och detta har för mig lett till att vikten stabiliserat sig på ~80kg (är 183cm) samtidigt som jag vill tro mig se att jag får allt mindre av underhudsfett (och förhoppningsvis mer brunt fett, men det är ett annat projekt).

Avslutar med att svara på ditt antagande om "Du må ha räknat kalorier och gjort det hyfsat bra men glömde det där margarinet/oljan som du hade i för mycket av när du lagade mat [..]". Jag börjar i princip varenda dag med kaffe där jag blandar i ~1-2 msk smör och ~1msk mct olja, det hade inte kommit på tapeten under mitt gamla dietande. Då skulle kalorierna sparas till när dom behövdes, men det motsägelsefulla här är att jag klarar av att fasta 18h (inkl. natt) med enbart "fettkaffet" på morgonen utan problem (vilket jag vill göra en gång i veckan, men har slarvat en del med det).

Permalänk
Medlem

Anledningen LCHF är bra för många är att fett ger en bra mättnad, därför äter man generellt sätt mindre/samma mängd kalorier med LCHF som med annan kost.

Vissa tror dock att bara för man äter lchf kan man äta obegränsat med kalorier

Sen är det väl få som faktiskt äter LCHF på "rätt" sätt, dvs så du hamnar i ketosis, och ännu mindre som vet att om du fuskar 1 dag så får kroppen börja om för att hamna i tillståndet igen, vilket gör att man oftast mår rätt dåligt. "keto-flu" ex är ett välkänt fenomen när man kladdar med detta.

LCHF, 5:2, normal kost, hög protein, kolhydrat osv. Alla följer samma regel, kalorier in/ut.
Finns ingen magi som vissa tror.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mahti:

Låg på 2300-2800 kalorier beroende på vad som var planerat för dagen och v visserligen uppnådde jag till slut viktminskningen (eller snarare fettprocenten på ca 12) som jag strävade efter. Men det var inte en tid av njutning och styrkan, magen och välmåendet var inte där jag ville ha det.

Ja men då fungerade ju kaloriräkningen? Spelar ju ingen roll hur du mådde under proceduren, fysikens lagar gjorde sitt!

Skrivet av Mahti:

Vägg av text

Ja alltså, jag säger inte emot att LCHF-kost kanske är det optimala för människan då fettet kanske mättar bättre bland andra påstådda hälsoeffekter (Väntar personligen på längre och mer omfattande studier) men i grund och botten så får man ju absolut inte konsumera för mycket fett i LCHF-kost för då går man över sin kalori-förbränning.

Som sagt så gäller det att skilja på att vara "nyttig" och att tappa vikt.
Man kan sitta 14 timmar om dagen vid en dator och vara smal, normalviktig och fin men likt förbannat dör man kanske tidigare än många överviktiga/personer som lider av fetma då dessa kanske rör mera på sig vilket helt klart kan diskuteras.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För min del var det ganska lätt att gå ner i vikt. Jag har alltid legat på 85-86kg och är 174cm lång.

Bestämde mig för att hitta något att tävla i, så att tävlingshornen växte fram igen. Det blev triathlon.
Har sedan i slutet på mars gått ner 16kg (väger 70kg nu) och har käkat mer än jag gjorde tidigare.

Gick från att knappt kunna jogga 2km till att springa lidingöloppet på under 3h i lördags, detta sedan mars 2015.

Att hålla motivationen uppe är inte heller direkt svårt, det är bara att sätta nya delmål hela tiden. Mitt första var att klara ett triathlon i olympisk distans (1.5km simning, 40km cykel och 10km löpning). Och nu är jag anmäld till Ironman 2016. Sedan kan man plocka tider på sina förra tävlingar, köra ännu värre utmaningar osv osv.

Så mitt tips är, hitta något som aktiverar dig, och som du tycker är kul. För min del är det mest alla stats jag får ut av min GPS-klocka som håller mig triggad, jag ser min progress hela tiden och det är lite som att "levla" i MMO spel, fast på riktigt då.

Permalänk
Avstängd

Har kommit upp i 3 mil per vecka med löpningen nu. En mil per gång känns rätt så lagom. Tror inte att jag behöver öka längden på rundan.

Bara att fortsätta med det här nu då. Rätt så roligt att springa faktiskt. Trodde jag aldrig att det skulle vara.

Kanske springer sicklaloppet för skojs skull nästa höst.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Måste bara lägga ut en varning för de mer kraftigt överviktiga som börjar med att springa. Det är sjukt bra att ni har börjat ta tag i träning men akta er för att slita ut knäna, mer exakt brosket. Det ska göra ont i musklerna (mycket är ingen fara!) men inte ont i leden. Skulle rekommendera cykling i så fall eftersom att man då avbelastar knäna, simning e också bra.

Till de som tycker det e jobbigt att ha en lite visande kagge på gymet, eller visa upp lite extra fett när man träningssimmar. Man blir rörd från halsgropen till hjärtat att se någon som tar tag i sitt liv, oavsett hur vältränad man är.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Ni blev inte överviktiga för att ni slutade räkna kalorier, vad jag vet så finns det inga andra djur än människan som räknar och väger sin mat, men ändå finns det inga djur som lever på sin naturliga föda som blir överviktiga, oavsett tillgången på föda.
Om den mat man äter behöver vägas och räknas så är det något med den maten som gör att man bör undvika den.

