Flytta data mellan 2 NAS

Permalänk

Flytta data mellan 2 NAS

Hej alla!

Jag har googlat runt och sökt i forumet men inte hittat svar. Jag har mitt bildarkiv på externa NAS-enheter från Netgear. Nu är det så att jag vill flytta en katalog med en massa GB bilder från ena NASen till den andra. Min uppfattning är att om jag gör detta via min dator så måste all data från ena NASen via datorn till andra NASen. Stämmer det?

Jag använder Adobe Photoshop Lightroom cc för att hantera min bildkatalog om det spelar någon roll.

Jag tycker det känns som en osmidig och bökig process. Finns det nått sätt att tala om för NASarna att skicka datan direkt mellan varandra?

Jag har en till undran i samma ämne.
Om jag har ett USB-minne eller en minneskortläsare kopplad direkt till en NAS och går via datorn över nätverket och kopierar över filerna till den NAS minnet är inkopplat i. Kommer även de filerna att vända via datorn? Finns det nått sätt att komma runt det?

Tacksam för svar

/Johan

Permalänk
Medlem

Nej.
Om du har koppling till båda nas på din dator, alltså delade folders, så kopierar du direkt imellan nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Nej.
Om du har koppling till båda nas på din dator, alltså delade folders, så kopierar du direkt imellan nas.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur då? Skulle NAS1 på något magiskt sätt känna av att datorn vill kopiera till NAS2 och då ignorera datorns begäran och skyffla allt direkt till NAS2?

Permalänk

Det finns ju iofs NAS:ar du kan ha samba-klienter och servers på.

Permalänk
Medlem

@Zakire:
Som jag tolkar det menar jag att han ska kopiera allt via datorn.
DVS från share folder NAS 1 till share folder NAS 2 via nätverkstaben i Explorer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Precis, fast jag använder oftast Lightroom och ibland även finder i osx.

Sen är frågan om en delad usb-lagring kopplad till en NAS flyttar sin data direkt till NASen eller om den datan också studsar via datorn om jag utför det i en filhanterare på datorn?

Skrivet av MaxieTheHatter:

@Zakire:
Som jag tolkar det menar jag att han ska kopiera allt via datorn.
DVS från share folder NAS 1 till share folder NAS 2 via nätverkstaben i Explorer.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Hur då? Skulle NAS1 på något magiskt sätt känna av att datorn vill kopiera till NAS2 och då ignorera datorns begäran och skyffla allt direkt till NAS2?

Då är min fråga om det går att komendera NAS1 att skicka filer direkt till NAS2?
Känns som ett slöseri att datan ska gå via den datorn där begäran om flytten skapas.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att SMB 3 (Microsoft Fildelnings protokoll) har någon fiffig funktion för detta. Då måste såklart NASarna ha stöd för detta. Annars blir det som du säger. Från NAS1 till din dator till NAS2.

Annars får du köra RSYNC mellan NASarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hur då? Skulle NAS1 på något magiskt sätt känna av att datorn vill kopiera till NAS2 och då ignorera datorns begäran och skyffla allt direkt till NAS2?

Skrivet av MaxieTheHatter:

@Zakire:
Som jag tolkar det menar jag att han ska kopiera allt via datorn.
DVS från share folder NAS 1 till share folder NAS 2 via nätverkstaben i Explorer.

Japp, det är magi.

Om du har 2 mappade remote folders på din dator, om det är 2 servere eller 2 nas. Typ \\10.10.10.1\folder1 och \\10.10.10.2\folder2.
Och om du öppnar båda folders i 2 olika explorer fönster i windows. Och kopierar filar mellan dom, så kommer ingen trafik gå via datorn. Så länge alla enheter ligger på samma nätverk, och eller det finns routing så alla hostar har kontakt med varandra.

Ligger väl i SMB / CIFS protokollet. Jag är ingen windows expert.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Eftersom NASarna troligen har linux som OS så borde de ha stöd för rsync. Logga in med SSH på någondera NASen och kör rsync.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Japp, det är magi.

