Oculus Rift kommer kosta minst 3 000 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av visenstam:

Någon som provat? Och vad tycker ni ifall? Värt pengarn?

Jag har inte provat, men jag finner inget intresse i det, så det överlåter jag till dem som är intresserade

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Någon som provat? Och vad tycker ni ifall? Värt pengarn?

Jag har testat DK1 två gånger och DK2 en gång och är helt såld på VR. Första demot jag testade var ett simplet 3D-pong, och då förstod jag inte riktigt hypen. Andra gången fick jag testa demot där man åker bergochdalbana och då blev det klart vilket massivt paradigmskifte VR är.

Sist testade jag EVE: Valkyrie i DK2an, och det går verkligen inte att beskriva känslan att luta huvudet ner och se någon annans ben. Kostar HTC Vive under eller runt 5000kr kommer jag inte tveka en sekund på att köpa på dag ett.

Permalänk
Medlem

Helt OK! Räknade med 2500-3500 för Headsetet.
Köper det gärna så Barebone det går, har redan en Xbox 360 dosa med Trådlös(3e part)dongel och Hifi Lurar så känner ingen vits att pynta ~1000:- "Extra" för saker jag redan har liggandes. ¨
Men ja, det dom lägger på lär vara minst tredubbelt inköpspriset och dom måste pressa de marginaler som går, så förstår att de säljer allt bundlat till högre summa.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LPG:

Om man tänker vad en surround setup kostar, 3 skärmar, så är en oculus värt det priset.

Dock kan man bygga det rätt billigt idag, Komplett brukar ju köra drives med 3st 1080p 21.5" skärmar + ställ för ca. 3k, så sent som i våras faktiskt och under julhandeln innan det.

Men det är ju en helt annan sak kan jag tycka, VR och Surround har 2 helt olika upplevelser

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det var billigt, undra vad haken är.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Det var billigt, undra vad haken är.

Och det måste finnas en hake bara för att det är ett bra pris?! Kliv ur konspirationsgarderoben.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

*Facebook like*

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Någon som provat? Och vad tycker ni ifall? Värt pengarn?

jag har testat https://www.komplett.se/search?q=gear%20vr . Jag tycker att den var cool och värd pengarna om man redan har en s6. Men jag har testat dk2 den är mycket bättre trotts sämre skärm.

Permalänk
Medlem

Undra om Rift är lämplig för att titta på film via kodi?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det måste finnas en hake bara för att det är ett bra pris?! Kliv ur konspirationsgarderoben.

Nej, det måste det inte. Jag tänker däremot att det mycket väl skulle kunna finnas en hake med tanke på att Facebook har den största delen av kakan.
Du behöver inte dilla om konspiration bara för att jag tror att det finns en hake.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att det står "minst 300 Dollar". Känns som det kan bli dyrare.

Permalänk
Skrivet av Morphidus:

Är det bara jag som reagerar på att det står "minst 300 Dollar". Känns som det kan bli dyrare.

Japp var det första jag tänkte på när jag såg rubriken.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

För 3000kr kanske jag hoppar på tåget direkt. Hade tänkt vänta tills konsumentversion 2 kom

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Minst 300 dollar kan lika väl betyda 600 dollar. Just sayin'.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

För 3000kr direkt.

Permalänk
Medlem

Nu är det snart dags... *Heavy breathing*

Permalänk
Medlem

Aldrig snöat in mig något nämnvärt i VR eftersom att jag vägrar fastna i hypes.

Blir erfarenheten som de flesta snackar om så är 3000:~ antagligen en bra prislapp.

Visa signatur

Corsair Air 740 | ASUS Maximus X Apex | Intel Core i7 8700K @ 4.9GHz & Noctua NH-D15 | MSI Gaming X Trio GTX 1080 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 4300MHz | Samsung 850 PRO 1TB SSD | WD Green 1TB HDD | Seasonic Prime Titanium 650W | ASUS Essence One & Philips Fidelio X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

jag har testat https://www.komplett.se/search?q=gear%20vr . Jag tycker att den var cool och värd pengarna om man redan har en s6. Men jag har testat dk2 den är mycket bättre trotts sämre skärm.