Ett kaloriöverskott och en viktökning är två saker som inte går att separera ifrån varandra. Och ett kcal-överskott över tid beror på en rubbad biokemi som förhindrar kroppens mättnads "system" att fungera som den ska.

Viktökningen beror bla. på att kroppen har börjat sänka sin känslighet för insulin. Övervikten är det som syns, men det är egentligen det minsta problemet. Maten som orsakar fetma ökar risken för mer otrevliga saker som högt blodtryck, kärlsjukdomar, cancer m.m.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Ni blev inte överviktiga för att ni slutade räkna kalorier, vad jag vet så finns det inga andra djur än människan som räknar och väger sin mat, men ändå finns det inga djur som lever på sin naturliga föda som blir överviktiga, oavsett tillgången på föda.
Om den mat man äter behöver vägas och räknas så är det något med den maten som gör att man bör undvika den.

Ett kaloriöverskott och en viktökning är två saker som inte går att separera ifrån varandra. Och ett kcal-överskott över tid beror på en rubbad biokemi som förhindrar kroppens mättnads "system" att fungera som den ska.

Viktökningen beror bla. på att kroppen har börjat sänka sin känslighet för insulin. Övervikten är det som syns, men det är egentligen det minsta problemet. Maten som orsakar fetma ökar risken för mer otrevliga saker som högt blodtryck, kärlsjukdomar, cancer m.m.

Du tror alltså att man inte kan bli tjock av vanlig husmanskost?

Nej, djur varken brygger öl eller bakar fikabröd. Inte så svårt att hålla vikten om man tuggar gräsmatta eller äter igelkottar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Du tror alltså att man inte kan bli tjock av vanlig husmanskost?

Nej, djur varken brygger öl eller bakar fikabröd. Inte så svårt att hålla vikten om man tuggar gräsmatta eller äter igelkottar.

Det kan man säkert bli, det beror som sagt var på biokemin och hur den påverkas av det man äter, namnet som man väljer att kalla maten/kosten är irrelevant.

Jag lägger ingen åsikt i vad folk ska äta, det är upp till var och en.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smkr:

Ni blev inte överviktiga för att ni slutade räkna kalorier, vad jag vet så finns det inga andra djur än människan som räknar och väger sin mat, men ändå finns det inga djur som lever på sin naturliga föda som blir överviktiga, oavsett tillgången på föda.
Om den mat man äter behöver vägas och räknas så är det något med den maten som gör att man bör undvika den.

Nej det är det inte.

Vi är bara inne i en av de första perioderna under människans historia där vi är helt omringade av mat och det i mängder (I västvärlden)
För inte alltför länge sedan så fick man vara riktigt glad om man fick en måltid per dag och idag kan vem som helst äta sig proppmätt på alla möjliga billiga basvaror.

Oavsett om riset man proppar i sig är ekologiskt eller inte så spelar det inge roll om det är 1kg per dag - man går upp i vikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej det är det inte.

Vi är bara inne i en av de första perioderna under människans historia där vi är helt omringade av mat och det i mängder (I västvärlden)
För inte alltför länge sedan så fick man vara riktigt glad om man fick en måltid per dag och idag kan vem som helst äta sig proppmätt på alla möjliga billiga basvaror.

Oavsett om riset man proppar i sig är ekologiskt eller inte så spelar det inge roll om det är 1kg per dag - man går upp i vikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i, det spelar ingen roll om det är ekologiskt eller ej.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Nu 97.9 -> 93.8 kg på 6 veckor. Bättre borde det gå. Har tyvärr "fuskat" en del de här veckorna. Får se hur det gått efter ytterligare 6 veckor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Nu 97.9 -> 93.8 kg på 6 veckor. Bättre borde det gå. Har tyvärr "fuskat" en del de här veckorna. Får se hur det gått efter ytterligare 6 veckor.

Det är rätt så bra viktnedgång. Brukar det inte sägas att 0.5kg per vecka fortfarande är hälsosam viktnedgång?

Själv har jag ingen våg utan går efter spegeln. Vägde 104 i början av juni men vet inte riktigt vad jag väger nu. Det är i stort sett bara det som sitter runt midjan som är kvar. Sprang 8.5km igår och tränade styrketräning i morse. Blir nog en löprunda i morgon också och sen vila på torsdag. Siktar på en mil i morgon. Varierar beroende på dagsformen. Gick segt igår.

Försöker låta bli kolhydrater i form av bröd och pasta just nu. Blir mycket ägg, tonfisk, bacon, kött och frukt i stället och kände mig mindre plufsig direkt.

Inne på månad 7 av träning och god kosthållning nu. Fuskar nån dag nu som då men försöker hålla mig under 2500 kcal även om jag har en fuskdag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Urk. Lusten att bege sig ut och springa har försvunnit nu när det blivit minusgrader. Ligger fortfarande på kaloriunderskott i alla fall och tränar styrketräning. Kanske kompletterar med att simma nu i vinter.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Intermittent fasting+gym+promenader+kvalitetsmat-skräpmat