Om du har 2 mappade remote folders på din dator, om det är 2 servere eller 2 nas. Typ \\10.10.10.1\folder1 och \\10.10.10.2\folder2.
Och om du öppnar båda folders i 2 olika explorer fönster i windows. Och kopierar filar mellan dom, så kommer ingen trafik gå via datorn. Så länge alla enheter ligger på samma nätverk, och eller det finns routing så alla hostar har kontakt med varandra.

Ligger väl i SMB / CIFS protokollet. Jag är ingen windows expert.

Hmm... har jag aldrig varit med om. Flyttar jag en fil mellan BURK1 och BURK2 genom Utforskaren på BURK3 (Windows-maskiner allihop) ser jag i Task Manager att bandbredden på BURK3 slår i taket. Dvs. all trafik går genom BURK3.

Permalänk
Medlem

Alla (?) NAS'ar bör ju ha nån form av backupsystem inbyggt.
Själv kör jag mellan mina 2 Synology.
På den ena skapar man ett backup target som den andra NAS'en hittar.
Sen väljer man bara vad och hur backuppen skall köras.
Jag kör manuellt, men det är bara ett par klick för att få det att gå automatiskt.
Det går även att köra backupen mot en helt vanlig utdelad mapp om man nu vill det.

Permalänk
Medlem

@Zakire:

Konstigt. Testade en 500mbit linje på jobbet nyligen. Hade vissa problem med kapacitet, men bara windows server <> windows server.
Mappade en server i Alingsås, och en i Sthlm på min burk. Data gick direkt mellan burkarna, ingenting via min.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att linux versionen av samba saknar viss funktionalitet som SMB i windows har.
Bara en tanke iaf då nasarna garanterat kör ngn linux dist.
Eller så kör de kanske en väldigt gammal version av samba.

Skrivet av zeleni:

@Zakire:

Konstigt. Testade en 500mbit linje på jobbet nyligen. Hade vissa problem med kapacitet, men bara windows server <> windows server.
Mappade en server i Alingsås, och en i Sthlm på min burk. Data gick direkt mellan burkarna, ingenting via min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@Zakire:

Konstigt. Testade en 500mbit linje på jobbet nyligen. Hade vissa problem med kapacitet, men bara windows server <> windows server.
Mappade en server i Alingsås, och en i Sthlm på min burk. Data gick direkt mellan burkarna, ingenting via min.

Hmm. Nu mappade jag iof inte upp mina shares, jag bläddrade till de via Utforskaren och kopierade sedan - om det nu påverkar det hela.
Hade minst sagt varit bra att få det fungera, så slipper man blanda in en tredje burk vid stora flyttar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hmm. Nu mappade jag iof inte upp mina shares, jag bläddrade till de via Utforskaren och kopierade sedan - om det nu påverkar det hela.
Hade minst sagt varit bra att få det fungera, så slipper man blanda in en tredje burk vid stora flyttar.

Borde ej spela någon roll. Men ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag provade precis mellan två av mina servers i lokala nätverket, via utforskaren och det gick inte direkt utan lastade ned mellandatorns nätverk till 100%. Server 2008r2 på servrarna, W7 på mellandatorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det är inte så att det är en SMB 3.0 feature?
dvs 2012 resp w8

Ingen setup jag har själv så kan inte verifiera

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem

@sweloop64: Kan vara så. Kommer jag ihåg kan jag kolla nästa vecka. Har en setup med bl a 3st Server 2012r2.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Det är inte så att det är en SMB 3.0 feature?
dvs 2012 resp w8

Ingen setup jag har själv så kan inte verifiera

Skrivet av MultiMan:

@sweloop64: Kan vara så. Kommer jag ihåg kan jag kolla nästa vecka. Har en setup med bl a 3st Server 2012r2.

De servrar jag precis testa mellan är 2012 R2 allihop.

Permalänk

@Zakire:
Är även klientdatorn 2012R2 när du testar?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

@Zakire:
Är även klientdatorn 2012R2 när du testar?

Ja, precis.

SERVER01 har ursprungsfilen
SERVER02 är där jag är och initierar kopieringen
SERVER03 tar emot filen

Alla tre servrar i samma nätverk (samma VLAN/subnät) i samma Windows-domän och kör Windows Server 2012 R2.