Sjukt jävla sugen på Samsung gear VR, Tråkigt om skärmen på dk2 är mycket sämre som du skriver, Kanske ska slå till på en med tanke på att skärmen på min s6 edge är så jävla underbar , Huvudsyftet för min del är filmtittamde som många skrivit ska vara något utöver det vanliga.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Sjukt jävla sugen på Samsung gear VR, Tråkigt om skärmen på dk2 är mycket sämre som du skriver, Kanske ska slå till på en med tanke på att skärmen på min s6 edge är så jävla underbar , Huvudsyftet för min del är filmtittamde som många skrivit ska vara något utöver det vanliga.

Det är en cool pryl och jag skulle nog säga att den är värd pengarna om man verkligen är inne på VR och absolut vill ha en helt mobil lösning. Dock påminns man ständigt om att mobilen faktiskt inte är utvecklad specifikt för VR, man ser pixlarna tydligt och stundvis kan vissa "glitches" uppstå, som att det blir ryckiga rörelser osv.

Upplevelsen i sig är dock fantastisk, den är värd det om man vill testa och visa polare. Jag har dock märkt att dels blir enheten väldigt varm, ibland så varm att den stänger av sig (med ett felmeddelande som säger just att den blivit för varm), plus att VR drar enormt mycket batteri.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thursday:

Det är en cool pryl och jag skulle nog säga att den är värd pengarna om man verkligen är inne på VR och absolut vill ha en helt mobil lösning. Dock påminns man ständigt om att mobilen faktiskt inte är utvecklad specifikt för VR, man ser pixlarna tydligt och stundvis kan vissa "glitches" uppstå, som att det blir ryckiga rörelser osv.

Upplevelsen i sig är dock fantastisk, den är värd det om man vill testa och visa polare. Jag har dock märkt att dels blir enheten väldigt varm, ibland så varm att den stänger av sig (med ett felmeddelande som säger just att den blivit för varm), plus att VR drar enormt mycket batteri.

Okej tack för att du skrev lite för och nackdelar, Hittade ett vr på tradera för 1600:- så ska slå till, sjukskriven efter tonsilloperation i två veckor så perfekt att ligga i sängen och köra lite virtual reality; )

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det var billigt, undra vad haken är.

Som jag SR det finns det två möjliga hakar att tänka på.
1. Som långa andra påpekat är det enda som sagts Minst 3000kr, ingen övre gräns har nämnts så 4-5k ligger absolut inom rimlig egenskaper gräns.

2. Facebook, utan att ta på foliehatten sades det i en intervju för inte så länge sedan att Reklam är en naturlig del av VR-uppelevelsen så räkna kallt med att få reklambanners upptryckt i ansiktet när Oculus används, och att dessa baserad på din Facebook-information/vad du tittat på. Kan nog räkna kallt med att Facebook håller koll på vad du ser på/använder din Oculus till och anpassar reklam efter det. Å andra sidan kanske inte så många bryr sig om integritet och privacy längre. :/
http://attackofthefanboy.com/news/oculus-rift-should-include-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Om man tänker vad en surround setup kostar, 3 skärmar, så är en oculus värt det priset.

En "surround setup" som du kallar det, går ju inte ens att jämföra med VR!

Att spela med multiskärmar är en sak, VR är en annan.

Så det är en dålig liknelse, då upplevelserna och även priset är så långt ifrån varandra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En "surround setup" som du kallar det, går ju inte ens att jämföra med VR!

Att spela med multiskärmar är en sak, VR är en annan.

Så det är en dålig liknelse, då upplevelserna och även priset är så långt ifrån varandra.

Målet är ändå samma med både VR och surround/eyefinity, ha en så "verklig och inlevande" spelupplevelse som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Ingen information om minimumkrav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det var billigt, undra vad haken är.

Tja kan det vara att företaget vill att VR ska slå igenom.

Permalänk
Medlem

AMD hamnar inledningsvis utanför Oculus Ready-programmet
http://www.nordichardware.se/Grafik/oculus-rift-kostar-minst-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Ingen information om minimumkrav?

Tydligen att 970 eller 290.

http://www.nordichardware.se/Grafik/oculus-rift-kostar-minst-...

Permalänk
Medlem

Någon som vet fall Vive kommer lira med mus & tangentbord? Man kanske inte alltid vill vifta med deras kontroller utan lira lite mer vanligt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Någon som vet fall Vive kommer lira med mus & tangentbord? Man kanske inte alltid vill vifta med deras kontroller utan lira lite mer vanligt

Det är väl spelet som avgör vilken input som funkar snarare än vilken skärmlösning som används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare

Känns för billigt, man blir fundersam

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?