Permalänk
Medlem

ASUS MG278Q eller BenQ XL2730Z?

efter att ha fått pilla med en PG278Q så har jag "sett ljuset" och vill köpa en 144hz-skärm. då jag sitter på ett 290x så känns freesync rätt. jag blev väldigt imponerad av färgerna på PG278Q för en TN-panel och vad jag förstår har både XL2730Z och MG278Q samma panel som PG278Q, stämmer det?

har försökt läsa mig till vilken som föredras men har inte riktigt hittat något bra svar. så här skriver hexus i sin recension av MG278Q.

Citat:

Compared to rival FreeSync monitors the MG278Q is a better overall package that doesn't skimp in any one particular area such as the Acer XG270HU with its fairly basic stand or the BenQ XL2730Z which initially shipped without Overdrive support, though such support has now been added on newer revisions with updated firmware.

http://hexus.net/tech/reviews/monitors/84971-asus-mg278q-free...

förstår inte hur man kan använda sig utav ett exempel som har åtgärdats?

tror nog att ASUS MG279Q går bort pga freesync-spannet men kan eventuellt övertygas.

tack för svar.

Permalänk
Medlem

Har en MG279Q och kan säga att det är en mycket mycket skön skärm.
Har en 980TI och skiter i freesync.
Det är en grym skärm, grym bild, ingen fel, pixlar eller blb.
Sen kostar den 5000kr på cdon.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Har en MG279Q och kan säga att det är en mycket mycket skön skärm.
Har en 980TI och skiter i freesync.
Det är en grym skärm, grym bild, ingen fel, pixlar eller blb.
Sen kostar den 5000kr på cdon.

kan du skicka en länk till det priset på cdon? vad jag kan se så kostar den 6490kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan du skicka en länk till det priset på cdon? vad jag kan se så kostar den 6490kr.

Rabattkod: xYS0HNkA
Gäller t.o.m 30/9

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

tror nog att ASUS MG279Q går bort pga freesync-spannet men kan eventuellt övertygas.

Det tyckte jag också, tills jag testade i verkligheten. Sync-spannet på 35-90hz är utmärkt i praktiken. Det finns fortfarande ingen annan skärm som går så långt ner som 35hz, och en övre gräns på 90hz är inte något problem i de spel där man faktiskt har nytta av Freesync. När jag kör CSGO (enda spelet där jag verkligen känner att jag har nytta av 144hz) skriver jag bara "-freq 144" i startalternativen så hoppar skärmen över till 144hz och freesync stängs temporärt av så länge jag kör CSGO. Underbar skärm, som har fått oförtjänt dåligt rykte pga. att tidiga exemplar som recencerades hade buggar i firmware som är fixade sedan länge, och för det såkallade "smala" sync-intervallet, som inte alls är så stor nackdel som en del tror att det är. Med tanke på att den har en underbar IPS-panel med bra responstid för en IPS (inte långt ifrån TN-paneler) och kostar betydligt mindre än de TN-skärmarna du nämner, så skulle jag aldrig få för mig att byta den emot de skärmarna du nämner i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hgerner:

Rabattkod: xYS0HNkA
Gäller t.o.m 30/9

tack, då blir den genast mer intressant.

Skrivet av anon78208:

Det tyckte jag också, tills jag testade i verkligheten. Sync-spannet på 35-90hz är utmärkt i praktiken. Det finns fortfarande ingen annan skärm som går så långt ner som 35hz, och en övre gräns på 90hz är inte något problem i de spel där man faktiskt har nytta av Freesync. När jag kör CSGO (enda spelet där jag verkligen känner att jag har nytta av 144hz) skriver jag bara "-freq 144" i startalternativen så hoppar skärmen över till 144hz och freesync stängs temporärt av så länge jag kör CSGO. Underbar skärm, som har fått oförtjänt dåligt rykte pga. att tidiga exemplar som recencerades hade buggar i firmware som är fixade sedan länge, och för det såkallade "smala" sync-intervallet, som inte alls är så stor nackdel som en del tror att det är. Med tanke på att den har en underbar IPS-panel med bra responstid för en IPS (inte långt ifrån TN-paneler) och kostar betydligt mindre än de TN-skärmarna du nämner, så skulle jag aldrig få för mig att byta den emot de skärmarna du nämner i första inlägget.

netonnet verkar spara priser i kundvagnar, så jag har en MG278Q för 4490kr där från rean för några dagar sedan som jag kan köpa förutsatt att det fungerar. komplett har ett demo-ex av XL2730Z för 4279kr.

tack för inlägget. jag spelar mest wow och fps-cap fungerar inte perfekt där, kommer upp i 160 ibland fast jag har 144 som cap. vad jag vet så slutar freesync helt enkelt fungera över 90 fps och det är något jag skulle få ganska ofta även med en cap på 90 så då skulle jag behöva sätta den lägre. kanske finns bättre sätt att begränsa fps på, har inte testat den som finns inbyggd i CCC ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

tack, då blir den genast mer intressant.

netonnet verkar spara priser i kundvagnar, så jag har en MG278Q för 4490kr där från rean för några dagar sedan som jag kan köpa förutsatt att det fungerar. komplett har ett demo-ex av XL2730Z för 4279kr.

