Permalänk
Medlem

BenQ XL2411Z

Hej, jag har precis köpt en BenQ XL2411Z från Media Markt och den här killen som jobbade där sa att jag skulle köpa en displayport kabel för att få ut det maximala ur min skärm och han sa också att 144hz inte skulle funka utan denna kabeln. Just nu använder jag DVI Dual Link tror jag som jag fick med skärmen och den är vit ja. Jag har fixat 144hz i nvidia kontrollpanelen och i den vanliga panelen också men jag är fortfarande inte säker på om jag kör "max" 144hz om man säger så. Jag har ingenstans att koppla in displayport kabeln heller varken i grafikkortet eller i skärmen så vad ska jag göra med kabeln som killen sa åt mig att jag skulle köpa?

Grafikkort: Nvidia Asus GTX 750 Ti PH

Permalänk
Medlem

Dåligt gjort av säljaren som påstår saker som denne uppenbarligen inte har koll på.
Men det väl bara att åka och lämna tillbaka den och säga ett par väl valda ord till säljaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Skärmen fungerar och får ut 144hz med en DVI Dual Link eller Displayport kabel. Däremot så fungerar det inte med HDMI. Han lurade kort sagt på dig en kabel .

Permalänk
Skrivet av dmFT:

Hej, jag har precis köpt en BenQ XL2411Z från Media Markt och den här killen som jobbade där sa att jag skulle köpa en displayport kabel för att få ut det maximala ur min skärm och han sa också att 144hz inte skulle funka utan denna kabeln. Just nu använder jag DVI Dual Link tror jag som jag fick med skärmen och den är vit ja. Jag har fixat 144hz i nvidia kontrollpanelen och i den vanliga panelen också men jag är fortfarande inte säker på om jag kör "max" 144hz om man säger så. Jag har ingenstans att koppla in displayport kabeln heller varken i grafikkortet eller i skärmen så vad ska jag göra med kabeln som killen sa åt mig att jag skulle köpa?

Grafikkort: Nvidia Asus GTX 750 Ti PH

Låter som att han försökte lura dig, vad jag vet har Dual-Link DVI varit den vanligaste metoden för att lira 1080p i 120/144hz. Jag själv använder en sån på 2411T

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Dåligt gjort av säljaren som påstår saker som denne uppenbarligen inte har koll på.
Men det väl bara att åka och lämna tillbaka den och säga ett par väl valda ord till säljaren.

Så jag måste inte använda displayport kabeln?
Just nu använder jag den vita DVI Dual link kabeln och använder jag då om man säger "full" 144hz?

Permalänk
Medlem

Köpte en likadan skärm i fredags (löning liksom ) och använder DVI kabeln, funkar utmärkt (144HZ). Frågan är väl snarare om ditt grafikkort klarar av att hosta ut tillräckligt med prestanda så att du kan uppleva en skön 144hz känsla, men beror på vad du gör med datorn

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Så jag måste inte använda displayport kabeln?
Just nu använder jag den vita DVI Dual link kabeln och använder jag då om man säger "full" 144hz?

Precis DVI Dual link går minst lika bra att använda bara det att den är lite klumpigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Köpte en likadan skärm i fredags (löning liksom ) och använder DVI kabeln, funkar utmärkt (144HZ). Frågan är väl snarare om ditt grafikkort klarar av att hosta ut tillräckligt med prestanda så att du kan uppleva en skön 144hz känsla, men beror på vad du gör med datorn

Jag spelar ju nästan bara cs och lite andra spel men jag får runt 300-350 fps på cs så där har man ju redan liksom känt hur 144hz är och det är jävligt skönt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Precis DVI Dual link går minst lika bra att använda bara det att den är lite klumpigare.

Men vad ska jag då göra med min displayport kabel då? Går den inte att använda på något sätt alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Men vad ska jag då göra med min displayport kabel då? Går den inte att använda på något sätt alls?

Då varken din skärm eller grafikkort har stöd för displayport är det ingen ide att ha en sådan liggandes eller om du kanske har nån annan apparat som du kan använda den på, lämna tillbaka, sälj för billig peng till en polare eller spara för ev framtidabruk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc