Styra HTPC, vilka grejer är bäst?

Permalänk
Medlem

Styra HTPC, vilka grejer är bäst?

Letar efter bra tangentbord med inbyggt mus, skulle helst vilja ha ett mini keyboard med inbyggd "kula" som man kan styra musen med då jag tycker touchpads är värdelösa. Ni som har htpc och inte styr den med en fjärrkontrol vad tycker ni fungerar bäst?

Permalänk
Medlem

Kör du Kodi så är ju telefonen HTPC:ns bästa vän.

Permalänk
Medlem

tycker inte om att styra Kodi med telefon, börja starta nån app så kanske man har telefon i rummet bredvid, nä nog ska man ha ett tangentbord med inbyggd mus.

själv kör jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685 och är mycket nöjd.
brukar använda knappen uppe till vänster för vänster musklick vilket funkar mycket bra

Permalänk
Medlem

Jag kör Kodi med min vanliga fjärr i vissa fall men oftast använder jag iPaden eller iPhonen och appen "XBMC Constellation". Helt suverän, fjärr, visa trailers, Youtbue-klipp, Trakt plugin, programerbara script i Kodi kan aktiveras från appen mm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt alldeles nyss lagt en beställning på ett: Logitech K830. Kan vara skönt med bakgrundsbelysning när man sitter på kvällen framför TV:n.

Jag kan försöka återkomma när jag har testat det. Lär väl dyka upp på tisdag eller onsdag nästa vecka.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Flirc och en vanlig multifjärr?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Logitech K400 till min HTPC. Fungerar bra faktiskt. När jag kör XBMC så har jag Yatse i telefonen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Jag gillar mitt Logitech K830 väldigt mycket. Kostar dessutom bara 699kr nu på Dustinhome Weekend Rush - Klickis.

Permalänk
Medlem

Andvänder K400.

Efter att ha testat olika lösningar så som, air mouse med mini tangentbord, logitech di novo mini, etc, kom jag fram att K400 var den bästa lösningen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Själv är jag inne på mitt andra Logitech diNovo Edge. Fortfarande det snyggaste HTPC t-bord man kan ha enligt mig. Också ett med vettig styrning av mus och underbar ljudkontroll.

Permalänk
Medlem

Sen finns ju även Logitech dinovo mini viket är riktigt smidigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Valfri MCE-kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Sen finns ju även Logitech dinovo mini viket är riktigt smidigt.

Om den bara fanns att få tag i nånstans så....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har också ett par K400 och ett MS AIO Media. Instämmer med att MS-tangentbordet är det bättre, dock avhängigt dess mer lyckade touchpad snarare än något annat. K400:s touchpad kan vara lätt flaky och göra lite som den vill ibland. Tycker också MS-tangentbordet är lite cleanare i designen, men det är ju min högst subjektiva åsikt.

Annars tycker jag skillnaden är liten, annat än på en punkt som kanske kan vara väsentlig för en del användare; på MS-tangentbordet är default på de delade media- och F-tangenterna de senare, man måste alltså hålla ned Fn-tangenten för att använda dem som mediaknappar. På Logitechbrädan råder motsatt förhållande, man håller ner Fn för att komma åt F-tangenterna.

En riktigt jäkla klockren pryl med Logitechtangentbordet är att man kan stänga av tap-to-click på hårdvarunivå - tryck Fn och vänster musknapp samtidigt - vilket innebär att man slipper installera någon bloatad driver/managerprogramvara för att bli av med den funktionen när man hunnit bli nervsjuk på den, och kan köra vidare på defaultdrivern från Windows, som tyvärr inte ens i Windows 10 ger möjlighet att stänga av tap-to-click.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Om den bara fanns att få tag i nånstans så....

Jo, skumt att de slutade sälja den utan att lansera någon vettig efterföljare.
Begagnade Logitech dinovo mini säljs nu på Tradera och Blocket för högre priser än vad man kunde köpa dem nya för.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Kodi styr man ju helt perfekt med en vanlig MCE fjärr.
När man skall göra nånting trixigare på datorn så plockar man fram det trådlösa MS T-bordet:

Letade länge efter ett bra T-bord med trackpad innan jag hittade rätt !
Och det är inte snordyrt heller (350:- eller så).

Permalänk
Avstängd

K400 all the way. Jag gillar inte K400 vit dock då det inte har samma snabbknappar till volymen i vänster hörn, men har trots det ett vitt till htpc'n i sovrummet men då jag ändå aldrig använder annat än Plex så fungerar + och - knapparna bra nog till volymen där.
I vardagsrummet blir det ett svart k400 då jag ibland går in på youtube osv där volymen kan skilja sig markant från video till video.
Plex appen till mobila enheter fungerar extremt bra att bläddra i, då man ser all info om filmerna/serierna - dock kostar den några kronor att inhandla, oavsett är det värt då man också kan kolla på film on the go om man ställt in grejerna rätt hemma.

Kortfattat: k400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Letade länge efter ett bra T-bord med trackpad innan jag hittade rätt !
Och det är inte snordyrt heller (350:- eller så).

289 kr på webhallen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Valfri MCE-kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Min MCEremote har tuggat på i tio år nu. Dock har jag fått löda om irdioden en gång.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.