Bra priser. Personligen hade jag ändå valt IPS (MG279Q). Därmed inte sagt att de två TN skärmarna är dåliga köp.

Skrivet av versions:

jag spelar mest wow och fps-cap fungerar inte perfekt där, kommer upp i 160 ibland fast jag har 144 som cap. vad jag vet så slutar freesync helt enkelt fungera över 90 fps och det är något jag skulle få ganska ofta även med en cap på 90 så då skulle jag behöva sätta den lägre. kanske finns bättre sätt att begränsa fps på, har inte testat den som finns inbyggd i CCC ännu.

Slå bara på v-sync i spelets inställningar så är problemet löst. Om du har freesync aktiverat i CCC och v-sync aktiverat i spelet så kommer den fortfarande synka adaptivt, men drivrutinen kommer alltid vänta på att skärmen är redo innan den skickar ut en ny bildruta. Med v-sync av och freesync på så matar grafikkortet ut bildrutor så snabbt det kan och du får tearing utanför freesync-intervallet, men den kommer fortfarande synka inom intervallet.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att vänta på Eizos FS2735 som kommer i december och troligtvis kommer ha bredare spann än mg279q

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Bra priser. Personligen hade jag ändå valt IPS (MG279Q). Därmed inte sagt att de två TN skärmarna är dåliga köp.

Slå bara på v-sync i spelets inställningar så är problemet löst. Om du har freesync aktiverat i CCC och v-sync aktiverat i spelet så kommer den fortfarande synka adaptivt, men drivrutinen kommer alltid vänta på att skärmen är redo innan den skickar ut en ny bildruta. Med v-sync av och freesync på så matar grafikkortet ut bildrutor så snabbt det kan och du får tearing utanför freesync-intervallet, men den kommer fortfarande synka inom intervallet.

tack, har lite att fundera på.

Skrivet av Zaic:

Ett alternativ är ju att vänta på Eizos FS2735 som kommer i december och troligtvis kommer ha bredare spann än mg279q

tack men det är lite länge att vänta.

Permalänk
Medlem

blev en MG278Q för 4490kr från netonnet. MG279Q tog slut på cdon vilket gjorde valet ganska lätt. hoppas att jag blir nöjd, i värsta fall får jag skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Dela gärna med dig hur du upplever skärmen tror du blir riktigt nöjd!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Dela gärna med dig hur du upplever skärmen tror du blir riktigt nöjd!

absolut, det ska jag göra. får bara vänta på att den hittar hem först.

Permalänk
Medlem

så, då har jag fått hem skärmen och fått leka med den lite. den känns gedigen och är snygg. inställningarna ur lådan var helt åt helvete med usel bild som senare visade sig vara något som heter "VividPixel". med lite pillande blev det klart bättre. 144hz är helt fantastiskt, det är verkligen som natt och dag jämfört med 60hz. skärmen är oerhört rapp.

trots de många positiva sakerna med skärmen kommer jag dock att lämna tillbaka den. jag har suttit och jämfört sida vid sida med min aoc q2770pqu (pls-panel) och skillnaden på färgerna är större än jag vill acceptera när det faktiskt finns ips 144hz. nu sneglar blicken mot mg279q eller någon eventuell konkurrent som den eizo som nämndes ovan.

med det sagt så kan jag definitivt rekommendera den, det enda jag har att klaga på egentligen är färgerna och även om det är viktigt för mig så kan jag tänka mig att många kommer vara nöjda med färgerna på den här skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

så, då har jag fått hem skärmen och fått leka med den lite. den känns gedigen och är snygg. inställningarna ur lådan var helt åt helvete med usel bild som senare visade sig vara något som heter "VividPixel". med lite pillande blev det klart bättre. 144hz är helt fantastiskt, det är verkligen som natt och dag jämfört med 60hz. skärmen är oerhört rapp.

trots de många positiva sakerna med skärmen kommer jag dock att lämna tillbaka den. jag har suttit och jämfört sida vid sida med min aoc q2770pqu (pls-panel) och skillnaden på färgerna är större än jag vill acceptera när det faktiskt finns ips 144hz. nu sneglar blicken mot mg279q eller någon eventuell konkurrent som den eizo som nämndes ovan.

med det sagt så kan jag definitivt rekommendera den, det enda jag har att klaga på egentligen är färgerna och även om det är viktigt för mig så kan jag tänka mig att många kommer vara nöjda med färgerna på den här skärmen.

