Permalänk

Automatisk backup

Vet ej om jag placerar denna tråden rätt. Vet inte riktigt vart sen passar in men chansar på här.

Jag har ett önskemål. Man har ju rätt mycket bilder på mobilen som lätt skulle kunna gå förlorat utav ett enkelt misstag i vardagen. Jag skulle vilja att dessa bilder säkerhets kopierades till min externa hårddisk kopplad till datorn automatiskt när datorn är på. Dvs så fort man slår på den säkerhets kopieras bilderna till den externa hårddisken via WIFI om den är i kopplad. Är detta möjligt?

Fördelsaktigt skulle man kunna konfigurera det hela till att vissa mappar eller filer säkerhets kopieras till hårddisken. Det skulle även vara bra om man fick up en prompt någonstans där man bekräftade säkerhetskopieringen.

Har även en raspberry pi om det skulle behövas. Känns inte som detta är möjligt att fixa på datorn enbart men you tell me.

Tack på förhand!

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Funktionen fanns i de tidiga Windows phone där man körde Zune för att synka på datorn. När man kom i kontakt med sitt hem-wifi och datorn var online kunde man välja att den synkade. Hjälper dock inte dig.

Detta verkar vara en app för dig https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bv.wifisync . Du delar en mapp på datorn som telefonen synkar emot. Men det som är enklast att sätta upp är att automatiskt ladda upp bilderna till någon molntjänst

Permalänk
Medlem

Dropbox har gjort halva jobbet åt dig, deras app som finns att ladda ner till iOS och Android har en funktion som automatiskt skicka upp bilder man har tagit till Dropbox.

Sen kan du göra något smart script på din PI som kollar om din laptop är igång, är den det så laddar den hem bilderna från Dropbox med detta script http://xmodulo.com/access-dropbox-command-line-linux.html och lägger in dom på din externa hårddisk som du har delat ut.

Jag har gjort liknande själv, fast jag lägger in bilderna på min NAS istället.

Permalänk

Tack för tipsen skall applicera tipsen som @JRE beskrev! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

FolderSync till android. Fungerar riktigt bra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |