"inbränning" (snabbt statisk bild) på IPS-LCD ?

Permalänk
Medlem

"inbränning" (snabbt statisk bild) på IPS-LCD ?

Ligger hemma i soffan och tycker synd om mig, för att jag inte kan jobba - förkyld.

Då blir det rätt mycket internet, youtube, defcon etc.

Sen ibland växlar jag över till Facebook

Konstaterar att jag ser skugga av div element från tidigare besökta sidor.

Laborerar med färger i paint, som jag smäller upp i helskärm. Konstaterar att färgen som facebook har på sin bar överst är superb på att lyfta fram div tidigare visat innehåll på min skärm. Intressant ! Laborerar ytterligare och skapar lite statiska bilder i paint som jag låter ligga på helskärm, testar och testar.. Kan konstatera att den översta femtedelen och området längst ner för windows startmeny är drabbat av att snabbt bli statiskt. Resterande område, inte så mycket.
Kör jag en helvit bild en stund så tycks det radera ut fenomenet ganska kraftigt.

Det är en Lenovo ThinkPad X220 med IPS skärm. Datorn har använts vårdslöst och fått stå på många hundratals timmar med statiska bilder i onödan, så att den fått lite slitage ser jag som normalt. Är mer nyfiken på fenomenet, har inte sett detta så tydligt innan.

Som sagt, det känns som att överdelen av skärmen, som oftast är statisk när man befinner sig i webläsare eller många andra program för den delen, samt nedersta remsan är hårdast drabbad.

Så, nu när jag slutat skratta åt folk med plasmaskärm så funderar jag på vad ni vet om detta fenomen ?

Laddade ner en skärmsläckare som heter Jscreen fix som motionerar pixlarna i sina ändlägen och skall studera resultatet.
Tyckte det var så roligt att kolla på (hypnotoad någon ?) så nu kör jag det på TVn också

Är det rent slitage och oåterkalleligt - eller kan skärmen stimuleras till sin forna glans igen ?
Att det är relaterat till användning är uppenbart då inte hela skärmen drabbas !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har en plasma tv hemma och "inbränningarna" brukar försvinna efter en stunds vanlig användning för mig i alla fall. Inte så insatt i skärmar så kan inte säga mer

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Kan förtydliga:

Har jag ex vis Firefox uppe en stund, räcker nog med en kvart, och sedan växlar till en helskärm med "facebook-blå" färg så ser jag helt tydligt URL-fältet, kan läsa flikar etc i skuggan, resten av fönstret syns inte, kanske en aning längst kanterna på skärmen, samt arbetsfältet längst ner.

Kör jag sedan en pixelcykel en stund, kanske en minut, så är det helt borta, det försvinner ganska fort, precis som det fastnar ganska fort.

EDIT: Nu när jag lärt mig att det heter Image persistence så hittade jag om detta från Lenovos support: https://support.lenovo.com/us/en/documents/ht051485

Frågan är fortfarande varför det tycks vara starkare på de delar av skärmen som utsatts för mer statisk innehåll än den övervägande mittsektionen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of Traditions

Min X220 lider också av inbränningar (i varierande grad) och efter lite sökande så verkar det vara ett ganska vanligt problem tyvärr för deras skärmar.

Jag vet inte om jag inbillar mig eller om det beror på olika färgscheman, men jag märker av det mer i Windows än i Ubuntu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Min X220 lider också av inbränningar (i varierande grad) och efter lite sökande så verkar det vara ett ganska vanligt problem tyvärr för deras skärmar.

Jag vet inte om jag inbillar mig eller om det beror på olika färgscheman, men jag märker av det mer i Windows än i Ubuntu.

Är din skärm olika känslig över ytan ?

Som sagt är min ganska svår att få statisk i mitten, men väldigt lätt i överkant.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Karaff:

Är din skärm olika känslig över ytan ?

Som sagt är min ganska svår att få statisk i mitten, men väldigt lätt i överkant.

Jag vill minnas att text från pdf-dokument ofta hängde kvar, när man alltså växlade från svart på vitt till någon annan ljus yta. Det var inte enbart i överkant, men möjligt att det var extra känsligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fenomenet kallas för TIR, temporary image retention, och är väldigt vanligt på just IPS- och IPS-liknande tekniker som PLS och AHVA. Det är i grunden produktberoende, vissa paneler är mer känsliga än andra. Det är ofarligt och försvinner med kort vila inom ett par 10 - 20 minuter. Stäng av skärmen så går det snabbare. Inte samma fenomen som orsakar långvariga problem med utstrålande bildteknik likt plasma, CRT och OLED, så den oron behövs inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Laxpudding:

Fenomenet kallas för TIR, temporary image retention, och är väldigt vanligt på just IPS- och IPS-liknande tekniker som PLS och AHVA. Det är i grunden produktberoende, vissa paneler är mer känsliga än andra. Det är ofarligt och försvinner med kort vila inom ett par 10 - 20 minuter. Stäng av skärmen så går det snabbare. Inte samma fenomen som orsakar långvariga problem med utstrålande bildteknik likt plasma, CRT och OLED, så den oron behövs inte.

Väldigt jobbigt är det däremot. Vet du om det försvinner snabbare på skärmar med högre uppdateringsfrekvens? Finns det någon koppling?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dunder:

Väldigt jobbigt är det däremot. Vet du om det försvinner snabbare på skärmar med högre uppdateringsfrekvens? Finns det någon koppling?

Har inte sett någon sådan koppling. Har heller inte kontrollerat detta systematiskt och klockat samband mellan statisk bild och avklingningsperiod. Vet bara att det inträffar och snabbaste sättet att bli av med det är att stänga av skärmen.