Nu när du fått uppleva MG279Q ett tag undrar jag om du märker någon skillnad på inputlag när du använder freesync då denna skärm ska ha betydligt högre inputlag vid allt annat än 144Hz

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Nu när du fått uppleva MG279Q ett tag undrar jag om du märker någon skillnad på inputlag när du använder freesync då denna skärm ska ha betydligt högre inputlag vid allt annat än 144Hz

har inte spelat så mycket med freesync ännu men körde lite star wars battlefront igår och jag tyckte att det flöt på bra.

har lekt lite med 60hz, 90hz, 120hz och 144hz på ett ställe i wow där jag har över 144 fps. förutom den uppenbara skillnaden i flyt så känns 60hz "tungt". 90hz känns mycket bättre än 60hz. 120hz är också ett ordentligt hopp från 90hz, både flyter och känns riktigt bra. vet inte om jag märker någon egentlig skillnad på bilden mellan 120hz och 144hz men det är en märkbar skillnad i hur snabbt skärmen svarar. upplever 144hz som mer eller mindre laggfritt, som att musrörelser kommer upp på skärmen omedelbart.

Permalänk
Medlem

CDON säljer Asus MG279Q för 4990kr, fyi

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

CDON säljer Asus MG279Q för 4990kr, fyi

tack för tipset men har en redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaic:

Nu när du fått uppleva MG279Q ett tag undrar jag om du märker någon skillnad på inputlag när du använder freesync då denna skärm ska ha betydligt högre inputlag vid allt annat än 144Hz

Jag kan väl också yttra några ord kanske. Har ägt denna skärm ett tag och har spelat allt från CSGO till Witcher 3 och Star Wars Battlefront på den. Det är märkbart mer input lag i 90hz. Det är dock inte värre än att det är värt att köra Freesync i de flesta spel. Känns fortfarande snabbare än även den snabbaste 60hz-skärm man kan hitta. I CSGO är det 144hz som gäller för mig. I allt annat kör jag 90hz och Freesync. Det är dock en väldigt snabb skärm i 144hz. Enligt tftcentral's tester så är den lika snabb som ROG Swift PG278Q som är en av de absolut snabbaste på marknaden. Med 90hz och Freesync så är det mer som en normalsnabb skärm. I CSGO märker man skillnaden. I de flesta andra spel gör man inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har inte spelat så mycket med freesync ännu men körde lite star wars battlefront igår och jag tyckte att det flöt på bra.

har lekt lite med 60hz, 90hz, 120hz och 144hz på ett ställe i wow där jag har över 144 fps. förutom den uppenbara skillnaden i flyt så känns 60hz "tungt". 90hz känns mycket bättre än 60hz. 120hz är också ett ordentligt hopp från 90hz, både flyter och känns riktigt bra. vet inte om jag märker någon egentlig skillnad på bilden mellan 120hz och 144hz men det är en märkbar skillnad i hur snabbt skärmen svarar. upplever 144hz som mer eller mindre laggfritt, som att musrörelser kommer upp på skärmen omedelbart.

Skrivet av anon78208:

Jag kan väl också yttra några ord kanske. Har ägt denna skärm ett tag och har spelat allt från CSGO till Witcher 3 och Star Wars Battlefront på den. Det är märkbart mer input lag i 90hz. Det är dock inte värre än att det är värt att köra Freesync i de flesta spel. Känns fortfarande snabbare än även den snabbaste 60hz-skärm man kan hitta. I CSGO är det 144hz som gäller för mig. I allt annat kör jag 90hz och Freesync. Det är dock en väldigt snabb skärm i 144hz. Enligt tftcentral's tester så är den lika snabb som ROG Swift PG278Q som är en av de absolut snabbaste på marknaden. Med 90hz och Freesync så är det mer som en normalsnabb skärm. I CSGO märker man skillnaden. I de flesta andra spel gör man inte det.

Låter ju rätt bra faktiskt. Blir nog att köra på denna skärm om inte eizos fs2735 blir mycket bättre eller blir allt för dyr

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaic:

Låter ju rätt bra faktiskt. Blir nog att köra på denna skärm om inte eizos fs2735 blir mycket bättre eller blir allt för dyr

Citat:

The screen was measured at various refresh rates to see if it had any impact on the lag. At 60Hz there was a total lag of 17ms (13.75ms estimated signal processing). It reduces slightly as you get to 90Hz (upper FreeSync range) and 120Hz, but there's a significant reduction in lag at the maximum 144Hz refresh rate. Here the total lag is only 4.05ms (~0.8ms signal processing). We've seen similar patterns from other recent gaming screens like the BenQ XL2730Z (ignoring it's 'instant mode' for a moment) which was 16.22ms total lag at 60Hz and 5.25ms at 144Hz. The Acer XG270HU (TN Film model) showed 14.5ms at 60Hz and 5.0ms at 144Hz. So the pattern shown here from the MG279Q is fairly common for gaming screens with a scaler included. The Asus ROG Swift PG278Q and Acer XB270HU (IPS panel) showed very low lag at all refresh rates, since they do not have a scaler at all because of the NVIDIA G-sync module. If you are gaming at 144Hz then there's next to no signal processing lag at all which is great news. For 90Hz and below when using FreeSync there is a moderate lag of about 13 - 14 ms signal processing. Should be ok for most people although those playing very competitive games might find it a little high.

Källa: tftcentral